מה צריך לדעת כשרוכשים דירה להשקעה?

רכישת דירה הפכה בשנים האחרונות לאפיק השקעה פופולרי, אך לפני שאתם יוצאים לדרך, חשוב להבין מה המטרות שלכם - ובהתאם למצוא את הנכס הנכון • אתי אפללו, כתבת הצרכנות הפיננסית של גלובס משוחחת עם עו"ד גילי קרנות-עזריה - משקיעה ועו"ד בתחום הנדל"ן

דירה להשקעה. מה צריך לדעת לפני שיוצאים לדרך?
דירה להשקעה. מה צריך לדעת לפני שיוצאים לדרך?

בשנים האחרונות דירות להשקעה הפכו לאפיק השקעה פופולרי מאוד. אם אתם רוצים להצטרף למעגל המשקיעים, כדאי לעשות זאת באופן מסודר. "בפלוס של גלובס" ערכנו שיחת לייב עם עו"ד גילי קרנות-עזריה, משקיעה ועו"ד בתחום הנדל"ן, ודיברנו על בחירת דירה להשקעה.

 
  

השלב ההתחלתי, שקל לעיתים לדלג עליו, הוא בירור עם עצמכם - מה בעצם אתם מעוניינים להשיג באמצעות ההשקעה? האם אתם מעוניינים להגדיל הון עצמי לרכישת דירה למגורים? האם תרצו רווח הון מהיר? הכנסה שוטפת? ההבנה מה בעצם הציפייה שלכם מההשקעה תעזור לכם לאתר את העסקאות המתאימות לכם.

אבל לאחר מכן, עליכם לברר גם האם ההשקעות האלו בכלל מתאימות לכם. למשל: האם מתאים לכם לתפעל דירה בקצה מדינת ישראל, לדאוג לשוכרים ולשיפוצים? או שמתאים לכם יותר דירה קרובה. האם אתם יכולים להשקיע הון בדירה שמיועדת לתמ"א? או שאתם צרכים מקורות הכנסה בטווח זמן קצר יותר?

אחרי החקירה וההבנה מה מתאים לנו, עוברים לבחון כמה כסף בעצם יש לנו להשקיע ברכישת הדירה: מהסכומים שחסכנו, צריך להוריד הוצאות שונות נלוות לרכישת הדירה, למשל: שמאי, עו"ד, יועץ משכנתה, מיסוי, אגרות ושליחויות לרישום בטאבו, ושיפוצים מתוכננים. הוצאות אלו יכולים להגיע אף לסכום של 100 אלף שקל, ולאחר שהפחתתם את ההוצאות האלו, הסכום שנותר בידיכם - הוא ההון העצמי שעליו תיקחו את המשכנתה.

משכנתה לדירה ראשונה יחידה יכולה להגיע עד ל-75% מערך הנכס, משפרי דיור יקבלו 70% מערך הנכס, ורוכשי דירה שנייה ומעלה יקבלו 50% מערך הנכס - כל זאת בהנחה ואתם יכולים לעמוד בהחזר החודשי. אחרי שתוכלו להעריך מהו ההון העצמי וגובה המשכנתה שתוכלו לקבל, לאחר שהשארתם כסף בצד לעלויות העסקה, תוכלו לדעת באיזה מחיר לחפש את הדירה.

בשלב הראשון - פשוט חפשו ביד 2 לפי פרמטר המחיר, וראו אילו אופציות עולות, והבינו את מרחב האפשרויות שלכם. לאט לאט התחילו לסנן ולדייק, עד שתתמקדו באזור או שניים, וצאו לראות נכסים.

בשלב זה חקרו לעומק את האזור: יש שפע נתונים בעירייה על תוכניות עתידיות, באתרים שונים שעושים חיתוכים סוציו-אקונומיים של שכונות, דברו עם שכנים, עם שוכרים, הסתכלו על התחבורה מסביב ועל חתך האוכלוסייה, והמשיכו לחפש נכסים.

כאשר מצאתם נכס ספציפי - חשוב לבדוק אותו: אם הוא תקין, אם הרישום בטאבו וברשם המשכונות נקי, אם אין חריגות בנייה בנכס, וכו', ואם הנכס מתאים לצרכיכם - היכנסו למשא ומתן מסחרי על מחיר, ותנאי ומועדי המסירה.

מוזמנים לצפות בלייב המלא.