פתרון יקר? בדיקות מהירות עלו כ-4 מיליארד אירו לגרמניה עד כה השנה

גרמניה משתמשת בבדיקות האנטיגן המהירות (שהגיעו לישראל בימים האחרונים) באופן מקיף, אך העלות האסטרונומית הביאה את הממשלה לשקול להפסיק את הסבסוד המלא באוקטובר הקרוב • גורמים בשמאל מתנגדים לצעד, בשם החירות של התושבים לא להתחסן ולבצע במקום זאת בדיקות

בדיקת קורונה מהירה / צילום: Shutterstock, Jochen Gittel
בדיקת קורונה מהירה / צילום: Shutterstock, Jochen Gittel

הבדיקות המהירות שהגיעו בימים האחרונים לישראל נמצאות בשימוש נרחב באירופה כבר מהחורף האחרון. הן הוצעו לאזרחים צרפתיים בחינם במרכזים שנפתחו כמעט בכל עיירה, הן היו בשימוש כחלק מהבדיקות המוניות של מאות אלפי תושבים באוסטריה עם יציאתה מהסגר בתחילת השנה ועמדו גם בבסיס היוזמה של סלובקיה לבדוק את כל האוכלוסייה המבוגרת לקורונה, פעמיים.

אבל נדמה כי המדינה שבה השימוש בבדיקות אלה הוא הנפוץ ביותר היא גרמניה. בניגוד למדינות אחרות, גרמניה "הפריטה" את השימוש בהן, ואיפשרה לכל בעל חנות, בעל בארים ומסעדה, ולמעשה לכל גורם שנרשם ברשויות (וראה וידיאו קצר לגבי ההנחיות לבדיקה) לפתוח עמדת בדיקה מהירה. אלפים מהן צצו בברלין בחודשים האחרונים, כולל מתקני בדיקה מהירה על תלת-אופן, מרכזים גדולים במועדונים מושבתים, ועדיין ניתן לראות תורים משתרכים בכניסה אליהם במהלך ימות השבוע.

כיצד זה עובד? הבדיקות המהירות מחליפות בעצם את תעודת החיסון, ומאפשרות למי שלא התחסנו להיכנס לכל מקום שאליו מורשים מחוסנים להיכנס - מסעדה, באר, מוזיאון, מסעדה, אירועים ציבוריים - בעזרת הצגת בדיקה מהירה שלילית בטווח של 24 עד 48 שעות. הבדיקות מוצעות בחינם לתושבים, ומסובסדות על ידי המדינה. בעבר התגלו מקרים רבים של "ניפוח" מספר נבדקים במרכזי הבדיקה, בשל העובדה כי אין כלל פיקוח עליהם. כל אחד מהם רשאי לדווח על מספר הנבדקים אצלו כראות עיניו. הרשויות הגרמניות סומכות, בלית ברירה, על הדיווחים הללו.

כעת מתברר, בעקבות שאילתה שהוגשה על ידי עיתון גרמני לממשלה, כי גרמניה הוציאה כ-3.7 מיליארד אירו עד כה השנה על מימון הבדיקות המהירות הללו. כל עמדת בדיקה שנפתחה מקבלת בין חמישה ל-15 אירו בעבור התשתית וערכת הבדיקה (שעולה במקרים רבים כמה עשרות סנטים בלבד). לשם השוואה, סכום מקסימלי זה אינו רחוק מעלות מנת חיסון אחת של ביונטק-פייזר, אולם אין הגבלה על מספר הבדיקות המהירות שאזרחים יכולים לבצע. כך למשל, מי שמעוניין להתאמן בחדר כושר באופן יומי יכול לבצע כל יום בדיקת קורונה מהירה חינמית.

הנתונים פורסמו על רקע ויכוח המתנהל בגרמניה אם להמשיך את המימון של הבדיקות המהירות. באופן תיאורטי, המדינה שוקלת לבטל אותן באוקטובר, משום שעד אז כל אזרח בוגר יוכל לקבל חיסון ולא יהיה חייב להשתמש בהן. עם זאת, בשם הרצון הגרמני לא לכפות חיסונים על מי שאינם רוצים בכך, גורמים מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית ומהירוקים קוראים להמשיך ולסבסד את הבדיקות על ידי הממשלה. בצרפת השכנה מתכוונת הממשלה להפסיק את המימון המלא בספטמבר, אולם היא נתקלת בזעם ציבורי על ההחלטה, הקשורה בניסיונה להעלות את שיעור החיסון במדינה.