"המצב לא יחזור להיות כפי שהיה. רק להבין את נזקי השריפה ייקח שנים"

לפי ניצב כבאות והצלה, רב טפסר דדי שמחי, השריפה דומה בממדיה לשריפת הענק שפרצה בכרמל בשנת 2010 • שר החוץ היווני ניקוס דנדיאס אמר כי ארצו תסייע לכוחות הכיבוי הישראלים • 75 צוותי כיבוי ו-10 מטוסים נמצאים במוקדי האש • לפי ההערכות, מאמצי הכיבוי ימשכו גם בימים הקרובים

מוקדי השריפה בנחל צובה בין הר טייסים להר איתן / צילום: רועי שטראוס, רשות הטבע והגנים
מוקדי השריפה בנחל צובה בין הר טייסים להר איתן / צילום: רועי שטראוס, רשות הטבע והגנים

21:44 

ברשות הטבע והגנים עדכנו כי לפי ההערכות, אלפי בעלי חיים, בהם זוחלים, מכרסמים, חרקים ואף יונקים ממאות מינים שונים, נפגעו או מתו כתוצאה מהשריפה. לפי ד"ר יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים, מדובר בשריפה נרחבת בשטח עשיר מאוד מבחינה אקולוגית ונופית, שעדיין קשה לאמוד את נזקיה ולהעריך בהתאם את תקופת שיקומה והמאמצים שיידרשו לכך.

לדבריו, "ללא ספק מדובר בפגיעה קשה בטבע. אחרי השריפה בית הגידול לא ישוב להיות כשהיה. לפני כ-15 שנה ולאורך השנים הושבו לאזור פרטים רבים של יחמורים, וכעת שטח המחייה שלהם נשרף ונפגע. בנוסף, שמורת הר הטייסים שנפגעה קשות היא מוקד של 15 מיני סחלבים נדירים. רק בעתיד נדע את ההשלכות וההשפעות של השריפה על מינים באזור".

אלה פסטרנק, אקולוגית החברה להגנת הטבע, אומרת כי המדינה תידרש לשקם לאורך שנים רבות את המערכת האקולוגית באזור השריפות, וכי אף ייתכן שלא כל הנזק הינו בר שיקום. לדבריה, "יכול להיות שיש נזקים בלתי הפיכים לצומח, ולמערכת האקולוגית שמושפעת מהצומח. כך או כך, כדי לשקם את השטח יידרשו כמה שנים טובות של גשמים, בתקווה שיהיו כמה שנים טובות של גשמים. זה יכול לקחת גם עשור. אומדן מלא של מהם נזקי השריפה, יכול לקחת שנים של ניטור. יקח זמן עד שיהיה לנו מידע מלא, וזה יידרוש חקירה של כל סדרות בעלי החיים שהשטח הזה הוא אזור המחיה שלהם".

הראשונים לשלם את מחיר השריפות, הם בעלי החיים שהמערכת האקולוגית היא ביתם. בדרך כלל, בעלי החיים המרכזיים שנפגעים הם מכרסמים, קיפודים, צבים, נחשים וזוחלים. לפי פסטרנק "כל מי שטווח בית הגידול שלו יחסית קטן, ואין לו באמת אפשרות פיזית להצליח לברוח מהלהבות. הרבה מבעלי החיים האלו הם ליליים, וחיים במחילות. כל החלק סביב המערה שלהם בוער, המערה מתחממת, וברגע שהם יוצאים החוצה הם נשרפים למוות. אלו בעלי החיים שנשרפים ישירות ואין להם דרך להימלט מהשריפות. אנחנו עדיין לא יודעים מה קורה בשטח במקרה הזה, אבל עדיין זכורות לנו התמונות מהשריפה בגברעם בזמן שומר החומות: הפקחים עשו סיבוב בשטח, ומצאו שם עשרות צבים שרופים".

