בתי מלון | בלעדי

7,500 שקל ללילה באוגוסט: מה מציע מלון היוקרה החדש שנפתח בנגב?

סיקס סנסס מבצעת דריסת רגל ראשונה בארץ עם פתיחת מלון שחרות צפונית לאילת, בשיתוף היזם רוני דואק • בראיון לגלובס מבטיח מנכ"ל הרשת, ניל ג'ייקובס: "נמצא את הדרך להתחבר לשוק המקומי גם בשפת המחירים" • השלב הבא: מלון בתל אביב ומועדון חברים פרטי

בריכה במלון שחרות. ''לא היה קל למצוא עובדים'' / צילום: six senses
בריכה במלון שחרות. ''לא היה קל למצוא עובדים'' / צילום: six senses

כבר כמעט שלא ניתן למצוא חדר פנוי לשבועות הקרובים במלון שחרות, שנפתח השבוע, וזאת למרות שמחיר לחדר ללילה באוגוסט (אלה שנותרו פנויים) מתחיל ב-7,550 שקל. באוקטובר יעמוד המחיר על 4,400 שקל "בלבד". המלון הוא חלק מרשת מלונות היוקרה סיקס סנסס, וזוהי דריסת הרגל הראשונה שלה בישראל. הפתיחה של 60 הסוויטות המדבריות, שממוקמות במרחק של כ-60 ק"מ צפונית לאילת, התרחשה שנתיים אחרי המועד המקורי.

"המותג החל את דרכו באסיה, ושמנו לעצמו למטרה להתרחב מהריזורטים שם לפלטפורמה גלובלית שלא תפסח על הסביבה האורבנית, ולהיות נוכחים בערים שהן פופולריות לתיירי הפנאי כמו ניו יורק, לונדון, פריז ותל אביב - שיש לנו תוכניות לגביה", אומר לגלובס ניל ג'ייקובס, מנכ"ל הרשת העולמית מאז 2012, השנה שבה נרכשה על ידי קרן פגסוס.

עד שתעשו את זה, רשת היוקרה פור סיזנס כבר תקדים אתכם.
"אין לי בעיה שיקדימו אותנו, כי אף אחד לא יעשה את מה שאנחנו עושים. אנחנו מחפשים מיקום, זה לא צריך להיות מלון גדול, אלא מלון קטן וטוב. אני מסתכל על ההצלחה של מלון נורמן, שהוא בעיניי הטוב ביותר בתל אביב. אנשים רוצים מלונות אישיים, ולא מלונות ענק".

ניל ג'ייקובס, מנכ''ל סיקס סנסס / צילום: six senses
 ניל ג'ייקובס, מנכ''ל סיקס סנסס / צילום: six senses

להיות נטולי פלסטיק

אחד הדברים שג'ייקובס מתגאה בהם הכי הרבה הוא ההשקעה של הרשת בוולנס ובקיימות. "אפילו יש לנו מנהל קיימות בכל אחד מהנכסים שלנו, כולל בישראל", הוא אומר.

"בעיניי לבקש מהאורחים לא לכבס את המגבות, כפי שקיים במלונות רבים בעולם, זה בסדר - אבל זה רחוק מלתת מענה סביבתי אמיתי. הקיימות היא חלק מקבלת ההחלטות בכל נדבך בבית המלון, בשחרות זה כולל את חוות הגמלים שממנה נפיק חלב או מזון שנגדל ליד המלון ובו נשתמש. בכל נכס יש מחוות סביבתיות שמתאימות לו, ואלה הדברים שבסוף זוכרים ומצלמים".

עד כמה יקר לשמור על קיימות?
"לפני עשור הייתי אומר שזה יקר יותר, אבל היום זה מייקר ב-5% את העלויות השוטפות, וזה מתבטא בצד החיסכון. ברגע שבעלי נכסים מתפעלים עסק ידידותי לסביבה, הם מבינים את החשיבות הכספית ואת החשיבות של לדבר על כך כדי לעודד עוד עסקים לפעול בדרך הזו. התחייבנו שעד לסוף 2022 נהיה נטולי פלסטיק. אנחנו בכיוון הזה".

ואכן, כבר כיום לא תמצאו במלונות סיקס סנסס את בקבוקוני הטואלטיקה שאורחים אוהבים לקחת הביתה. "זה לא קיים אצלנו כבר 30 שנה. ביקרו אותנו שזה פחות היגייני, אבל מצאנו את הדרך. בתי מלון זורקים מיליוני בקבוקי פלסטיק כל שנה, זה מטופש.

