חזרה לאחור ב-20 שנה לפחות: זה מה שצופן העתיד לאפגניסטן

הפעולה הראשונה שעושים בטליבאן בכל פעם שהם כובשים אזור היא להעלים את הנשים מתפקידים ציבוריים, לפטר אותן ולהכניסן לבתים • פעולה זו יחד עם פתיחת בתי הסוהר והתמיכה בג'יהאדיסטים מסמנות את העתיד הקרוב באפגניסטן השסועה: דיכוי אלים של נשים וטיפוח בית גידול לטרור

אנשי הטליבאן סמוך לשדה התעופה בקאבול / צילום: Associated Press, Rahmat Gul
אנשי הטליבאן סמוך לשדה התעופה בקאבול / צילום: Associated Press, Rahmat Gul

הערכות מודיעיניות שונות בארה"ב, בפדרציה הרוסית ובאיחוד האירופי, העלו לפני כשבועיים את הסברה שייקח לארגון הטרור טליבאן כ-90 יום לכבוש את אפגניסטן. לפני שבוע כבר דיברו על 30 יום. עם זאת, שלשום כבר היה ברור שמדובר בשעות ספורות.

אתמול ב-15.8.2021 התרחש אירוע היסטורי מכונן.

הטליבאן כבשו מחדש את אפגניסטן והחזירו את גלגלי הזמן לפחות 20 שנה אחורה. את כניסתם של הטליבאן לארמון הנשיאות האפגני בקאבול, שידר הערוץ הקטארי "אל-ג'זירה" בשידור חי. זו לא תהיה הפעם הראשונה שבה קטאר והשופר שלה - אל-ג'זירה בתפקיד ה"מתווך". מ-2001 עד 2005 ערוץ זה היה היחיד שקיבל את הזכויות על שידור הקלטות של אוסאמה בן לאדן, הטרוריסט המבוקש ביותר בעולם.

חיילי הצבא האפגני הותירו מאחור נשק, כלי טיס של חיל האוויר וציוד רב, ונסו על נפשם. קודם כל, להגן על בני המשפחות שלהם מפני היד הקשה של הטליבאן.

מי הם הטליבאן?

ארגון זה, שצמח בשנות ה-80 מתוך מדרסות פקיסטניות של מתנגדי המשטר הסובייטי במהלך מלחמת אפגניסטן, הפך תחת הנהגה קיצונית לצבא של ממש והשליט משטר טרור על כלל האפגנים כבר בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000.

השם טליבאן מגיע מהמילה "טאלב"- طالب, כלומר תלמיד או סטודנט. הסיומת "אן" באורדו ופשטו (אלה השפות העיקריות שבהן מדברים באפגניסטן) היא סיומת של רבים. מכאן - טליבאן זה תרגום ל-"תלמידים"- תלמידי המדרסות האסלאמיות שבהן קיבלו השכלה קיצונית מפונדמנטליסטים.

מה יקרה בהמשך?

מעבר למשמעויות הגיאופוליטיות מרחיקות הלכת שיש לכיבושה המחודש של אפגניסטן על-ידי הטליבאן, יש שתי פעולות סמליות שהטליבאן עושים בכל פעם שהם כובשים עיר אפגנית נוספת:

1. קודם כל מעלימים נשים מתפקידים ציבוריים ודורשים לפטר אותן ולהכניסן לבתים. הדבר ניכר למשל ביחס לנשים שעבדו בבנקים הגדולים בהראט, קונדוז וערים נוספות באפגניסטן. כהמשך לנקודה סמלית זו, הטליבאן הכריזו על סגירה של כלל בתי הספר לבנות ואף איימו לפוצץ אוניברסיטאות שבהן לומדות גם נשים.

2. הפעולה הסמלית השנייה היא פתיחת שערי בתי המאסר שבהם נמצאים פעילי דאע"ש, אל-קאעידה ושאר תנועות טרור בעלות אופי סלפי ג'יהאדי. אותם פעילים, שחלקם אף אזרחים מערביים, מצטרפים באופן מיידי לשורות הטליבאן ולמעשה באופן זה הטליבאן מסמנים היטב את הקו האידיאולוגי שלהם ועל הדרך מגדילים את כוחם כמו גם את יכולת ההשפעה שלהם.

שתי פעולות סמליות אלה מסמנות את העתיד הקרוב באפגניסטן השסועה. דיכוי אלים של נשים וטיפוח בית גידול לטרור.

וזה עוד לפני שנגענו בשינויים האזוריים העתידים להתרחש במפה האזורית והבינלאומית.

הכותבת היא מרצה במחלקה למזרח תיכון באוניברסיטת אריאל, חוקרת אסלאם ותנועות טרור