חברה חדשה של מכון ויצמן ו-Impact NRS תשקיע בפתרונות אקולוגיים

40 מיליון שקל יושקעו בפיתוחים בתחום התזונה, הסביבה והבריאות • החברה החדשה תיקרא Plantea Bioscience

אלי מור,  נשיא Impact NRS / צילום: Impact NRS
אלי מור, נשיא Impact NRS / צילום: Impact NRS

חברת Impact NRS, העוסקת בייזום של חברות בתחום הסביבה, התזונה והבריאות על בסיס ידע אקדמי, וכבר נמצאת בשותפות עם מכון וולקני בישראל, הודיעה על הקמת חברה משותפת עם ידע, חברת מסחור הטכנולוגיות של מכון ויצמן. החברה תשקיע כ-40 מיליון שקל במיזם משותף, שיאגד שלושה מדענים מובילים של המכון לפיתוחים חדשים בתחומי המומחיות של NRS.

החוקרים חיפשו משקיע

החברה החדשה תיקרא Plantea Bioscience, והחוקרים המשתתפים במיזם הם פרופ' שראל-יעקב פליישמן מהמחלקה למדעים ביומולקולריים; פרופ' אסף אהרוני, ראש המחלקה למדעי הצמח והסביבה במכון; ופרופ' אברהם א. לוי, דיקן הפקולטה לביוכימיה במכון. ד"ר יערית וינברג, סמנכ"לית בקבוצת Impact NRS ומנהלת התפעול של החברה, תהיה גם היא חלק מהצוות.

לדברי אלי מור, נשיא ומנכ"ל NRS, "הסיפור של פלנטאה החל כאשר ארבעה מדענים ניגשו ל'ידע' ואמרו להם: 'אם נשלב כוחות, יש לארבעתנו היכולת לנסות לפתור חלק מהבעיות הגדולות ביותר של העולם. האם תוכלו למצוא לנו משקיע?' ב'ידע' הכירו את העבודה שלנו עם מכון וולקני, והציעו לנו את האתגר הזה. עברו כשנתיים, וכעת אנחנו משיקים את החברה".

המדען הרביעי שהיה אמור להצטרף למיזם הוא פרופ' דן תופיק, חוקר בעל שם עולמי בתחום הביוכימיה ופורץ דרך בחקר האבולוציה של חלבונים, שנהרג בתאונת טיפוס בתחילת מאי השנה.

החוקרים צפויים לפתח פתרונות בתחומים כמו טכנולוגיות חישוביות לשיפור חלבונים, אבולוציה מכוונת של אנזימים, גילוי והנדסה של מסלולים מטבוליים ועריכה גנומית בצמחים.

לחץ מגידול האוכלוסייה

"עד 2050 צפויה אוכלוסיית העולם להגיע לכ-9.6 מיליארד, דבר שיגביר את פליטת הפחמן הדו-חמצני ופליטת המתאן התורמים להתחממות הגלובלית", אומר מור. "במקביל לכך, גדל ההכרח להשתמש במקורות מים, כמו גם שימוש הולך וגובר בעתודות קרקע, המתמעטות בחלוף השנים, לצורכי החקלאות".

ל-NRS יש ניסיון בפיתוח מוצרים בתחומים האלה. היא הקימה יחד עם מכון וולקני חברה בתחום הגידול והטיפול בעופות, והפרויקט הראשון התמודד עם סוגיית לידתם והריגתם של אפרוחים זכרים בתעשיית התרנגולות. על בסיסו הוקמה חברה שסיפחה אליה פרויקטים נוספים בתחום העופות.

חברה נוספת שהקימה NRS עוסקת בפיתוח זנים ייחודיים של צמח הקנאביס וכבר משתפת פעולה עם התעשייה הישראלית, ופעילות שלישית, יחד עם NIBN, המכון לביוטכנולוגיה בנגב, עוסק בתמהיל חיידקי המעי של מעלי גרה.

משרדיה הראשיים של החברה ממוקמים במנהטן, ניו יורק. בישראל החברה פועלת באמצעות משרדיה בתל אביב וברשותה גם מעבדות ברחובות.

ד"ר עפר שפירא, מנכ"ל ידע, חברת מסחור הטכנולוגיות של מכון ויצמן, אמר כי "תחום טכנולוגיות המזון נמצא בעלייה מתמדת ואנו שמחים ליטול חלק בצמיחה זו. יש הרבה סיפוק בליווי טכנולוגיות שמקורן במכון ויצמן למדע ואשר משולבות ומסייעות לתעשייה".