כך נראה השטח אחרי השריפה / צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע
 כך נראה השטח אחרי השריפה / צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

בעלי החיים הגדולים יותר, צבאים ויחמורים, מצליחים לברוח, אבל פסטרנק מסבירה שרגע אחרי השריפות, הם יאלצו להתמודד עם מציאות קשה מנשוא. "הם חוזרים לבית הגידול שלהם ומגלים שאין בית. כל הבית נשרף, אין להם אוכל, ואם הם מקבלים את המים שלהם מהמזון בדרך כלל - אז עכשיו אין מזון ואין מים, הכל נשרף. זה משמעותי מאוד לשרידות של אוכלוסיות בעלי החיים האלו", היא אומרת. "אירוע כזה נחשב לקטסטרופלי לצבאים למשל, ויכול למוטט את האוכלוסייה שלהם. אם יש שם כ-200 צבאים, המספר הזה יכול לרדת ל-50 או פחות. אירועי שריפה כאלו מכלים אוכלוסיות של צבאים. זאת יכולה להיות קטסטרופה. צבאים נמצאים בסכנת הכחדה עולמית ומקומית.

"עופרים של צבאים לומדים להסתתר בסבך, ויהי מה. יכול להיווצר מצב שעופר לא זז גם כשהשריפה מתקדמת לכיוונו, ולהישרף למוות. זה גם קרה בארץ בעבר. אנחנו לא יודעים עדיין האם זה קרה. נקווה שפקחי רט"ג שיסתובבו בשטח אחרי השריפות, לא ימצאו גופות של עופרים ויחמורים".

בטווח הארוך, מסבירה פסטרנק, השריפות יכולות להשפיע לרעה על המערכת האקולוגית, ולשנותה באופן דרסטי. "מינים שנחשבים למינים מתפרצים בארץ, הם סתגלנים ויכולים לצאת מהקטסטרופה הזו בקלות", היא אומרת. "בגלל שצבאים ויחמורים לא, אז הם יהיו רגישים יותר ללחצי טריפה. אחרי אירוע כזה שהרס להם את הבית והמזון. יכול להיווצר מצב שיותר תנים יטרפו עופרים למשל. לאורך זמן, זה יכול להביא לקריסה משמעותית של מינים חשובים באזור, ולהפרה של המאזן האקולוגי. יכול להיות שמה שנראה בעוד כמה שנים, זה יותר תנים וחזירים, ופחות צבאים ויחמורים".

21:21

לפי ניצב כבאות והצלה, רב טפסר דדי שמחי, מדובר באירוע רב מוקדי בו בוערים קרוב ל-100 מוקדי שריפה במשך יותר מיממה, כאשר השריפה דומה בממדיה לשריפת הענק שפרצה בכרמל בשנת 2010. לפי ההערכות, מאמצי הכיבוי ימשכו גם בימים הקרובים.

המפכ"ל יעקב שבתאי בהערכת מצב במשטרה: "אנו ממשיכים במאמץ המורכב לשמור על ביטחון האזרחים ונמשיך לעשות כך גם מחר - וככל שיידרש. אנו כאן כדי להציל חיים".

מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב דורון תורג'מן, ציין: "כרגע אנחנו במוכנות לכל התפתחות, ליישובים ולזירה הקריטית שבקרבתנו - בית החולים עין כרם. סמוך לשם ישנה היערכות של כלל הכוחות ועלינו לפעול תוך קשר רציף וסדור עם גורמי בית החולים".

לפי הכוחות בשטח, השריפה כילתה עד כה שטח טבעי נרחב של כ-20,000 דונם, כמעט פי 4 מהשטח שעלה באש בשריפה הגדולה הקודמת בנווה אילן (4,600 דונם). לשם השוואה, באסון הכרמל נשרפו כ-25 אלף דונם, כאשר השריפה בהרי ירושלים ממשיכה גם בשעה זו לכלות שטחי חורש טבעי רחבים. אך נכון לשעה זו, מדובר בהערכות בלבד. הראל דן, אנליסט GIS וחישה מרחוק שבדק את שטח השריפה לפי צילומי לוויין היום בשעות הבוקר המאוחרות, מציג תמונה אחרת. לפי בדיקתו, השטח שנשרף בשריפה בפרוזדור ירושלים, הינו כ-7,600 דונם.

