מתל אביב ועד חיפה: הוועדות לתכנון סובלות מגל עזיבות

מתכננת הוועדה המחוזית ת"א כבר פרשה, היו"ר בדרך, וגם מתכנן הוועדה המחוזית צפון עוזב • בנוסף, כבר כמה חודשים שאין יו"ר לוועדות הערר בחיפה, צפון ות"א • משרד הפנים: "ההליכים לאיתור יושבי ראש יסתיימו בהקדם"

אין לזלזל בעובדה שתפקידים בכירים במערכת התכנון הישראלית אינם מאוישים / צילום: Shutterstock, Unkas Photo
אין לזלזל בעובדה שתפקידים בכירים במערכת התכנון הישראלית אינם מאוישים / צילום: Shutterstock, Unkas Photo

בימים האחרונים התפרסמו בעיתונים מודעות על "פניה לאיתור מועמד/ת" לתפקיד יו"ר הוועדה המחוזית ת"א. מסתבר שאדר' דניאלה פוסק, יו"ר הוועדה המחוזית ת"א, שנכנסה לתפקידה בחודש אפריל 2017, מסיימת את תפקידה ופורשת לפנסיה. בתפקידה הקודם הייתה פוסק המתכננת של הוועדה המחוזית של מחוז המרכז, וקודם לכן, מהנדסת העיר הרצליה.

הוועדה המחוזית ת"א עוברת טלטלה יותר משמעותית משום שבימים אלה אין לוועדה מתכננת. אדר' ד"ר חוה ארליך, לשעבר מהנדסת העיר פתח תקווה, שנכנסה לתפקידה כמתכננת מחוז ת"א בחודש מאי 2019, סיימה את תפקידה בחודש יולי האחרון ועדיין לא מונה לה מחליף. ארליך, שפרשה אחרי תקופה קצרה, הודיעה בזמנו כי "החלטתי לשנות כיוון ולהתמקד במחקר ובהוראה באקדמיה. תודה למינהל התכנון על תקופה מרתקת ואינטנסיבית".

אין להקל ראש בשני התפקידים, יו"ר ומתכנן הוועדה המחוזית של מחוז תל אביב הם מהתפקידים החשובים במערכת התכנון בישראל. אף ששטחו של מחוז תל אביב הוא הקטן מבין המחוזות, הוא חולש על חטיבות הקרקע היקרות ביותר, ומרכז כמויות גדולות של שטחי מסחר, תעסוקה ומוסדות מדינה.

הטלטלה במינהל התכנון יותר רחבה. בחודש אוקטובר הקרוב עוזב את תפקידו מתכנן הוועדה המחוזית צפון, האדריכל יהונתן כהן ליטאנט. ליטאנט עבד מאז 2010 כרפרנט בוועדה המחוזית ת"א ואחר כך קיבל את המינוי של אדריכל המחוז. ליטאנט נכנס לתפקידו כמתכנן מחוז צפון בשנת 2017.

בנוסף, חסרים כרגע 3 יושבי ראש לוועדות הערר המחוזיות לתכנון ובנייה חיפה, צפון ות"א. ועדות ערר מחוזיות לתכנון ובנייה הן ועדות סטטוטוריות המחזיקות בסמכות מעין-שיפוטית (מקבילות לבית משפט השלום), והן מחליטות בעררים על החלטות ועדות התכנון והבנייה המקומיות בנושאים תכנוניים ובנושאים כלכליים של היטלי השבחה ופיצויים בגין תוכניות פוגעות.

אין לזלזל בעובדה שתפקידים בכירים במערכת התכנון הישראלית אינם מאוישים. איתור המועמדים לתפקידים אלה לוקח זמן רב, מן הסתם נדרש זמן חפיפה, וברור שיהיו למהלכים האלה השלכות על תפוקת הוועדות.

ממשרד הפנים נמסר כי "הליכי ועדת האיתור ואיוש המשרות החלו לפני מספר חודשים, הושהו עם עזיבת השר, וחודשו עם כניסת השרה למשרד. אנו מאמינים שההליכים לאיתור יושבי ראש יסתיימו בהקדם".