הסטארט-אפים שיחליפו את האדריכלים

שתי חברות סטארט-אפ ישראליות מציעות תוכנות שמנסות להחליף אלמנטים מרכזיים בעבודת התכנון • גם אחרי השימוש בתוכנות, עדיין יישאר ערך מוסף ליצירתיות אנושית

בתים מודולריים עשויים מעץ / צילום: טל פרידמן אדריכלות בשיתוף פולדסטראקט
בתים מודולריים עשויים מעץ / צילום: טל פרידמן אדריכלות בשיתוף פולדסטראקט

ב-30 השנה האחרונות עבר מקצוע האדריכלות שינוי משמעותי. כמו במקצועות אחרים, תוכנות המחשב קיצרו את העבודה והוסיפו אפשרויות לתכנון מבנים הרבה יותר מורכבים מבחינה עיצובית וטכנית.

את הפוטנציאל הזה, שיאפשר לשפר את עבודת האדריכל, לפחות בבנייה סטנדרטית שבה אין יתרון ליצירתיות אנושית, זיהו שני סטארט-אפים ישראלים חדשים, שמציעים תוכנות שאולי לא ייתרו את האדריכל לחלוטין, אבל בהחלט יאתגרו את תפקידו המסורתי.

Qbiq: מאות אלפי חלופות לחלוקת חללים

החברה הראשונה היא Qbiq, שהוקמה בשנת 2019 על ידי ליאור סולניק, אלעד קמינר, נועם דיאמנשטיין וד"ר אלעד גלבוע. משרדי החברה הם בת"א, ועובדים בה 15 איש. החברה לא מוכנה לגלות את היקף ההשקעה בה, אך ידוע כי בין המשקיעים ניתן לציין את קנדה ישראל, את משה ליכטמן, שניהל בעבר את מרכז הפיתוח של מיקרוסופט בישראל, את קרן ההון סיכון 10D ובכיר בחברת הנדל"ן JLL.

Qbiq המציאה תוכנה שמאפשרת הנפקת תוכניות עבודה אדריכליות, כרגע רק של חללי עבודה, ללא הליך של שרטוט. אם לדייק, הקליינט מכניס נתונים: גודל השטח, פתחים קיימים, כמות עמדות עבודה, ומקבל חלופות תכנוניות.

לדברי המנכ"ל סולניק, "אנחנו עושים תכנון אדריכלי אוטומטי. אוטוקד היא תוכנת שרטוט, אנחנו תוכנת תכנון. הפתרון שלנו זה לתת אלטרנטיבות תכנוניות בתוך שניות. אנחנו עובדים כמו אדריכל, שמקבל שטח דירה, קומת משרדים ודרישות תכנון. כיום, האדריכל מתחיל לשרטט קווים באוטוקד. אנחנו עושים את אותו התהליך, אבל בדרך אחרת. כשיש לקליינט דרישת תכנון היא עולה לענן, שזה 1,500 מחשבים במקביל, וכל המחשבים מתחילים לחפש חלופות לדרישה התכנונית. בתוך שניות יש לנו מאות אלפי חלופות. האאוטפוט שלנו זה תוכנית אדריכלית".

עמודים בתכנון ובביצוע FOLDSTRUCT / צילום: טל פרידמן אדריכלות בשיתוף פולדסטראקט
 עמודים בתכנון ובביצוע FOLDSTRUCT / צילום: טל פרידמן אדריכלות בשיתוף פולדסטראקט

מצד שני, התוצר שהחברה מציעה הוא די מוגבל, וכולל רק סכימות של חלוקת החלל במשרדים. היא אינה יודעת לייצר תוכניות תאורה, אינסטלציה, ריהוט, ריצוף, נגרות, וגם לא תוכניות עבודה. לדברי סולניק: "אנחנו חברה צעירה, התחלנו עם תוכניות למשרדים. ככל שהזמן עובר אנחנו מרחיבים את סוגי התכנונים שאנחנו עושים עם אותה טכנולוגיה".

סולניק מבהיר שלמרות יתרונות התוכנה היא כנראה לא תחליף את האדריכל: "האדריכל יבחר את הפרקטים והמנורות ועוד הרבה דברים. אנחנו מצליחים לייצר מצב שהתכנון לוקח שניות. יצאנו לשוק לפני שבועיים וייצרנו יותר מ-5 מיליון רגל רבוע של תוכניות".
סולניק מעיד שהחברה עובדת עם גופים משמעותיים, אבל אינו מוכן לתת שמות של לקוחות. "בתקופת הקורונה היינו בשנה וחצי של פיתוח - עכשיו יצאנו לשוק וכמות הבקשות לתכנון שקיבלנו היא אסטרונומית. הדרישה לתכנון גדלה משמעותית. היה לנו יום אחד שבו סיפקנו יותר מ-250 אלף רגל רבוע של תוכניות".