20:27

טרם הושגה שליטה על האש. מוקדי האש העיקריים כרגע הם בין גבעת יערים לצובה. עד כה פונו כ-2,500 תושבים, המתגוררים בצובה, גבעת יערים, עין נקובא ועין ראפה. 

19:47

דוברות הכבאות מעדכנת כי מחר עם אור ראשון יצטרפו למאמצי הכיבוי האווירי שישה מטוסים קלים של חברת כים ניר. המטוסים יהיו תוספת משמעותית לכוח וישובצו למשימות בכפוף ובהתאם לצרכים המבצעיים של טייסת הכיבוי האווירית. 

19:22

בעלי רכבים החונים בחניונים הסמוכים לכביש הדסה-צומת כרם התבקשו לפנות את רכביהם בהתאם להוראת המשטרה. 

19:10

במשרד החוץ נערכים לסיוע בינלאומי בכיבוי השריפות. שר החוץ, יאיר לפיד שוחח עם עמיתו היווני, ניקוס דנדיאס, בבקשה להיערך לסיוע אווירי בכיבוי השריפה בהרי ירושלים וקיבל ממנו תשובה שיוון תסייע ככל שתוכל.

במקביל, ערך שר החוץ התייעצויות עם צוות המשרד העוסק בסיוע הבינ"ל הפועל מתוך חדר המצב של המשרד, שם מרכזים כעת פניות ליוון, קפריסין, איטליה, צרפת ומדינות נוספות כולל מאזורנו, בשיתוף פעולה עם המשרד לביטחון הפנים.

בנוסף, שוחח לפיד עם רב טפסר דדי שמחי, נציב הכבאות וההצלה, קיבל ממנו תמונת מצב ודגשים על הצרכים בשטח, בעיקר על הצורך במטוסי כיבוי למחר בבוקר.

18:51

ראש הממשלה נפתלי בנט קיים לפני זמן קצר הערכת מצב נוספת בעניין השריפה בהרי ירושלים. בדיון השתתפו שר הביטחון, השר לביטחון הפנים, מפכ"ל המשטרה, נציב כבאות והצלה, ראש המל"ל, מזכיר הממשלה, מנכ"ל משרד רה"מ, המזכיר הצבאי לראש הממשלה, מפקד מחוז ירושלים ובכירים נוספים.

בנט הנחה את משרד הביטחון ואת צה"ל להמשיך לתת כל סיוע שיידרש למאמצי הכיבוי וההצלה. כמו כן, הוא הנחה לבחון האם ישנן יכולות נוספות לחיל האוויר שניתן לרתום למאמץ ההשתלטות על האש.

בנוסף, בנט הנחה את השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, ביחד עם המטה לביטחון לאומי (מל"ל), לבחון פניה לסיוע בינלאומי בכיבוי השריפות.

ראש הממשלה הדגיש פעם נוספת, כי החשיבות העליונה היא להצלת חיי אדם ולכן אין להסס באשר לפינוי יישובים ואנשים, אלא לנקוט בגישה מחמירה ולפנות את כולם.

השריפה בהרי ירושלים / צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע
 השריפה בהרי ירושלים / צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

18:47

מפקד מחוז ירושלים בכבאות, טפסר ניסים טוויטו, מעדכן: "בשעות האחרונות, עם התחזקות הרוח, התרחבה חזית האש והחלה לאיים על נכסים חיוניים ויישובים. אנחנו מרכזים מאמץ אווירי וקרקעי למנוע את התפשטות האש, מאות מפקדים ולוחמים פועלים במרחב. הציבור מתבקש להישמע להנחיות כוחות החירום ולהימנע מתנועה מיותרת בצירים". 

