הכוכבית הגדולה מאחורי החלטת המחוזי לשחרר את זדורוב למעצר בית

ביהמ"ש המחוזי בעצם קבע: לשחרר אני חייב בגלל תקדים רוצחי דני כץ ז"ל, אבל לפחות אני חופשי לקבוע תנאים כספיים כבדים ככל האפשר כתנאי לשחרור • כמו בנושאים רבים אחרים, סביר להניח כי הנושא יוכרע בסופו של דבר ע"י ביהמ"ש העליון

רומן זדורוב / צילום: דודי ועקנין
רומן זדורוב / צילום: דודי ועקנין

ככלל, אדם שמתנהל נגדו משפט באשמת רצח יושב במעצר עד שיוכרע אם הוא אשם או חף מפשע. ההצדקה לפגיעה הקשה הזו בחירותו של אדם היא הסיכון הרב הנשקף מאדם שלכאורה רצח. רומן זדורוב עומד למשפט בגין רצח שבוצע לפני 15 שנה, ועל כן מטבע הדברים התפיסה היא שהמסוכנות הנשקפת ממנו היא נמוכה באופן משמעותי ממי שנאשם ברצח שבוצע זה עתה.

בית המשפט המחוזי החליט היום (ג') כי זדורוב יוכל להשתחרר ממאסר אם יעמיד ערבויות כספיות בסכום מצטבר העולה על מיליון שקל, וכי הוא ישהה במעצר בית ויישא אזיק אלטרוני. הפרקליטות הודיעה כי תשקול לערער על ההחלטה לבית המשפט העליון, וזדורוב הודיע כי הוא זקוק לזמן להתארגן לקיום תנאי השחרור.

החלטתו של בית המשפט המחוזי שמה את הדגש על השנים הרבות שחלפו מאז הרצח, אשר במהלכן שהה זדורוב בבית הסוהר והתנהג באופן תקין ונורמטיבי. בית המשפט החליט כי בכך יש כדי להוות משקל נגדי מספק למסוכנות הנשקפת באופן טבעי ממי שביצע לכאורה רצח.

החלטת השחרור כוללת ביקורת קשה וחריגה על הפרקליטות. בית המשפט מציין כי בטיעוניה הפרקליטות לא התייחסה למספר נושאים רלוונטיים, ובראשם ההשפעה של משך הזמן שזדורוב שהה בכלא על המסוכנות הנשקפת ממנו והנסיבות החריגות של הפרשה כולה. בית המשפט קבע גם כי הפרקליטות העלתה טענות שסותרות סתירה חזיתית את החלטת בית המשפט העליון על קיום משפט חוזר, וכי אין לקבל גישה כזו מן הפרקליטות.

הביקורת הקשה של בית המשפט על האופן בו הציגה הפרקליטות את טיעוניה עשויה הייתה להעלות את החשש שמא שוחרר ממעצר אדם נוכח מחדלים של הפרקליטות, ולא משום שזו התוצאה הראויה. לחשש זה אין בסיס.

בהחלטת השחרור הלך בית המשפט המחוזי בעקבות המדיניות שנקבעה בעניינם של רוצחי הילד דני כץ ז"ל. רוצחים אלה שוחררו ממעצר לאחר שהוחלט על קיום משפט חוזר, כך שבמידה רבה בית המשפט המחוזי פסע בדרך שהתווה בית המשפט העליון כאשר הורה על שחרור זדורוב ממעצר.

עם זאת, צריך לזכור שההחלטה בעניין רוצחי דני כץ ז"ל ניתנה לפני כ-20 שנה, והיא אינה מחייבת בשום צורה את בית המשפט העליון כיום, ובשונה מבית המשפט המחוזי, בית המשפט העליון יהיה חופשי לשקול ולהכריע בעניין שחרורו של זדורוב כפי שימצא לנכון, מבלי שהוא נתון למרותם של תקדימים מערכאה גבוהה יותר.

כעת ניתן לראות באופן שונה את התנאים הכספיים הכבדים שעל זדורוב לקיים כתנאי לשחרור המיוחל. בית המשפט המחוזי בעצם קבע: לשחרר אני חייב בגלל תקדים רוצחי דני כץ ז"ל, אבל לפחות אני חופשי לקבוע תנאים כספיים כבדים ככל האפשר כתנאי לשחרור.

וכמו בנושאים רבים כל-כך במדינתנו, סביר להניח שהנושא יוכרע בסופו של דבר על-ידי בית המשפט העליון. הן השאלה האם זדורוב ישוחרר ממעצר, והן השאלה האם יהיה שינוי בגובה הערבויות הכספיות שהוטלו עליו כתנאי לשחרור.

הכותב הוא בכיר לשעבר בפרקליטות המדינה