"ירדנו ב-65% מכמות הפלסטיק שהייתה לנו לפני ארבע שנים. למשל, יש לנו מלון בתאילנד שבו הדייגים היו מביאים את הסחורה שלהם בסלי פלסטיק, אז סיפקנו להם ארגזים מתכלים. השפים שלנו אוהבים לבשל בשקיות (בישול סו וויד), אבל הורינו להפסיק עם זה כי מדובר ב-50 אלף שקיות בשבוע. השפים הסתכלו עלינו כאילו שאנחנו משוגעים, אבל אמרנו להם שיחפשו את שיטת בישול אחרת.

"כשבחנו מה עוד נותר לנו לחסל, גילינו את הפלסטיק מהקפסולות של נספרסו, ואת זה שיש במקלות לניקוי אוזניים. נמצא לזה פתרונות עד סוף 2022. במלונות החדשים הצבנו לנו מטרה שלפחות 60% מהאנרגיה תהיה ממוחזרת, ויש עוד דברים בקנה. במשרד הראשי יושב צוות שזה מה שהוא עושה".

לערבב פנאי ועסקים

בשנה וחצי האחרונות ענף המלונאות חווה תקופה קשה, וגם הרשת היוקרתית שקמה ב-1995 עדיין לא התאוששה. "יש לנו 2,000 חדרים בפריסה עולמית, ולא כולם נפתחו. רק לעקוב אחר הרגולציה של כל מדינה שמשתנה כל יום זו עבודה קשה. ישראל לא שונה ממדינות אחרות, בכל מקום ההנחיות משתנות תדיר".

בסוף 2019, רגע לפני פרוץ הקורונה, מכרה קרן פגסוס את סיקס סנסס לרשת IHG (אינטרקונטיננטל) תמורת כ-300 מיליון דולר, וכך הרשת הקטנה והיוקרתית הפכה לחלק מתאגיד מלונאי שמחזיק ביותר מ-100 אלף חדרים ברחבי העולם. "התזמון היה מופתי עבורנו", מודה ג'ייקובס, "כי חברה קטנה שמשתייכת לתאגיד ענק נהנית מיתרונות בתשתית ובכספים".

ייתכן שעוד לפני שיושק מלון סיקס סנסס תל אביב, תביא רשת היוקרה לארץ את הקונספט שהיא צפויה להשיק בניו יורק: מועדון חברים פרטי. "זו גרסה משודרגת לסוהו קלאב האוס. מועדון פרטי לא במובן המיושן של גברים מבוגרים אירופאים או אמריקאים, אלא חברים שיכולים להיות בני 20 או 70 שיבואו למפגשים חברתיים. המועדונים יוקמו בסביבה אורבנית, עבור התושבים וגם לאורחים שלנו".

בכל מקרה, מרבית אורחי סיקס סנסס הם תיירי הפנאי. "בעולם של פוסט קורונה, שני הסגמנטים, פנאי ועסקים, יתערבבו. אנחנו רואים תופעה של אורחים שעושים צ'ק אין לחודש-חודשיים בריזורט שממנו הם גם עובדים. אם לא הולכים למשרדים, מה זה משנה אם אני יושב בלונדון או בעמק דורו בפורטוגל?

"אני לא מאמין שמה שהיה יחזור. היום, כשאנחנו מעצבים חדרים אנחנו מביאים את זה בחשבון. גם מועדוני החברים שלנו יענו על הצורך הזה. אנשים שגרים בניו יורק, למשל, ילכו יום-יומיים בשבוע למשרד, יעבדו יום-יומיים מהבית ועוד יום מהמועדון, שישמש כסביבת עבודה חברתית לא במודל של ווי-וורק, אלא כמשהו שיש לו שימוש מולטי-פונקציונלי".

ג'ייקובס סבור שגם דפוס החופשה לא יחזור לעצמו. "לאנשים אכפת יותר מהבריאות, והם לא יגיעו לתאילנד ויעברו בין ארבעה יעדים, אלא יתמקדו בזה שיציע להם את המתקנים הטובים בספא, באימונים ובשיעורי יוגה בטבע".

