3.5 טריליון דולר: הדמוקרטים הציגו חבילה למלחמה בעוני ובשינוי האקלים

פעולה בנושא הצעת התקציב תגיע לאחר שהסנאט יסיים להצביע על חבילת התשתיות הדו מפלגתית

גבעת הקפיטול בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Brad Booysen
גבעת הקפיטול בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Brad Booysen

דמוקרטים בסנאט פרסמו ביום שני תוכנית בגובה 3.5 טריליון דולר ללוחמה בעוני ולטיפול באקלים, שבה פירטו את שאיפותיהם לשינויים גדולים במערכות החינוך והבריאות בארה"ב. את התוכנית הזו הם רוצים לקדם לצד הצעת חוק דו־מפלגתית על תשתיות.

תוכנית המלחמה בעוני אמורה לקבוע באופן חוקי גן טרום חובה לכל האזרחים, שנתיים חינם של לימודים גבוהים במכללות ציבוריות, והרחבה של שירותי הבריאות כדי שיכללו טיפולי שמיעה, שיניים וראייה, וצעדים אחרים.

הדמוקרטים יפנו לטפל בתוכנית לאחר שתעבור חבילת תשתיות בגובה טריליון דולר הכוללת הוצאות חדשות על כבישים, גשרים, תחבורה ואינטרנט מהיר. חבילת התשתיות צפויה לעבור היום (ג') בהצבעה בסנאט. מחוקקים אמרו שפתרו אי הסכמה לגבי רגולציה חדש של מטבעות קריפטוגרפיים בחבילת התשתיות, אם כי הפתרון שהציעו עשוי לא לעבור בהצבעה.

שתי החבילות מייצגות יחד כמעט את כל סדר היום הכלכלי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, והדמוקרטים דחפו לתוכנית בגובה 3.5 טריליון דולר צעדים מן היקב ומן הגורן לטיפול במגוון עדיפויות מדיניות שלהם תוך עקיפת התנגדות הרפובליקאים בסנאט.

על מנת לכסות את העלויות, הדמוקרטים מבקשים להעלות מסים על חברות ועל משקי בית בעלי הכנסה גבוהה. התוכנית שצוטטה ביום שני על ידי מנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר, סנאטור מניו יורק, כוללת גם מסלול לקבלת מעמד חוקי לחלק מהמהגרים והורדה של מחיר תרופות המרשם.

כמו כן קוראת התוכנית למימון פדרלי לחופשות מעבודה, סדרה של תמריצי מס בתחום האנרגיה ותוכנית להביא את ארה"ב לייצור של 80% מהחשמל שלה ממקורות נקיים עד 2030.

החוק "ייתן דחיפה חיובית לעשרות מיליוני משפחות", כתב שומר במכתב ששלח לסנאטורים דמוקרטים ביום שני בבוקר.

הרפובליקנים: פגיעה בכלכלה

הרפובליקאים תקפו את ההצעה, וטענו שהעלאות המסים וההוצאות הגדולות המפורטות בה יפגעו בכלכלה. מנהיג המיעוט בסנאט מיטץ' מקונל (רפובליקאי מקנטאקי) יצא אמש נגד "הוצאה של טריליונים נוספים כשהאינפלציה כבר עכשיו גורמת למשפחות אמריקאיות לשלם יותר על הכל".

הדמוקרטים בוועדת התקציב של הסנאט בעבר הגיעו להסכם על הסכום הסופי, 3.5 טריליון דולר, וביום שני פרסמו מסמכים נוספים שפירטו רשימה נרחבת של המטרות שהמפלגה רוצה להשיג בעזרת החבילה. פרסום מסגרת התקציב גם מאפשר לדמוקרטים את ההליך הרשמי של ניסוח ואישור הצעת החוק.

החלטה על פרטי העלאות המסים - כמו גם פרק הזמן והאופן בו הכספים יוצאו - יהיו אחת ההחלטות הגדולות שדמוקרטים עוד יצטרכו לקבל בשבועות הקרובים כשיישבו לנסח את הצעת החוק.

צעדים נוספים במסגרת ההצעה כוללים מאמץ לייצר עוד דיור בר השגה, השקעות בטכנולוגיה ומחקר של שינוי האקלים ובאופן פוטנציאלי הורדה של הגיל שבו אנשים נעשים זכאים לקבל טיפולי בריאות ציבוריים.

הבעיה: תקרת החוב של הממשל

בהצעה לא כלול סעיף הנוגע להגדלת תקרת החוב של ממשלת ארה"ב. שרת האוצר ג'נט ילן אמרה ביום שני שעל הקונגרס להעלות את תקרת החוב מתוך הסכמה בין שתי המפלגות.

ביולי 2019 הצביע הקונגרס להשהות את תקרת החוב עד 31 ביולי 2021, כחלק מחבילה שקידמו שר האוצר של ממשל טראמפ סטיב מנוצ'ין ויושבת ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי (דמוקרטית מקליפורניה).

משרד האוצר הפעיל צעדי תקציב לשעת חירום על מנת לשמור על כסף כך שהממשלה יכלה להמשיך לשלם את מחויבויותיה למחזיקי אגרות חוב, מקבלי תשלומים של ביטוח לאומי, יוצאי צבא ארה"ב ואחרים, אך הצעדים האלה צפויים להתמצות מתישהו בסתיו הקרוב.

הרפובליקאים הזהירו שאל לדמוקרטים לצפות לתמיכה מהם בנושא תקרת החוב והם יצטרכו להעלותה בעצמם כחלק מהתוכנית הנרחבת יותר.

