היבוא לארה"ב מזנק והביקוש למחסנים ליד הנמלים בעלייה

שיעור השטחים הפנויים הקרובים לנמל העמוס ביותר בדרום קליפורניה בשפל, והמחירים עולים • ספקי שירותי לוגיסטיקה מספרים על תחרות עזה על שטחי אחסון קרובים לנמלים

עומס בנמל לוס אנג'לס / צילום: Associated Press, Damian Dovarganes
עומס בנמל לוס אנג'לס / צילום: Associated Press, Damian Dovarganes

הביקוש הגואה למחסנים הנמצאים קרוב לנמלים ראשיים, בעקבות הצמיחה של המסחר המקוון וזרם המכולות המביא סחורה מיובאת לחופי ארה"ב, גורם למחסור בהיצע של שטחי אחסון. הביקוש דוחף את המחירים כלפי מעלה. הוא גם מוסיף ללחץ על שרשרות האספקה.

ספקי שירותי לוגיסטיקה וחברות נדל"ן מספרים שיש תחרות עזה על שטחי אחסנה קרובים לנמלים, כמו אלה בדרום קליפורניה ובעיר ניו יורק. התחרות דוחפת מעלה את מחירי השכירות ומאלצת את החברות לחפש שטחים באזורים סמוכים, כדי לענות לצורכי חברות ההובלה.

מכולות בנמל לונג ביץ' / צילום: Shutterstock
 מכולות בנמל לונג ביץ' / צילום: Shutterstock

המחסור מורגש במיוחד באזורים מתועשים שקרובים לנמלים העמוסים ביותר במדינה, בלוס אנג’לס ובלונג ביץ’. "אתה יכול לספור על כף יד אחת, לכל היותר, את מספר החללים הפנויים בכל המדינה", אומר קארל דה לוקה, ראש תחום הנדל"ן בשלוחת אמריקה של חברת השילוח DHL, חטיבה של ענקית הלוגיסטיקה Deutsche Post AG.

באופן מסורתי, בעלי הנכסים דרשו מהעסקים השוכרים לחתום על חוזים של שלוש-חמש שנים, אומר דה לוקה. כיום, בעלי הנכסים באזור דורשים חוזים של שבע-עשר שנים, כדי להבטיח שטחים במחירים הנוכחיים, הוא אומר.

 
  

DHL מאכלסת יותר מ-10 מיליון רגל רבועה (כ-930 אלף מ"ר) של חללים תעשייתיים עבור 28 לקוחות באזור שמסביב לנמלים בדרום קליפורניה. הביקוש לחללים תעשייתיים מזנק בכל המדינה כבר כמה שנים בגלל הצמיחה המהירה של הקניות אונליין, שדורשת יותר מחסנים ומרכזי חלוקה מאשר שטחי מסחר. הטרנד הזה האיץ במהלך המגפה, משום שיותר לקוחות פנו לקניות אונליין, וגם הגדילו את ההוצאה שלהם.

אנשי הלוגיסטיקה מחפשים עוד מקומות

המאמצים של הקמעונאים לחדש את המלאי הציפו את הנמלים בלוס אנג’לס ובלונג ביץ’ במכולות. זה הוביל לערימות של חבילות באתרים שכנים, מחץ את רשתות ההפצה בתוך המדינה ודחף את המובילים ואת אנשי הלוגיסטיקה לחפש עוד מקום אחסון למשלוחים.
שתי חברות הרכבות הראשיות שמובילות משא מהנמלים, יוניון פסיפיק ו-BNSF Railway Co, החלו החודש להגביל משלוחים מהחוף המערבי לשיקגו, משום שהחבילות כבר נערמו במרכזים שיש להן במיד ווסט.

הנמלים של לוס אנג’לס ולונג ביץ’ ביחד טיפלו ביותר ב-4.3 מיליון מכולות מיובאות בחמשת החודשים הראשונים של השנה, לפי חברת המחקר Beacon Economics. זו עלייה של 47.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וב-29.2% יותר מאשר התקופה המקבילה ב-2019.

הביקוש הועצם בגלל הבהילות להעביר משלוחים וגיבויים, כמו עצירה של שבוע בטרמינל Yantian בשנזן, סין, בגלל התפרצות הקורונה. הרבה קמעונאים מזמינים מוקדם סחורה לעונת הקניות של החגים, ומוסיפים לצווארי הבקבוק.

"הקמעונאים כל כך חוששים שלא תהיה להם סחורה זמינה, שהם הקדימו להזמין כבר ביוני", אומר וולטר קמסיס, יועץ לתחום הנדל"ן בתעשייה ובנמלים. המשלוחים הללו מובילים לשוק נדל"ן שכבר עתה הוא דחוק ויקר יותר. חברת שירותי הנדל"ן CBRE Group כתבה בדוח שפרסמה לאחרונה שהמחירים המבוקשים לשכירות ברחבי ארה"ב עלו ב-7.1% ברבעון הראשון לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אבל מחירי השכירות לחללים תעשייתיים בצפון ניו ג’רזי ובאינלנד אמפייר - האזור התעשייתי של מזרח לוס אנג’לס, עלו ב-33.3% וב-24.1% בהתאמה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

שיעור השטחים הפנויים בתחום האחסון: 4.8%

במקרים מסוימים בשנים האחרונות מחירי האחסון הוכפלו, אומר קארל סייברכט, מנכ"ל בחברת Flexe מסיאטל, שמקשרת בין עסקים לבין מחסנים. "הלקוחות התרגלו לעליות המחירים האלה", הוא אומר.

בדרום קליפורניה, באזור אמפייר אינלנד, שני הרבעונים הראשונים של השנה היו בין העמוסים ביותר בהיסטוריה, כך לפי חברת Jones Lang LaSalle, העוסקת בנדל"ן מסחרי. שיעורי השטחים הפנויים ירדו ברבעון השני של השנה לשפל של 1.7%, נמסר מ-JLL. קרייג מאייר, נשיא תחום התעשייה באמריקות ב-JLL, אמר כי שיעור השטחים הפנויים בכל 14 מיליארד הרגל הרבועה של נדל"ן תעשייתי (1.3 מיליארד מ"ר) עומד על 4.8%. "זה הכי צפוף שהיה בארה"ב", אמר.