דני יתום עובר לעסקי הלובינג והייעוץ הפוליטי

ראש המוסד לשעבר מקים את חברת הלובינג CIY יחד עם היועצים האסטרטגיים עופר ענבר ונבו כהן ובנו עמר יתום • מנכ"ל החברה נבו כהן: "כל ענף הלובינג מורכב מדינוזאורים שמדברים רק בשפה של טכנאות ודילים; אנחנו רוצים לשנות תזה ולהשתמש בכלי תודעה קיימים - בעבודה שקופה"

דני יתום / צילום: יח''צ, אלירן אביטל
דני יתום / צילום: יח''צ, אלירן אביטל

ימים ספורים לאחר שהחליט לפרוש מהבחירות לכנסת ה-24, נפגש ראש המוסד לשעבר ומי שעמד בראש מפלגת ותיקי ישראל לתקופה קצרה, אלוף במיל' דני יתום, לפגישה עם שני האסטרטגים שליוו אותו, עופר ענבר ונבו כהן, והחליט על שינוי כיוון: במקום להיות פוליטיקאי - ייעוץ לפוליטיקאים; במקום קידום אג'נדות בכנסת - הקמת אגף לובינג בחברה החדשה לקמפיינים פוליטיים.

לחברה שהקימו השלושה יחד עם בנו של יתום, עמר, בתום אותה פגישה בבית קפה בעיר רחובות, הם קראו "CIY", בהתאם לראשי-התיבות של שמות משפחתם ובדומה (שלא במקרה) לשמו של ארגון הביון האמריקאי.

"הקשר בין העולם הביטחוני לפוליטי הוא קשר גורדי - גם מי שמחזיקים בידיהם את השליטה בחומר המודיעיני, נבחרים כתוצאה מפעילות פוליטית", מציג יתום, נשיא החברה, את התזה שלו לחיבור בין העולמות. "הייתי פעמיים חבר כנסת, עד שהתפטרתי עבדתי עם שרי ביטחון. אני מתמצא בכל העולמות, והשותפים שלי משלימים אותי כל אחד מהעולם הקונקרטי שלו".

לדברי עופר ענבר, "ביום הבחירות דני אמר לנו: 'סגרנו שפורשים, אבל בתנאי אחד - שפותחים חברה: פורשים - פותחים'. נוצרה דינמיקה טובה, חברית, ודני יודע להביא לשולחן, למעט הניסיון שלו, המון קשרים בינלאומיים עם בכירים מאוד - זה מאפשר לנו להגיע למקבלי ההחלטות בעבודת ניהול הקמפיין". 

עופר ענבר / צילום: ciy
 עופר ענבר / צילום: ciy

דני, זה במקום השאיפות הפוליטיות שלך, או בינתיים?
"את הקמפיין האחרון התחלתי אחרי שלא העליתי על דעתי שאחזור חזרה לפעילות פוליטית ב-2008, כאשר התפטרתי מהכנסת. חזרתי רק כי המצב במדינה הדאיג אותי מאוד, כשלא הייתה ממשלה נבחרת' והמדינה הידרדרה. היום אני עדיין מוטרד במידה פחותה מהחברה הישראלית והצורך והרצון לחבר את החברה הישראלית בינה לבין עצמה", אומר יתום.

לדברי עמר יתום, החברה שהקימו תעניק מעטפת הוליסטית ללקוח: "אנחנו לוקחים את הלקוחות שלנו מנקודה A לנקודה שהם רוצים להיות בה - דרך יחסי ציבור, קידום תקשורת וייעוץ ועד ללובינג. אנחנו מאוד מהירים מניתוח ההזדמנות ועד לסגירות מול הלקוח. פרויקט תודעה דורש הבנה מתקדמת באנליזה, בדאטה, בדיגיטל ובתקשורת. אנחנו יודעים לצלול מאוד עמוק בעולמות האלה". לאב ולבן יש חברה נוספת שמעניקה ייעוץ בתחום הסייבר ההגנתי. 

נבו כהן / צילום: ciy
 נבו כהן / צילום: ciy

יתום האב הוא כאמור נשיא החברה, נבו כהן הוא המנכ"ל, ועופר ענבר ויתום הבן הם דירקטורים. לחברה יש כיום 12 עובדים, והיא עובדת בארץ ובעולם, ובימים אלה מקימה גם מחלקת לובינג שבראשה יעמוד חבר כנסת לשעבר.

כפי שקורה בחברות לובי אחרות, חברי כנסת לשעבר מגיעים עם הניסיון שלהם, כפי שעשו מירב בן ארי, יואל חסון ואחרים. כרגע אין משקיעים נוספים בחברה זולת הארבעה המרואיינים בכתבה, ולדבריהם, הם קיבלו החלטה שלא להכניס שותף נוסף בשנה הקרובה.

מנכ"ל החברה, נבו כהן, מי שנמצא בעולמות האסטרטגיה והדיגיטל באירופה, בארה"ב ובישראל ב-20 השנים האחרונות, אומר כי "החברה הזו היא תחנה אחת ללקוח - מהייעוץ האסטרטגי ועד לשירותי סטודיו בקצה - מקבלים את הכול. אנחנו כבר היום, ארבעה חודשים לאחר שהחברה הוקמה, עובדים באירופה ובאמריקה הלטינית ומנהלים משא-ומתן מול חמישה לקוחות פוטנציאליים נוספים". הם לא מוכנים לחשוף את שמות המועמדים, אך מציינים כי בין היתר הם עובדים כעת עם מוסד פיננסי באירופה בניהול משבר רגולטורי. 

