ביל גייטס מבטיח 1.5 מיליארד דולר למימון פרויקטי אקלים במסגרת חבילת התשתיות

יוזמה בתמיכת גייטס מתכוונת להגיש בקשה למימון מתוכנית של משרד האנרגיה

ביל גייטס / צילום: Associated Press, Ludovic Marin
ביל גייטס / צילום: Associated Press, Ludovic Marin

המייסד השותף במיקרוסופט ביל גייטס אמר שקרן ההשקעות באקלים שבבעלותו תתחייב לפרויקטים משותפים עם ממשלת ארה"ב בנושא האקלים בגובה 1.5 מיליארד דולר אם הקונגרס יקים תוכנית שמטרתה פיתוח טכנולוגיות להפחתת פליטות הפחמן.

תוכנית תשתיות בגובה כטריליון דולר שאושרה בסנאט אמורה לתת למשרד האנרגיה האמריקאי 25 מיליארד דולר לפרויקטים שיממונו דרך שיתופי פעולה בין הסקטור הפרטי והעסקי, שיהוו חלק מסכום כולל של מעל 100 מיליארד דולר לטיפול בשינוי האקלים. על התוכנית עדיין לעבור אישור בבית הנבחרים.

בריאיון עם הוול סטריט ג'ורנל, אמר גייטס שקרן המנוהלת על ידי החברה בבעלותו, Breakthrough Energy עשויה להוציא את הכסף במשך שלוש שנים על פרויקטים שנועדו להאט את פליטת גזי החממה הגורמים לשינוי האקלים.

הפרויקטים של Breakthrough, שיצטרכו להתחרות בגופים אחרים שיגישו בקשות להשתתף בתוכנית, עשויים לכלול פיתוח דלק ללא פליטות למטוסים וטכנולוגיה שאמורה לנקות פחמן דו חמצני מהאוויר.

"מה שחיוני שיהיה בכל טכנולוגיות האקלים האלה הוא הפחתת עלויות והיכולת להגדיל את קנה המידה שלהן לקנה מידה די עצום", אמר גייטס. "לעולם לא נהיה מסוגלים להגיע לקנה מידה כזה אלא אם הממשלה תביא את המדיניות הנכונה, והמדיניות הנכונה היא בדיוק מה שיש בחוק התשתיות הזה".

ב-Breakthrough כנראה יעבירו מימון לפרויקטים הגדולים ביותר לאירופה ולאסיה, במידה וחבילת התשתיות בסופו של דבר לא תהפוך לחוק, אמר גייטס.

התוכנית של משרד האנרגיה לא הייתה נקודה לוויכוח בדיונים על החבילה, אבל כמה רפובליקאים מתחו ביקורת על החבילה כולה בגלל מה שהגדירו כהוצאה מוגזמת והגדלה של הסמכויות הפדרליות. הצעת החוק עברה בסנאט בהצבעה 69-30 ביום שלישי האחרון ובין 30 המתנגדים לה היו רפובליקאים בלבד. "וושינגטון חייבת ללמוד במסגרת האמצעים שכר יש לה", נכתוב השבוע בהודעה ממשרד הסנאטור ג'ון בראסו מוויומינג, הרפובליקאי המוביל בוועדת האנרגיה של המדינה.

על מנת להתמודד עם שינוי האקלים, כלל החוק יותר מ־100 מיליארד דולר לתוכניות לשיפור רשת החשמל, חיזוק תשתיות נגד אסונות טבע וסבסוד של מעבר למכוניות, משאיות ואוטובוסים ללא פליטות.

תוכנית שיתוף הפעולה בין הסקטור הפרטי לציבורי היא אחת הדרכים בהן הצעת החוק כוללת מדיניות תעשייתית, הרעיון לפיו ממשלות מכוונות תעשיות חיוניות במקום לתת לכוחות השוק לעשות זאת.

גרגורי נמט, פרופסור מאוניברסיטת וויסקונסין שכתב ספר על החדשנות באנרגיה סולרית, אמר ששינוי המדיניות יעלה את הלחץ על פקידי ממשלה שתפקידם להבין את הדינמיקה המורכבת בשוק בזמן שהם מנהלים ביקוש מחברות המחפשות רווחים ומחוקקים הדוחפים לכך שסכומים גדולים יועברו למדינות מהן הם מגיעים.

מדיניות תעשייתית "היא דרך ממש טובה להאיץ חדשנות, אבל יש בה סיכון מפני שהיא הולכת יותר רחוק מכל מה שעשינו בארבעים השנים האחרונות", אמר נמט, בהתייחסות לארה"ב.

שיתופי פעולה בין הסקטורים הפרטי לציבורי עזרו בעבר להפוך טכנולוגיות אנרגיה חדשות למסחריות, החל בתעשיות כורי החשמל הגרעיניים בארה"ב באמצע המאה שעברה. אבל התוצאות היו מעורבות ושנויות במחלוקת פוליטית כשקרנות לשיקום מהמשבר הכלכלי יועדו לניסיונות דומים במשרד האנרגיה לפני כעשור.

חלק מהקרנות הבטיחו הלוואה לחברת Solyndra, יצרנית פאנלים סולריים שאחר כך פשטה את הרגל, והפכה את ההסכם כולו לנקודה למתקפה פוליטית מצד מבקרי משרד האנרגיה. מצד שני המשרד גם הלווה כספים בעבר לטסלה, יצרנית המכוניות החשמליות שהפכה מאז לאחת מהחברות בעלות שווי השוק הגדול ביותר בעולם.

"המנהיגים הפוליטיים שלנו צריכים להבין שתהיה מידה מסוימת של כישלון", אמר דיוויד הארט, עמית בכיר במוסד לחדשנות וטכנולוגיית המידע, מכון מחקר על מדיניות. "בסופו של דבר חייבת להיות מדיניות אקלים שתיצור את השוק הזה".

הקהילה העסקית מאחורי הממשל

גייטס מקווה שבנוסף לכספים הפדרליים, ימשכו 1.5 מיליארד הדולר משקיעים נוספים לגיוס של עד 15 מיליארד דולר לפרויקטים שונים. גייטס יספק חלק מהסכומים הראשוניים דרך תוכנית של Breakthrough הנקראת Catalyst, שבפני עצמה נמצאת כעת בעיצומו של תהליך גיוס כספים ממקורות אחרים, כך אמר.

אחרי ההצבעה של יום שלישי בסנאט, קואליציה של קבוצות החברות הגדולות ביותר בתחום תעשיית הרכב וחברות האנרגיה וכמה קבוצות תעשייתיות הוציאו הודעות הדומות לזו של גייטס. היוזמה המשותפת שלהן, יוזמת הטעינה החשמלית הלאומית, אמורה לעודד ולתאם השקעות בפרויקטים שיהפכו לחלק מתוכנית בגובה 7.5 מיליארד דולר להתקנת עוד תחנות טעינה למכוניות חשמליות.

העובדה שהבטחות אלה נעשות אפילו לפני שהקונגרס אישר באופן סופי את המימון היא סימן לתמיכה בקהילת העסקים תוכניות אלו, כך אמרה שרת האנרגיה ג'ניפר גרנהולם בריאיון משותף עם גייטס.

"זה מראה שהסקטור הפרטי מוכן להוביל את הקרב להפחתת פליטת גזה החממה ולהגיע לכלכלה ללא פליטות בשיתוף עם הממשלה", אמרה.