FOLDSTRUCT: תכנון מהיר וזול, מבנים מורכבים

טל פרידמן למד אדריכלות בבצלאל, לתואר שני בהנדסה ממוחשבת בדטמולד, גרמניה, וחי כעת בשוויץ. הסטארט-אפ שלו, FOLDSTRUCT, מתמקד בדיגיטציה של

הקונסטרוקציה. הכוונה היא לתוכנה שתוכל לאפשר עיצוב, תכנון וייצור הרבה יותר מהיר, קל וזול של מבנים מורכבים מבחינה עיצובית - כמו אלה שאנחנו רואים שיוצאים ממשרדים כמו זאהה חדיד, נורמן פוסטר, ואחרים.

"הבנתי שיש פער עצום בין מה שאנחנו יכולים לתכנן על המחשב ומה שאנחנו מסוגלים לייצר", אומר פרידמן. "כשהבאנו מודלים של מבנים לא קונבנציונליים ליצרנים נתקלנו בחומות. ברגע שהזזנו קיר מ-90 מעלות ל-85, המחיר קפץ פי שלושה. האדריכל היום הוא כמו סדרן. הוא מסדר אלמנטים רפטטיטיביים שהוא מוריד ממאגר. אדריכלות קצת יותר מעניינת, של אדריכלים כוכבים, היא בתקציבי ענק, שאין להם גבול".

"עולם הבנייה היום לא עומד ביעדים של עצמו. אנחנו מדברים על לבנות עוד ועוד ובסוף יוצאות לנו קוביות זהות שאף אחד לא רוצה. עולם הנדל"ן מגיב לזה. המחיר של נדל"ן בפרויקטים שעיצובם אייקוני, או שהם ירוקים, גבוה יותר ב-10%-30% מבניין סטנדרטי. עולם הנדל"ן מחפש איך לתת את הערך הנוסף, שקשור לנראות ואנרגטיות".

אז מה בעצם אתם מציעים?
"אנחנו מנסים לחבר את המיינסטרים של הבנייה עם הטכנולוגיה. אנחנו מתכננים תוכנת רויט (תוכנת שרטוט אדריכלי) על סטרואידים. במקום שאותה תוכנה תייצר גיאומטריה סטנדרטית היא מאפשרת גמישות והשתנות.

התוכנה של פרידמן מכוונת לעבודה עם ייצור דיגיטלי, כלומר ייצור שמבוסס על רובוטיקה. פרידמן: "הרובוט יכול לקרוא קודים שונים ולייצר אלמנטים שונים לגמרי. הדפסת תלת-ממד היא שבריר ממה שהרובוטים האלה יודעים לעשות. אנחנו רוצים להביא את המהפכה, שנכנסת עכשיו לעולם ייצור הרכב והתעופה, גם לעולם האדריכלות. לקשר בין תכנון לייצור ותמחור".

האם האדריכלים ייעלמו?
"אני מעריך שלא. האדריכל לא יחדול להיות אדריכל אלא יחזור להיות אדריכל. במשרדי האדריכלים הגדולים יש עשרות אדריכלים מוכשרים, שאין שום קשר בין מה שהם עושים לבין החלומות שהיו להם כשהלכו ללמוד אדריכלות. התוכנה שלי יכולה לתת את הכוח בחזרה לאדריכלים".


Qbiq

תחום עיסוק: תוכנה שמאפשרת הנפקת תוכניות עבודה אדריכליות
היסטוריה: הוקמה ב־2019 על ידי ליאור סולניק, אלעד קמינר, נועם דיאמנשטיין וד"ר אלעד גלבוע
מספר עובדים: 15
עוד משהו: בין המשקיעים חברת קנדה ישראל, משה ליכטמן, לשעבר מנהל מרכז הפיתוח של מיקרוסופט בישראל, קרן ההון סיכון 10 D ובכיר בחברת הנדל"ן JLL

FOLDSTRUCT

תחום עיסוק: תוכנה שעושה דיגיטציה לתכנון של המבנה כדי לאפשר בנייה באמצעי ייצור רובוטיים
היסטוריה: הוקמה בשנת 2019 על ידי טל פרידמן, שלמד אדריכלות בבצלאל והנדסה ממוחשבת באונ' דטמולד, גרמניה, ומשמש מנכ"ל
נתונים: לפי נתוני אתר Crunchbase, גייסה כמה מאות אלפי דולרים