בעוד שהדמוקרטים יכולים לתקן את תוכנית התקציב כך שתכלול העלאה של תקרת החוב, מה שסביר שיקרה הוא שיפנו לטפל בכך בספטמבר, כך אמר אדם המכיר את הנושא.

רעיון אחד שהדמוקרטים שוקלים הוא הצבעה עצמאית שתעסוק רק בנושא תקרת החוב, אמר אותו אדם, מה שעשוי להפעיל לחץ על הרפובליקאים לתמוך במהלך או להסתכן באחריות לטלטלת השוק במידה וההצבעה תיכשל. מחוקקים יכולים גם להצמיד את העלאת תקרת החוב להצעת חוק אחרת שחייבת לעבור, כמו מימון הוצאות הממשלה, על מנת לכפות זאת על הרפובליקאים.

שומר אמר שהסנאט יתחיל לעסוק בתוכנית התקציב לאחר שיסיים את חבילת התשתיות. הוא אמר שהסנאט לא ייצא לפגרה של אוגוסט עד שיעביר גם את תוכנית התשתיות וגם מסגרת לתקציב המתואר בתוכנית בגובה 3.5 טריליון דולר.

אישור מסגרת ההצעה, המכונה החלטה תקציבית, יעזור להזניק הליך מיוחד המכונה השלמה שיאפשר לדמוקרטים לקדם את מגוון עדיפויות המפלגה ללא תמיכה רפובליקאית בסנאט. שומר קבע את 15 בספטמבר כתאריך יעד שבו הוועדות השונות יצטרכו להגיש את החלק שלהן בתוכנית הכוללת.

האם הדמוקרטים יישארו מאוחדים?

בעוד שכל 50 הדמוקרטים בסנאט התאחדו לתמיכה בהחלטה התקציבית, יהיה קשה לשמור עליהם מאוחדים גם לגבי פרטי הצעת החוק החדשה. כמה דמוקרטים מתונים הביעו חששות גם מהעלות האפשרית של החבילה וגם מהעלאות המסים הנחוצות למימונה. הסנאטורית קריסטן סינמה (דמוקרטית מאריזונה) אמרה בחודש שעבר שתתנגד לכל הצעת חוק שהסכום שלה כל כך גבוה.

החששות של המתונים במפלגה יתנגשו עם דרישותיהם של סנאטורים באגף הפרוגרסיבי שלה. כמה פרוגרסיבים בבית הנבחרים אמרו שלא יתמכו בתוכנית התשתיות הדו מפלגתית עד שהסנאט יעביר גם את הצעת החוק בגובה 3.5 טריליון דולר. יושבת ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי (דמוקרטית מקליפורניה) הביעה תמיכה בעמדה זו ואמרה שבית הנבחרים לא יעביר לסנאט לדיון את חבילת התשתיות עד שיאשר את מסגרת החבילה השנייה.

הדמוקרטים יתמודדו גם עם מכשולים פרוצדורליים. חקיקה העוברת דרך הליך השלמה חייבת להיצמד למערכת אדוקה של כללים הקובעים שהסעיפים בה יהיו קשורים לתקציב באופן ישיר, מה שאומר שכמה שינויי מדיניות, כמו רפורמה בנושא ההגירה, עשויים להימחק מהצעת החוק. מוקדם יותר השנה, היועצת פרלמנטרית בסנאט קבעה שניסיון להעלות את שכר המינימום ל־15 דולר לשעה לא יכול היה לעבור במסגרת הצבעת השלמה.

חלק נרחב בהצעת החוק יגיע מוועדת התקציב של הסנאט, שמשימתה לנסח רבות מהעדיפויות הגדולות ביותר בהצעה וגם למצוא את ההכנסות שיממנו אותן. הוועדה אמורה להאריך את הטבות המס על ילדים שלאחרונה הוגדלו, לייצר את תמריצי המס שיעזרו לעובדים ולספק טיפול לטווח ארוך באזרחים מוגבלי ניידות ואזרחים וותיקים.

על מנת להוריד את מחירי תרופות המרשם, אמר יושב ראש ועדת הכספים של הסנאט רון וויידן (דמוקרט מאורגון) שחברי מפלגתו יצטרכו לתת לסוכנות מדיקר את הסמכות לשאת ולתת על המחירים.

אם יצליחו בכך יוכלו לחסוך מאות מיליארדי דולרים לממשלה הפדרלית, על פי ניתוח של משרד התקציב של הקונגרס שבדק חוקים שעברו בעבר בבית הנבחרים. כמה דמוקרטים הביעו התנגדות לחלקים מסוימים בהצעת החוק של בית הנבחרים.

החיסכון שייווצר מהורדת מחירי התרופות הוא אחד מכמה כלים שהדמוקרטים מקווים שיעזרו להם לממן את החבילה. כלי אחר הוא הגדלת מאמצי האכיפה ברשות מס ההכנסה, נושא עליו המפלגות לא מסכימות בחבילת התשתיות כעת. הדמוקרטים יבקשו לחוקק זאת במסגרת אחרת על פי קווים מפלגתיים.

ממשל ביידן הציע להעלות את מס החברות ל־28%, לעומת 21% כיום, להעלות את המס על רווחים מהון, ולשנות את האופן בו מחושב מס הירושה. כל הצעדים האלה נועדו לייצר לממשלה עוד הכנסות. הידוק הפיקוח על רווחים של חברות אמריקאיות מחוץ לארה"ב וגביית תעריפי יבוא על בסיס פליטות פחמן הם צעדים אחרים שהדמוקרטים עשויים לנקוט בהם על מנת לייצר הכנסות נוספות.