הסכום שהוקצה לרע"ם גדול כמעט כמו תקציב הביטחון? בדקנו את קיש

למה בעצם מתכוונים בליכוד כשהם מדברים על "מס עבאס"? יצאנו לבדוק • המשרוקית של גלובס

יואב קיש, הליכוד / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
יואב קיש, הליכוד / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

הליכי אישור התקציב שהולכים ומתקדמים הולידו קמפיין אופוזיציוני שכולל חזרה על הצירוף הקליט "מס עבאס". ניתן למצוא אותו בתדירות גבוהה יחסית בחשבונות ברשתות החברתיות של ראש האופוזיציה ואנשיו, של שר האוצר לשעבר, וכעת גם אצל הח"כ יואב קיש. "רע"ם יקבלו 53 מיליארד שקל שזה כמעט כמו תקציב הביטחון", הוא צייץ ביום ראשון.

הכוונה היא כמובן להסכם הקואליציוני שנחתם עם רע"ם, המפלגה שבראשה עומד מנסור עבאס, שהיקפו התקציבי הכולל הוא אכן 53 מיליארד שקל. בעבר ניתחנו את ההסכם הזה בהרחבה, אבל לאור העיסוק החוזר בו נראה שלא יהיה מיותר להזכיר במה דברים אמורים.

 

האמירה של קיש היא בעייתית מכמה סיבות. הראשונה והברורה שבהן נוגעת למשך הזמן שעל פניו מתפרסים שני התקציבים. בעוד שעל פי הודעת הממשלה תקציב הביטחון ל-2022 אמור להסתכם בכ-58 מיליארד שקל, 53 מיליארד השקלים שעליהם הוסכם עם רע"ם מתפרסים על פני חמש שנים. במילים אחרות: אם קיש רוצה ליצור השוואה הוגנת בין שני הנתונים שבחר, הוא צריך להשוות את הסכום שאותו הזכיר לכ-280 מיליארד שקל - היקף תקציב הביטחון בין השנים 2018 עד 2022.

אבל זה רק הרובד הבעייתי הראשון בהשוואה הזאת. 53 מיליארד השקלים בהסכם עם רע"ם מחולקים לכמה קטגוריות: 30 מיליארד שקל מוקצים למימוש תוכנית חומש שמטרתה צמצום פערים בחברה הערבית בתחומי חינוך, דיור, תעסוקה, תשתיות ועוד. התוכנית הזאת היא למעשה המשך לתוכנית 922 - תוכנית חומש קודמת שאישרה לא אחרת מממשלת נתניהו (בהיקף נמוך יותר). בדיקה שערכה בעבר המשרוקית העלתה שקשה לדעת כמה מהכספים שהוקצו לתוכנית הזו אכן הוצאו בפועל.

הלאה. 20 מיליארד שקל מתוך התוכנית מוקדשים לטובת תוכנית אסטרטגית של חברת נתיבי איילון לתחבורה עירונית במגזר הערבי. כאן מדובר בתוכנית בתולית בהרבה שעדיין לא תוקצבה כלל באופן מלא ומסודר. 2.5 מיליארד שקל מתוך התוכנית יוקצו במשך חמש שנים ל"מיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית". גם התוכנית הזאת, אולי תופתעו לשמוע, היא המשך של תוכנית שאושרה על ידי ממשלת נתניהו (החלטה 852).

מה אפשר ללמוד עד כה מהנתונים הללו על אותו "מס עבאס" כפי שמכנה אותו הליכוד? ראשית, שכלל לא בטוח שכל הסכום שהוקצה לפרויקטים הללו אכן יוצא בפועל. שנית, שחלק לא מבוטל מהתוכניות שכלולות בו הן תוכניות שמקורן בממשלת נתניהו. ושלישית, שהמשאבים מיועדים למטרות רחבות יחסית - כל אחד יכול להחליט בעצמו האם נכון להגדיר אותם ככספים "לרע"ם" או "לעבאס".

זה מביא אותנו לחצי מיליארד השקלים האחרונים בהסכם. אלה אכן מיועדים למה שניתן לכנות "כספים קואליציוניים". הבדיקה הקודמת שעשינו הראתה כי תקציב בהיקף כזה - 100 מיליון שקל לסיעה בשנה - הוא אינו חריג ודומה או נמוך יותר ממה שהוקצה למפלגות אחרות בשנים האחרונות.

בשורה התחתונה: דבריו של ח"כ קיש מטעים. בעוד שתקציב הביטחון השנתי עומד על 58 מיליארד שקל, 53 מיליארד השקלים בהסכם עם רע"ם מתפרסים על פני חמש שנים. בנוסף, אין ודאות שכל הסכומים בהסכם אכן יוצאו בפועל, ומקורן של חלק מהתוכניות המתוקצבות הוא בתוכניות שאושרו בממשלת נתניהו.

תחקיר: טלאור שמש

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: יואב קיש

מפלגה: הליכוד

תוכנית: טוויטר

תאריך: 01.08.21

ציטוט: "רע"ם יקבלו 53 מיליארד שקל שזה כמעט כמו תקציב הביטחון"

ציון: מטעה

הממשלה החדשה אישרה הבוקר, יום שני, 02.08.21, את תקציב המדינה לשנים 2021-2022. רגע לפני, ח"כ יואב קיש מהליכוד, מקדיש את הציוץ הראשון שלו לחודש אוגוסט בטוויטר (01.08.21) לנושא ולא שוכח להזכיר לנו שרע"ם מקבלת לא מעט כסף: "רע"ם יקבלו 53 מיליארד ש"ח שזה כמעט כמו תקציב הביטחון". יצאנו לבדוק ולהשוות בין שני הסכומים וחזרנו עם מסקנות.