עמר יתום / צילום: ciy
 עמר יתום / צילום: ciy

כשאני שואלת מה הסיבה לחשאיות, טוענים הארבעה כי זו חלק ממהות העבודה מול גורמים בחו"ל "כשאתה ישראלי". הגורם המאחד בסיפור הוא עופר ענבר, בעל חברת האסטרטגיה ויחסי הציבור "ענבר תקשורת". כשענבר עבר עם משה כחלון בקמפיין של בחירות 2019, הוא הכיר את נבו, ומאז הם עבדו יחד, כאמור גם עם יתום.

"אנחנו נותנים ללקוח גם ידיים וגם שכל. הדגל המסחרי של המחלקות בקבוצה הוא 'influence company'. כוח השפעה לא חייב להיות בכך שהמונים ייצאו לרחובות למאבק על נושא מסוים, אלא דווקא בהשפעה על עשרה אנשים רלוונטיים. אנחנו בודקים איפה ההשפעה צריכה להיות ואיפה להשקיע - יש מיקוד, וככה אנחנו יכולים גם להביא תוצאות ואפילו לקצץ ללקוח בעלויות".

הארבעה כאמור נכנסו גם לעולם הלובינג רווי החברות והמייצגים שמציפים את מסדרונות הכנסת והממשלה, ויש להם ביקורת נוקבת על השיטות בהן עובדים מי שהופכים בימים אלה למתחרים שלהם בתחום. "ענף הלובינג עושה טכנאות כנסת. הם מתרוצצים במסדרונות ועוסקים בטכנאות מול מקבלי ההחלטות. אנחנו מגיעים מתוך נקודת מוצא אחרת. זה אירוע תודעתי שלם. אנחנו מנסים להבין מה הם מעגלי ההשפעה החיצוניים על מקבלי ההחלטות, מי משפיע עליו, ומשם לעבוד", אומר כהן.

"ראיתי את עבודת הלוביסטים בשתי כנסות, ומאוד לא אהבתי את זה שזה מבוסס על הרבה מאוד חוסר שקיפות. דברים שנסגרים עם פוליטיקאים בחדרים סגורים זה נשמע ומריח לא טוב", אומר דני יתום, ומוסיף: "עבודת הלוביסטים חייבת לשנות אופי ולהיות שקופה לחלוטין. אנחנו נוביל למצב שבו מקצוע לוביסט יחזור להיות מקצוע מכובד ולא מתקשר כקומבינות בחדרים סגורים".

לדברי ענבר, "מעגלי השפעה זו צורת עבודה יותר רחבה מלדפוק לחבר כנסת על הדלת. הלובינג נמצא כמה לגים אחורה מבחינת החשיבה וגם בדיגיטל".

נבו מתייחס לסוגיית השקיפות בפעילות הלוביסטים ואומר: "התחום הזה יוצא מהמחשכים. גם אנחנו עוברים משחור לבן לצבע. לא צריך לפחד מזה, צריך להוציא לאור השמש. הלקוחות שלנו לא צריכים להתבייש ולסגור דילים בחדרים אחוריים.

"אצלנו הכול שקוף, ואנחנו אומרים תנצלו את השקיפות ותרימו דגל. אנשים לא מכירים אנשי לובינג, זה רקורד שלילי שפוגע בעולם הזה. כל הענף הזה מורכב מדינוזאורים. הם מדברים רק בשפה של טכנאות ודילים, ואנחנו רוצים לשנות תזה, להשתמש בכלי תודעה קיימים - בעבודה שקופה".

יש גורמים בשוק הפרטי שלא רוצים שהציבור יידע שהם נלחמים נגד המס על משקאות ממותקים.
"לא כל מאבק יהיה בשילוט חוצות", אומר כהן, "אבל זה מרכיב נוסף שנמצא בעבודה של קשרי ממשל. הלקוחות צריכים להבין שאנחנו בעידן שבו הכול יוצא החוצה. פי עשרה יותר חמור ללקוח שהציבור יגלה שהוא סגר דיל במקום לעבוד שקוף. יש מספיק נתונים שיגרמו לציבור להמשיך לצרוך משקאות ממותקים ולוותר על המיסוי. עצם זה שהחברות לא שוקלות את זה בכלל והולכות לטכנאות הקלאסית, מעיד כמה הם דינוזאורים - משני הצדדים".

ענבר: "בגלל חוסר השקיפות של הלוביסטים, המחוקקים מנסים להפעיל עוד ועוד רגולציה בתחום. הכמיהה של הציבור היא לשקיפות. במקומות בהם יש פוטנציאל לשחיתות, השיטה הזו תוכנע. כבר היום באים אלינו לקוחות שמבינים שהשיטה הישנה עברה מהעולם. אנחנו מביאים גם את העולם המסורתי הישן של עבודה בוועדות וקידום חקיקה, אבל מבחינתנו הוא רק הבסיס, ועליו אנחנו בונים קומות נוספות".

יהיו לקוחות שלא תעבדו איתם?
דני יתום: "כן. אם לקוח יגיד לי 'אני רוצה לעבוד כדי להפיל משטר במדינתי', אני לא אעבוד איתוף אם הוא מתכוון לעבוד בכלים לא דמוקרטיים".

כהן: "יש נטייה לציבור ולשחקנים הפוליטיים, כשהם בעימות, לחשוב שהשחקן מולם משחק שחמט, עשרה מהלכים קדימה. אבל המציאות היא הרבה יותר של שש-בש, וברוב המקרים שולפים מהרגע להרגע. זו זירה של תגובתיות, יותר מאשר של יוזמה. אנחנו יודעים שהמציאות כאוטית ומתאימים את עצמנו אליה".