המדינה בהימלאיה שחיסנה את כל האוכלוסייה שלה נגד קורונה בתוך שבוע

עד לפני שבועיים לא היה אדם אחד מחוסן באופן מלא בבהוטן - אבל בשבועיים האחרונים המדינה פתחה במה שמוגדר כעת "מבצע החיסון המהיר ביותר בעולם" והעניקה חיסונים שניים לכ-90% מהאוכלוסייה הבוגרת

טקס קבלת חיסוני מודרנה בשדה התעופה של בהוטן. חיסנה 90% מהאוכלוסיה תוך שבוע / צילום: Associated Press, UNICEF
טקס קבלת חיסוני מודרנה בשדה התעופה של בהוטן. חיסנה 90% מהאוכלוסיה תוך שבוע / צילום: Associated Press, UNICEF

עד לפני שבועיים לא היה אדם אחד מחוסן באופן מלא בבהוטן - הממלכה הקטנה בהימלאיה. המדינה ההררית, ששומרת היטב על גבולותיה, סבלה באופן רשמי "רק" מעשרות מקרי קורונה ביום, כאלה שככל הנראה זלגו מהודו השכנה, אבל איימו להתפשט כפי שקרה בתת-היבשת עצמה ובנפאל הסמוכה. אבל בשבועיים האחרונים המדינה פתחה במה שמוגדר כעת "מבצע החיסון המהיר ביותר בעולם", העניקה חיסונים שניים לכ-90% מהאוכלוסייה הבוגרת, והיא משתווה כעת לישראל בשיעור התושבים המחוסנים באופן מלא, וניצבת בצמרת העולמית.

באזור אסיה שבו היא שוכנת, בהוטן נחשבת כעת לסיפור הצלחה, במיוחד על רקע הקטסטרופה בהודו ובנפאל והמספרים העולים של מקרי הקורונה במדינות שכנות, כולל כאלו שהצליחו עד כה לחמוק מהמגפה. עד כה נרשמו במדינה כ-2,500 מקרי קורונה ורק שני מקרי מוות. בכ-750 אלף תושבים חיים במדינה, ולפי ארגונים בינלאומיים שהיו מעורבים במאמצי החיסון, מבצע מתוכנן היטב על-ידי הממשלה הוא זה שאחראי להצלחה, כשהוא נתמך באמון הרב של התושבים בה.

כאשר פרצה מגפת הקורונה קראה הממשלה בבהוטן לציבור להתגייס לסייע במשבר הבריאות, וגיבשה "כוח פעולה" של כ-30 אלף מתנדבים. הם מסייעים לכמה אלפי עובדי מערכת הבריאות ולכ-350 הרופאים בלבד הפועלים במדינה. בראש המדינה עומד באופן סמלי מלך פופולרי בצורה יוצאת דופן, ג'יגמה קיזר נאמגייל ואנגצ'וק, שנאמן להחלטת השושלת המשפחתית לוותר על השלטון ולאמץ דמוקרטיה במדינה באופן הדרגתי.

בשם היחסים הטובים עם הודו, המקיפה את הממלכה מרוב צדדיה, קיבלה בהוטן כבר במארס מאות אלפי מנות חיסון של החיסון שפיתחה אסטרה-זנקה הבריטית-שבדית שיוצרו בהודו. לפיכך, בתוך 16 יום בלבד בין מארס לאפריל חיסנו הרופאים והצוותים הרפואיים בסיוע המתנדבים כחצי מיליון בני אדם ברחבי המדינה, כולל בכפרים נידחים בהרים. לפי דיווח ב"קול אמריקה", המשטר התחשב בעצתם של נזירים בודהיסטים לגבי תזמון קמפיין החיסונים, כך שהאמון של התושבים בקמפיין יגבר. הדת הרשמית של המדינה היא בודהיזם טיבטי.

ואולם לאחר מכן ניצבה המדינה בפני שוקת שבורה, מכיוון שהודו הייתה זקוקה לכל החיסונים שיוצרו בה. בסופו של דבר, הברית הבינלאומית לחיסונים למדינות מתפתחות (COVAX) הצליחה לגבש "חבילת חיסונים" למדינה, שכוללת חצי מיליון חיסוני מודרנה מארה"ב, עוד 250 אלף חיסוני אסטרה-זנקה תרומת דנמרק, 100 אלף חיסוני אסטרה-זנקה נוספים ועוד כמה אלפי חיסוני פייזר. בשלב זה, האמון הרב של התושבים בא לידי ביטוי, כאשר המלך והממשלה המכהנת החליטו "לערבב" בין מנות החיסונים השונות, ולהעניק מנה שנייה השונה במקרים רבים מהמנה הראשונה. לאמון הציבור תורמת העובדה כי ראש הממשלה, שר החוץ ושר הבריאות הם כולם רופאים.

זה קרה ביולי האחרון, ובקצב מהיר יותר מהסיבוב הראשון. בתוך שבוע בלבד העניקה המדינה חיסונים שניים (וראשונים לחלק מהאוכלוסייה), כשהיא מקפיצה את שיעור החיסון המלאה כולל באוכלוסייה ל-62% כמו בישראל ומעל רוב מדינות העולם. לפי UNICEF, שליווה את המאמצים, מדובר בקמפיין החיסוני המהיר ביותר בעולם.

"יש הרבה אמון במערכת הבריאות במדינה, והתושבים מבינים את היתרונות של חיסונים, הם רואים זאת בפעולה במשך עשורים", אמר נציג הארגון במדינה. כעת עוברת הממשלה לחיסון נערים ונערות מעל גיל 12.

"אם בהוטן יכולה להצליח בעונת המונסון, עם כל-כך מעט עובדי בריאות, לחסן כמעט את כל האוכלוסייה הבוגרת ולעבור כעת לילדים, אולי היא יכולה להיות סמל לתקווה באזור שנמצא בעיצומה של המגפה", אמר נציג UNICEF. ישראל, אגב, כוננה יחסים דיפלומטיים רשמיים עם בהוטן בדצמבר האחרון.