התאחדות סוכני הנסיעות: המדינה פוגעת בחופש העיסוק

בעקבות הכוונה להחיל בידוד על השבים מחו"ל ממרבית המדינות, בהתאחדות סוכני הנסיעות שוקלים להגיש עתירה בטענה להפרת חוקי יסוד • מוקדם יותר השבוע שיגרה ההתאחדות פנייה לשרים הרלוונטיים בבקשה להתערבות דחופה בבחינת המגבלות

נתב''ג / צילום: יוסי זמיר
נתב''ג / צילום: יוסי זמיר

נערכים להגשת עתירה לבג"ץ: בעקבות החלטת משרד הבריאות (שכפופה לאישור ממשלה) להחיל בידוד על השבים ממרבית מדינות העולם, בהתאחדות סוכני הנסיעות שוקלים הגשת עתירה - לצד עתירות נוספות המתגבשות בשם אזרחים שטוענים להפרות חוקי יסוד.

"המדינה נוקטת באמצעים בלתי סבירים לחלוטין, תוך פגיעה בזכויות יסוד של חופש התנועה וחופש העיסוק", אומרת מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות, טלי לאופר. "כשהמדינה ברגע אחד מרחיבה את הרשימה של המדינות שמהן נדרש בידוד מ-18 ליותר מ-100, זה מראה על חוסר יציבות שלטונית, אין לציבור אמון בתהליך קבלת החלטות והשקיפות שעל פיה הן מתקבלות".

ואכן, באישון לילה פרסם משרד הבריאות את הנהלים שצפויים להיכנס לתוקף ב-16 באוגוסט. להוציא מדינות ספורות שמהן לא יידרש בידוד (רובן כלל לא מכניסות ישראלים), כל החוזרים מחו"ל, גם ממדינות שבהן התחלואה נמוכה - יחויבו בבידוד. הגדלת כמות המבודדים לא מפריעה למשרד הבריאות להודות גם בדיון שנערך בוועדת החוקה, כי יש בעיה עם אכיפת הבידוד וההקפדה של הציבור על חובה זו.

"אנחנו למודי גזירות, אבל הפעם זו החלטה שאין לה רסן וגבול, והיא לא יכולה להיות מעל זכויות היסוד החוקתיות", אומרת לאופר. "המדינה אומרת שהיא לא סוגרת את נתב"ג, אבל בפועל זו תרמית - כי זה מה שהיא עשתה, מבלי לתת פיצוי או לדאוג כלכלית לענף שבקריסה. אנחנו טוענים שבהשוואה לעסקים אחרים, יש אפליה בתמיכה בענף סוכני הנסיעות, שמשלם מחיר כבד על ההחלטות ולא מקבל סיוע מהמדינה".

חברות התעופה וסוכני הנסיעות ייאלצו להתאים את עצמם למציאות של ביקוש נמוך לאור חובת הבידוד. "הענף בהולד", אומרת לאופר. "גם אם יש מי שמוכן לטוס ולהיכנס לבידוד, הציבור מוטרד יותר מזה שהמדינה עשויה לשנות את ההחלטות שלה בזמן השהות בחו"ל, להחליט מהיום למחר על בידוד במלונית או על החמרה בנהלים. זו טראומת נתב"ג. הציבור נענש קולקטיבית על חוסר היכולת של המדינה לאכוף את חובת הבידוד".

מוקדם יותר השבוע שיגרה ההתאחדות, באמצעות בא-כוחה משרד עורכי הדין תדמור לוי ושות', פנייה לשרים הרלוונטיים בבקשה להתערבות דחופה בבחינת המגבלות וגיבוש רשימת מדינות "על יסוד נתונים מבוררים היטב, ועל יסוד קריטריונים אחידים, כדי להקטין את נזקיהם הכבדים מנשוא של משרדי הנסיעות ומארגני התיירות". המכתב מפרט את הטענות לאפליה, והוא מהווה התראה לפני פנייה לערכאות משפטיות שמתגבשת כאמור בימים אלה.