18:18

צוותי מד"א נערכים בכוחות גדולים עם אמבולנס, ניידות טיפול נמרץ ושני אוטובוסים מיוחדים לטיפול נמרץ שביכולתם לפנות 30 חולים סיעודיים, בהם 4 מונשמים. מדוברות הארגון נמסר כי מד"א מתואם ופועל בשיתוף פעולה מלא עם כיבוי אש, פיקוד העורף ומשטרת ישראל.

בנוסף, סיוע בינלאומי מיוון בדרך לישראל.

17:45

75 צוותים פועלים כעת בשריפה בהרי ירושלים, כולל צוערי קורס קצינים מבצעיים. הכוחות נמצאים במקום ועוסקים במאמצי הכיבוי בסיוע 10 מטוסי כיבוי. בנוסף, נשלחו עוד 40 צוותי כיבוי והצלה לסיוע. פינוי התושבים מצובה וגבעת יערים הושלם. 

השריפה בהרי ירושלים / צילום: Associated Press, Maya Alleruzzo
 השריפה בהרי ירושלים / צילום: Associated Press, Maya Alleruzzo

16:50

תושבי אבן ספיר נערכים כעת לפינוי.  

16:42

כוחות המשטרה יחד עם גורמי המועצה האזורית מטה יהודה פועלים כעת לפינוי מאות משפחות תושבי קיבוץ צובה, היישובים עין ראפה, עין נקובא וגבעת יערים. 

במקביל, נציב כבאות והצלה רב טפסר דדי שמחי הכריז על גיוס כללי במערך כיבוי והצלה.

16:32

בכבאות והצלה מעדכנים: השריפה חצתה אל תוך היישוב גבעת יערים, תושביו מפונים כעת. כוחות רבים נמצאים בדרכם לאזור. במקביל, האש עדיין בוערת סמוך לקיבוץ צובה ובית החולים "איתנים". כוחות הצלה מתפרסים כעת במושבים אורה ועמינדב.

נציב כבאות והצלה, רב טפסר דדי שמחי, הורה להיערך לפינוי עין ראפה ועין נקובא. לוחמי האש מכילים את השריפה באזור כיסלון ושואבה, אבל הם טרם השיגו שליטה עליה.

עשרות צוותי כיבוי ומאות לוחמי אש ומתנדבים פועלים בגזרות השונות, במקביל אליהם פועלים גם 10 מטוסי כיבוי מטייסת "אלעד" ומסוק של משטרת ישראל.

מבית החולים הדסה נמסר כי גורמי האבטחה וההנהלה מצויים בקשר שוטף עם משטרת ישראל וכוחות הכיבוי. 

16:02

האש סביב קיבוץ צובה מתעצמת. תושבי הקיבוץ קיבלו הוראה להיערך באופן מיידי לפינוי. במקביל, התגברה חזית האש בקרבת בית החולים "איתנים". מטוסי כיבוי בדרכם למקום על מנת לבלום את הלהבות.

15:50

שריפת הענק שפרצה אתמול (א') בהרי ירושלים ממשיכה להתפשט. צוותי כיבוי ומשטרה פועלים כעת באזור היישוב שואבה ובאיתנים לכיבוי האש.

תושבי קו הבתים הראשון בשואבה פונו מבתיהם, ומספר צירי תנועה נחסמו, ביניהם כביש 395 שנחסם לשני הכיוונים בין אשתאול לסטף, כביש 3955 שנחסם בין שורש לבית מאיר והכניסה ליער קדושים מכיוון כביש 38. במשטרה קוראים לציבור הנהגים להישמע להנחיות הכוחות שבמקום ולבחור בדרכים חלופיות. לא דווח על נפגעים.

עשרות צוותי כיבוי ו-10 מטוסים נמצאים במוקדי האש. יותר מ-17 אלף דונם נשרפו אתמול, כמעט פי ארבע מהשטח שעלה באש בשריפה הגדולה הקודמת באזור. לשם השוואה, באסון הכרמל ב-2010 נשרפו כ-25 אלף דונם.