בסוף יש לנו זיכרון קצר ואנשים יחזרו למלונות הענק ולקרוזים.
"אני לא משוכנע שזה נכון. אנשים יותר מודעים מבעבר לבריאות שלהם בחופשה, ולא רק בגלל קורונה. את באמת רוצה לרבוץ על חוף ים וכל היום לשתות ולאכול, ולא לזוז? בסוף החופשה האורחים רוצים להרגיש טוב גם פיזית".

המלונות ספגו נזק עצום, איך זה ישפיע על המחירים?
"המחירים יצטרכו להיות בהלימה לתמורה. העלנו מחירים באופן מבוקר, אבל הוספנו שירותים כמו עוד ארוחה, טיפולי ספא או העברות משדה התעופה. החשוב הוא הערך, מה שאנחנו מגדירים כיושרה בתעריף. קשה לייקר מחירים מבלי לבאס את הלקוחות, אבל מצד שני המציאות היא שמלונות צריכים לשרוד ולשלם לעובדים. רבים מהם חוו ירידה בשכר בתקופה הזו. בארה"ב הממשלה שילמה 800-900 דולר למי שהשתכר קודם לכן כ-1,300-1,400 דולר, מגיע להם להרוויח את מה שהיה להם בעבר".

הכרה בינלאומית

בדומה למלון שחרות, רוב המלונות של הרשת לא נמצאים בבעלותה (בארץ הבעלים הם רוני דואק וקבוצת שותפים). "אנחנו לא חברת נדל"ן, אלא חברה שמתמחה בתחום האירוח, וחברות שמערבבות בין שני התחומים מתקשות להתמחות", מסביר ג'ייקובס. הרשת מעסיקה 4,900 עובדים בעולם, ו-185 בישראל.

בישראל המלונאים מדברים על מחסור עצום בכוח-האדם.
"זו בעיה גלובלית, ואנחנו חווים אותה בעיקר במדינות המתפתחות. הרבה עזבו את הענף, ומצאו עבודות אחרות. גם לשחרות, שהוא מרוחק, לא היה קל למצוא מארחים אז הצענו תמריצים. יש קיבוצים מסביב, ואנחנו לא מלון גדול, אז לא מעסיקים מאות, אבל חיפשנו את אלה שיעמדו בסט הערכים שלנו".

כשאין תיירות נכנסת לישראל, גם שחרות יישען על תיירות הפנים. מה אתה יודע על התייר הישראלי?
"הישראלים לא מתביישים להגיד את מה שהם חושבים, וזה נהדר. צריך למצוא איזון בין תיירי החוץ והפנים, ובעיקר לקיים את ההבטחה לתמורה. נמצא את הדרך להתחבר לשוק המקומי גם בשפת המחירים. בעלי הנכס הוציא המון כסף על המלון, והוא מצפה להחזיר את ההשקעה. אני יכול להגיד לאורחים שמשלמים מחיר יקר, כפי שהגדרת, שהם יקבלו משהו שהם עוד לא חוו.

"תשומת הלב של בעלי הנכס לכל פרט מגיעה מהרצון ליצור משהו שלא קיים בישראל, משהו שיעודד תיירות נכנסת. להרוויח כסף זה גם לגיטימי, כמובן, אבל זה לא המוטיב העיקרי, יש פה גם ציונות. לשחרות יש פוטנציאל להיחשב כאחד הריזורטים הטובים בעולם. ייקח זמן, וגם ההכרה הזו תגיע. המלון יהיה גם יעד בינלאומי לקיום חתונות ובר מצווה".

ג'ייקובס הגיע לישראל לרגל הפתיחה. "זה הטיול הראשון שלי אחרי 18 חודשים, וזו פתיחה שאני חייב להיות בה. אבא שלי נלחם ב-1947, וההיסטוריה הפרטית שלי שזורה בישראל. אני ממליץ על ישראל כיעד לתיירים כי היא מדינה מיוחדת, וזה משהו שאי אפשר להגיד על יותר מדי יעדים. השפים הישראלים הם הסחורה החמה בעולם הקולינריה בעולם".

כמה חמה הסחורה? ג'ייקובס עצמו פותח בקרוב בסינגפור מסעדה ביחד עם אייל שני. בשלב הבא אולי שני ינהל את מועדון החברים שיקום בתל אביב. השמיים הם הגבול, כבר אמרנו, רק נשאר שייפתחו לתיירים.