האם הביטקוין מת? כולם מדברים על מחיר, אף אחד לא מדבר על ערך

הביטקוין נכתב כקוד פתוח שהצליח להרכיב תמהיל טכנולוגי ייחודי שהפך למונומנט כלכלי עצום שרק התחיל לפלס את דרכו אל כלכלת העולם • הוא לא עוד מטבע שמוצאים ברחוב או מנפקים חינם אין כסף, אלא מהפכה חברתית שבכוחה לערער את חוקי הכלכלה המודרנית

מטבעות דיגיטליים / צילום: Shutterstock
מטבעות דיגיטליים / צילום: Shutterstock

הביטקוין קיים למעלה מ-12 שנים וזה לא דבר חדש שמחירו תנודתי. בכל פעם שמחיר הביטקוין עולה בחדות הוא מביא איתו גל של סיקור תקשורתי שמצית את העניין הציבורי. באופן טבעי רוב השיח הציבורי סובב סביב חדשות צהובות לצד השאלה אם ביטקוין יעלה או יירד וקושר באופן סיבתי קשרים שבמהותם אינם כאלו. רגולציה היא לא חדשות רעות, אילון מאסק הוא לא העשיר הראשון שמטריל את הביטקוין וזו לא הפעם הראשונה שהסינים "אוסרים" את המטבע.

על אף הסיקור הנרחב, מעט מאוד דובר על ניתוח הערך (הפונדמנטלי) של הביטקוין, על אפקט הרשת שלו, על התשתיות ועל התעשייה שמתפתחות בהתמדה, בלי קשר למחירו התנודתי. אנחנו גם לא שומעים הרבה על הדיון המרתק בדבר המשמעות של מטבע מבוזר כשחקן על המגרש הגיאו פוליטי של הכלכלה הבינלאומית.

פחד חוסר ודאות וספק

ביטקוין מתה?! אחרי הירידות החדות במחיר הביטקוין, כותרות העיתונים מיהרו להספיד אותו. שוב. אבל מי שמכיר מעט את ההיסטוריה של ביטקוין ודאי זוכר שזו לא הפעם הראשונה שעוף החול זוכה להספדים מצד מומחים כאלו ואחרים ועל אף זאת הוא לא עוצר באדום. רק לפני מספר חודשים קבע שיאים חדשים שהשאירו את מבקריו פעורי לסת ועכשיו כשהוא נע בטווח ה-40 אלף דולרים, עם תשואה של מאות אחוזים מיולי אשתקד, חזרו המבקרים למכונת הכתיבה שלהם כדי לקבוע את סיבת מותו.

אם נשים רגע בצד את הדעות שלנו בעד או נגד התופעה ששמה ביטקוין, נוכל לראות תופעה לא פחות ממדהימה שמקבלת ביטוי במהירות שבה התודעה האנושית מקבעת ערך. רק לפני שנה ביטקוין ב-3,000 דולרים היה יקר והיום כשהוא מעל 40 אלף דולרים הוא זוכה לכותרות "התרסקות".

אבל כמובן שאחרי הכותרות צריך לספק גם טענות ואין ספק שבמובן הזה אילון מאסק סיפק טיעון חגיגי. גם אם נצא מהנחה שמאסק לא הכיר את סוגיית האנרגיה של ביטקוין, אין ספק שהוא הצית אותה מחדש.

יש המון דרכים להבין את הביטקוין בזירה הטכנולוגית, הכלכלית, הגיאו-פוליטית ועוד. אבל, לא צריך להיות מומחה כדי להבין שביטקוין אינו אוטופיה נטולת אתגרים. אבל, בעוד שחשיבה ביקורתית היא רצויה וחשובה - מישהו צריך לבקר את המבקרים ולהאיר גם את צידו השני של המטבע.

 האם ביטקון מזהם?

לפי נתונים של קיימברידג', ביטקוין צורך כיום למעלה מחצי אחוז מייצור החשמל העולמי. אם נצא מנקודת הנחה שביטקוין הוא לא יותר מתרמית פירמידה שעתידה להתנפץ אל חופי האשליה של משקיעים צעירים וחסרי רקע בכלכלה, אזי כל אנרגיה המושקעת בו היא בזבוז טהור של משאבים ואין על כך ויכוח. אבל, אם נבחן ברצינות את האפשרות שביטקוין יכול לספק בחירה חופשית וחלופה אמיתית למערכת הבנקאית הריכוזית והאינפלציונית המחייבת שבתוכה אנו חיים, אז נוכל לקיים דיון שבו תיבחן גם היעילות האנרגטית של המערכת הקיימת ומידת הזיהום הישיר והעקיף שלה ביחס לביטקוין.

בנוסף, צריכת אנרגיה אין בהכרח משמעותה זיהום. כריית ביטקוין היא שוק תחרותי ביותר שדורש מהכורים התייעלות רציפה. לכן, כורים פועלים במקומות שבהם קיימים עודפי אנרגיה ומשתמשים באנרגיה ירוקה כאשר יש בכך הגיון כלכלי. לפיכך, כריית ביטקוין, לא רק שהיא לא חייבת להיות מזהמת, היא למעשה מספקת תמריץ לפיתוח טכנולוגיות של אנרגיה מתחדשת. בנוסף, מאחר וניתן לכרות ביטקוין באופן מקומי ללא חיבור לרשת החשמל המרכזית ניתן גם להטמיע ולבחון את הטכנולוגיות הללו במהירות בכל פינה על על כדור הארץ ואפילו בחלל. אמנם קשה לאמוד במדויק כמה מהאנרגיה שנכנסת לביטקוין מקורה מעודפי אנרגיה או אנרגיה ירוקה, אבל דוח של קיימברידג' מספטמבר 2020 העריך שכ-39% מסך האנרגיה נקייה מפחמן.

בכל מקרה צריך לזכור שאנרגיה מזהמת היא לא בעיה שביטקוין מייצר או מעצים באופן משמעותי, אבל חשוב להבין שזו לא הבעיה שביטקוין בא לפתור.

ערך הביטקוין

התבוננות מעמיקה בהצעת הערך של ביטקוין מגלה שבניגוד למערכת המסורתית, ביטקוין נועד לתפקד באופן עצמאי ללא מתווכים כמערכת העברת ערך בינלאומית שכל אחד יכול להשתמש בה ללא הבדלי דת, גזע או מין. מטבע שאינו נשלט ע"י אף מדינה, אלא ע"י חוקים מתמטים ידועים ושקופים המייצרים מערכת הגבלים אורגנית המאפשרת הכלה פיננסית בינלאומית שלא הכרנו. מערכת אמון שלא הייתה נדרשת אילולא המערכת הבנקאית-כלכלית-ציבורית לא הייתה מתמידה לשחוק את אמון הציבור. השגת יעדים אלו בהכרח דורשת עלות תפעולית מסוימת שבין השאר מקנה לביטקוין את ערכו.

לסיכום, ביטקוין נכתב כקוד פתוח שהצליח להרכיב תמהיל טכנולוגי ייחודי שהפך למונומנט כלכלי עצום שרק התחיל לפלס את דרכו אל כלכלת העולם. הוא לא עוד מטבע שמוצאים ברחוב או מנפקים חינם אין כסף, אלא מהפכה חברתית שבכוחה לערער את חוקי הכלכלה המודרנית והוא פרק חדש בהיסטוריה המוניטרית של העת החדשה. וכסף הוא רק הפיצ'ר הראשון שרשת הביטקוין יכולה לשרת.

הכותב הוא יזם ומרצה בתחום המטבעות הדיגיטליים