דלק עשוי מסוכר בהודו עלול להקפיץ את מחירו של הממתיק ברחבי העולם

הודו תייצא פחות סוכר בזמן שהיא משקיעה חלק מהמשאבים עבור אתנול, כאשר תוכנית האתנול של המדינה גם תקל על ההסתמכות שלה על ייבוא דלק

חקלאי בחוות קני סוכר בהודו / צילום: Shutterstock, PRIYA DARSHAN
חקלאי בחוות קני סוכר בהודו / צילום: Shutterstock, PRIYA DARSHAN

הודו מקדמת רפורמה שתגרום לכך שיותר מכוניות במדינה ישתמשו באתנול, שמורכב מסוכר, כדלק - מהלך שעלול לגרום לכך שמחיר הממתיק יעלה בכל העולם. 

הממשלה מנסה לקדם במהירות "תוכנית אתנול" שתייחד לצורך ייצור דלק 6 מיליון טון של סוכר בכל שנה עד שנת 2025, כך לפי משרד המזון ההודי. מדובר כמעט בכל כמות הסוכר שהודו (אשר היא המפיקה השנייה בגודלה בעולם אחרי ברזיל) מייצאת לשוק העולמי.

ראש הממשלה ההודי נרנדה מודי קידם את התוכנית לערבב 20% אתנול בבנזין עד 2025. היתרונות רבים: זה ייקל על זיהום האוויר, יוריד את תג המחיר של יבוא הבנזין, ויעלה את ההשקעות באזורי הפריפריה של הודו. 

אך עבור שאר העולם, מדובר במהלך שעלול לייצר "שוק שוורי" בתעשיית הסוכר. מחירי הסוכר עלו השנה לשיא מאז 2017 לאחר מזג אוויר פרוע בברזיל, ונסיקה נוספת שלהם תתרום לאינפלצית מזון, כאשר מחירי המזון העולמיים נמצאים בשיא של עשור. 

על מנת להגיע אל היעד שהודו הציבה לעצמה ב-2025, היא תצטרך לשלש את ייצור האתנול שלה לכמות של 10 מיליארד ליטרים בשנה, כך על פי שר הדלק טארון קאפור. זה ידרוש 7 מיליארד דולר בהשקעות, והאתגר יהיה לייצר את כל זה בזמן קצר של שלוש שנים. 

הממשלה מציעה תמיכה כלכלית למפעלי סוכר על מנת שירחיבו את פעילות המזקקות שלהן, כאשר חברות מסוימות צפויות להפסיק לייצר סוכר ולהתחיל לייצר מיץ קני-סוכר עבור אתנול במקום. 

המודל של הודו מבוסס על אסטרטגיה דומה שנוסתה בברזיל, שקידמה את האתנול כבר לפני למעלה מ-40 שנים, וזאת בעקבות עודף הסוכר שם ועל מנת להגביר את הבטיחות האנרגטית שלהם. כיום, ברזיל היא בעלת צי המכוניות הגדול ביותר בעולם שמתודלקות על בסיס שילוב בין בנזין לאתנול. 

בנוסף למזקקות הסוכר, הודו גם תתחיל בייצור מנועי מכוניות שיודעים לתפקד על שילוב בין בנזין ואתנול. שימוש גדול יותר בדלקים משולבים יכול לעזור למדינה לחסוך 4 מיליארד דולר ביבוא דלק כל שנה, כך על פי הערכות בממשלה. 

התוכנית גם תקצץ בתמיכה הכלכלית שלהם בייצוא סוכר בכ-500 מיליון דולר. כיום, הממשלה עוזרת לחברות עם בעית מחסור מזומנים לתגבר את מערך המשלוחים שלהם כדרך לתמוך ביוקר המחיה המקומי ולהגביר את התחרותיות בשוק המקומי. 

השנה, הודו צפויה לייצא כמות שיא של סוכר, וזאת בזכות התמיכה הכלכלית של הממשלה. ההערכות מדברות על 6.5 מילון טון של סוכר.