ירידה בהשקעות בבנייה לצד ביקוש הולך ומאמיר לדירות

דוח היציבות הפיננסית שפורסם היום מראה ירידה בשיעור של 6.6% בשנת 2020 בהשקעה לבנייה למגורים, וב-2.2% ברביע הראשון של 2021 • מהצד השני,לאור רצון המשקיעים "לתקן" את מיעוט העסקאות בתקופת הסגר, מהחודשים האחרונים של 2020 ניכר גידול משמעותי בעסקאות לרכישת דירה

בנייה / צילום: הדר רות בשן
בנייה / צילום: הדר רות בשן

דוח היציבות הפיננסית מצביע על מגמה ברורה של ירידה בהשקעה בבנייה למגורים. אם לדייק, מדובר בירידה בשיעור של 6.6% בשנת 2020, וב-2.2% ברביע הראשון של 2021. ירידת ההשקעה משתקפת בהפחתה הן של התחלות הבנייה והן של סיומי הבנייה. מחברי הדוח תולים את ההסבר לירידה בצמצום הפעילות של הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה ובמגבלות שהושתו על העובדים בענף.

עוד מדוח היציבות הפיננסית של בנק ישראל:
"49% מהחברות המנפיקות בבורסה בת"א הן חברות הפסדיות"
בנק ישראל מתריע מחשיפת הבנקים הגבוהה לענף הבינוי והנדל"ן

מצד שני, החל מהחודשים האחרונים של 2020 ניכר גידול משמעותי בעסקאות לרכישת דירה. מגמה זו ממשיכה גם בחודשים הראשונים של 2021. ההסבר לכך, ע"פ מחברי הדוח, הוא ברצון של המשקיעים "לתקן" את מיעוט העסקאות בתקופת הסגר.

תהליך נוסף, שקשה להתעלם ממנו, הוא העלייה במחירי הדירות. מגמה זו הגיעה לקצב שנתי של 5.6%. ההסבר הוא כמובן הביקוש הגואה, אך גם עליית המחירים של חומרי הגלם וההובלה, שעלה מדצמבר 2020 ועד אפריל 2021 ב-2.5 אחוזים. סיבה נוספת להאצת מחירי הדירות קשורה למיסוי-מס הרכישה על דירות להשקעה הופחת החל מיולי 2020, מה שהגביר את הביקוש לרכישת דירות. למגמה זו תרמה הורדת הריבית על המשכנתאות. היבט משמעותי נוסף בכל מה שקשור להאמרת מחירי הדירות הוא צמצום שיווקי הקרקע למגורים על ידי רשות מקרקעי ישראל.

ניתוח הדוחות של 50 חברות שבבעלותן נדל"ן מניב (מסחרי) מגלה שיש בתקופה האחרונה ירידה בריווחי הנכסים. מחברי הדוח מרמזים על כך שיתכן כי מדובר ב"שינוי תמהיל ההעדפות בהרגלי המסחר".