קמעונאות | בלעדי

קרן גרין לנטרן של ריצ'י האנטר מתכננת לרכוש את רשת אניס תמורת 50-70 מיליון שקל

המגעים נמצאים בשלב ראשוני יחסית, ומקרן גרין לנטרן ורשת אניס נמסר כי "נמסור פרטים ברגע שיהיה מה לשתף" • כיום מונה רשת אניס 39 סניפים, כאשר האחרון שבהם נפתח השבוע ברחוב אבן גבירול בתל אביב

סניף של רשת אניס / צילום: איל יצהר
סניף של רשת אניס / צילום: איל יצהר

קרן גרין לנטרן בדרך לרכוש את רשת חנויות הטבע אניס - כך נודע לגלובס. גרין לנטרן, שנמצאת בבעלות ריצ'י האנטר (לשעבר מנכ"ל שופרסל), יוסף אליאש ודניאל בן רעי, השקיעה בשנים האחרונות בשורה של חברות מזון. לאחרונה אף הקימה הקרן זרוע מיוחדת להשקעות בחברות בתחום המזון, כשהיא נכנסת כשותפה בעיקר בעסקים משפחתיים, שחלקם פועלים עשרות שנים.

התיאבון של הקרן לא נעצר, וכעת היא מתכננת לרכוש את רשת 'אניס'. שווי העסקה כפי שמשתקף מהמגעים המתנהלים בין הצדדים נאמד ב-50-70 מיליון שקל. המגעים נמצאים בשלב ראשוני יחסית.

סגמנט חנויות הטבע מתפתח בשנים האחרונות בארץ ובעולם, במקביל להשתרשותן של מגמות המזון הבריא. אניס היא הרשת השנייה בגודלה בתחום חנויות טבע, אחרי ניצת הדובדבן. הרשת הוקמה ב-1994 בירושלים על-ידי אילן מוסרי ורעייתו נטלי. השניים הם בעלי הרשת, ומשמשים גם כמנכ"לים משותפים.

כיום מונה הרשת 39 סניפים, כשהאחרון שבהם נפתח השבוע ברחוב אבן גבירול בתל אביב. בקנה מצויים עוד מספר סניפים שצפויים להיפתח במיקומים שונים בתקופה הקרובה.

חמישה מהסניפים מתנהלים בזכיינות, והשאר מתנהלים בבעלות. אניס פרוסה בגבעתיים, בתל אביב, בקריית אונו, בראשון לציון, בשוהם, בירושלים, בבית שמש, בכפר סבא, בפתח תקווה, בחיפה וביישובים נוספים. הרשת גם מפעילה אתר מכירות אונליין, הכולל את מוצרי המותג הפרטי שלה.

קרן גרין לנטרן ביצעה כמה השקעות משמעותיות בתחום המזון, סגמנט שכאמור בכוונתה לפתח באמצעות זרוע מיוחדת להשקעות בתחום - דרך כניסה לשותפויות או רכישת חברות שבכוונתה להשביח עד לאקזיט או להנפקות. ברוב המקרים הקרן משאירה את הניהול בחברות שבהן היא משקיעה בידי המייסדים או המנהלים הקיימים.

על החברות בתחום המזון שבהן השקיעה הקרן נמנות מחלבות גד, כאשר לפני כחמש שנים רכשה הקרן 49% ממניות החברה לפי שווי של 200 מיליון שקל. בסוף 2018 מכרה הקרן 20% ממניותיה במחלבות גד, ורשמה רווח של 52.5% - כך שהשווי של גד נאמד ב-310 מיליון שקל בעת מימוש חלקה.

באותה שנה רכשה הקרן את השליטה בחברת גלידות פלדמן לפי שווי של 65 מיליון שקל. הרכישה בוצעה ביחד עם קבוצת משקיעים, בהם גם דיסקונט קפיטל, זרוע ההשקעות של בנק דיסקונט. העסקה כללה גם את שטח הנדל"ן של החברה שבו ממוקם מפעל הייצור ברחובות.

בתחום של מוצרי מזון מן הטבע, ובשיתוף פעולה נוסף עם דיסקונט קפיטל, נכנסה קרן גרין לנטרן כשותפה ב-50% מחברת פטריות מרינה, בחלוקה של 30% ו-20% בבעלות על החברה בהתאמה. את חלקן רכשו השתיים מידי קרן סקיי ב-175 מיליון שקל.

הקרן שבבעלות האנטר השקיעה גם בחברת המאפה הצרפתי - בשנת 2020 נרכשו 70% מהחברה המייצרת לחמים ומאפים, המשווקים בעיקר לשוק המוסדי. מייסדי החברה, שנוסדה ב-1998, מחזיקים ב-30% הנותרים והם מנהלים את פעילותה.

הקרן רצתה לרכוש גם את חברת הוופלים הוותיקה מנעמים, באמצעות חברת גילרו, יצרנית גביעי גלידה שנרכשה גם היא (80% מהמניות בשנת 2020) - אולם המהלך לא אושר על-ידי הרשות לתחרות. גילרו מייצרת ומספקת גביעי גלידה לרשתות מזון בארץ ובעולם.

רשת אחרת שבה הייתה שותפה קרן גרין לנטרן היא סופר קופיקס, אחרי שרכשה 50% ממנה ב-2016 מידי אבי כ"ץ. שנתיים לאחר מכן היא מכרה את חלקה לרמי לוי, במסגרת השתלטותו על רשת קופיקס.

אגב, ההשקעה הראשונה של הקרן לא הייתה בתחום המזון: היא נכנסה כשותפה ברשת הולמס פלייס, אותה היא הנפיקה ב-2017. בדומה לרשתות הכושר האחרות, גם הולמס פלייס נקלעה לקשיים כשלאורך תקופת הקורונה סניפיה היו סגורים משך חודשים ארוכים. גרין לנטרן מחזיקה ב-22% ממניות הרשת.

מקרן גרין לנטרן ומרשת אניס אישרו את קיומם של המגעים, ואמרו כי "נמסור פרטים ברגע שיהיה מה לשתף".