כפי שפורסם בכתבה של המשרוקית מתחילת חודש יולי, אשר עסקה בהסכם הקואליציוני של יש עתיד ורע"ם, אכן המספרים עליהם מדובר מסתכמים ב-53 מיליארד ש"ח. תקציב הביטחון, כפי שפורסם בהודעה משותפת לעיתונות של משרד רה"מ, משרד האוצר ומשרד הביטחון, יעמוד על 58 מיליארד ש"ח. על פניו, הסכומים מאוד קרובים, אך ההבדל המהותי מגיע בפרטים הלא כל-כך קטנים.

53 מיליארד השקלים בהסכם מול רע"ם מחולקים לכמה קטגוריות: 30 מיליארד ש"ח עד תום שנת 2026 למימוש תוכנית חומש שמטרתה צמצום פערים לחברה הערבית, הדרוזית, הצ'רקסית והבדואית בתחומי חינוך, דיור, תעסוקה, תשתיות ועוד, שהיא למעשה תוכנית המשכית לתוכנית חומש קודמת שאישרה ממשלת נתניהו; 20 מיליארד ש"ח יוקצו לטובת הוצאה לפועל של תוכנית אסטרטגית של נתיבי איילון לתחבורה עירונית במגזר הערבי, גם עליה הוחלט עוד בממשלה הקודמת; 2.5 מיליארד ש"ח לחמש שנים למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית וכן 500 מלש"ח, כספים קואליציוניים, שיתפרסו על פני חמש שנים לתיקון עיוותים בקידום פרויקטים ביישובים הערבים.

מעבר לכך שמרבית הסכום שהובטח, 33 מיליארד ש"ח, מתפרש על פני חמש שנים, 20 מיליארד השקלים הנותרים מוקצים לתוכנית תחבורתית של נתיבי איילון. תגובה שקיבלנו לבדיקה הקודמת מדוברת נתיבי איילון, לפיה התוכנית הסופית עוד לא גובשה, מצביעה על כך כי קשה לדעת כבר כעת האם היא אכן תעלה 20 מיליארד ש"ח והאם כל התקציב ינוצל בפועל.

לעומת זאת, תקציב הביטחון המדובר, על סך 58 מיליארד ש"ח, הוא תקציב חד-שנתי. כלומר, כל הסכום יינתן למשרד הביטחון בשנת 2022 ולא מתפרס על פני כמה שנים.

בבדיקה שערכה המשרוקית ופורסמה ממש לפני שבוע, מוצגות דרכים שונות לחישוב תקציב הביטחון: תקציב לפני שינויים, תקציב אחרי שינויים ותקציב בתוספת הוצאה מותנית בהכנסה. ישנו גם התקציב בפועל, כלומר כמה כסף הועבר ובוצע בו שימוש, אך מכיוון שגם לא בטוח כמה מהכסף שהובטח בהסכם מול רע"ם יהיה בשימוש בפועל, לא נשתמש בחישוב זה. אם נסתכל על החישוב שמביא את התקציב לסכום הנמוך ביותר, תקציב לפני שינויים, נגיע ל-55.2 מיליארד ש"ח, אך כאמור מדובר בסכום שנתי ולא חמש שנתי, בניגוד לכסף שניתן בהסכם מול רע"ם.

נתונים על תקציב הביטחון מאז 2009, תחילת כהונתו של בנימין נתניהו כראש הממשלה, ועד הקמת הממשלה האחרונה מראים כי הסכום השנתי הממוצע עמד על 51.9 מיליארד שקלים לפני שינויים ו-62.5 מיליארד אחרי שינויים. כלומר, אם היה רוצה ח"כ קיש להשוות בצורה הוגנת בין הסכומים של תקציב הביטחון והכסף שהובטח בהסכם הקואליציוני מול רע"ם, הוא היה צריך לקחת את הסכום תקציב הביטחון על פני חמש שנים או לחלק את הכסף שהובטח לרע"ם בחמש כדי לקבל תקציב שנתי. אם ניקח את שלוש השנים האחרונות ואת השנתיים שאושרו הבוקר על ידי הממשלה (2018-2022), תקציב הביטחון עמד על 280.5 מיליארד ש"ח לפי החישוב הנמוך ביותר וזה למעשה פי 5.3 מהתקציב שהובטח בהסכם עם רע"ם לחמש השנים הקרובות.

לסיכום, אכן הובטחו לרע"ם במסגרת ההסכם הקואליציוני 53 מיליארד ש"ח ותקציב הביטחון עליו הוסכם לשנת 2022 עומד על 58 מיליארד ש"ח, אך ההבדל המהותי הוא שהראשון נפרש על פני חמש שנים והשני הוא לשנה. בנוסף, אין ודאות שכל הסכומים בהסכם אכן יוצאו בפועל, ומקורן של חלק מהתוכניות המתוקצבות הוא בתוכניות שאושרו בממשלת נתניהו. לכן, דבריו של ח"כ קיש מטעים.