3,000 שקל שעלולים להפוך למיליארד: בקשות לייצוגית נגד נמלי חיפה ואשדוד

שתי חברות ספנות זרות עומדות מאחורי בקשות לאישור תובענות ייצוגיות בגובה מיליארד שקל כל אחת שהוגשו השבוע נגד נמלי אשדוד וחיפה • זאת בגין מה שהן מתארות כשירות לקוי שמוביל לתשלומים תופחים בגין הימשכות מועדי הפריקה בנמלים

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

האם בתי המשפט המחוזיים בחיפה ובאשדוד יאשרו תביעות ייצוגיות על סך של כמיליארד שקל כל אחת שהוגשו נגד נמלי חיפה ואשדוד, כאשר בשניהם מתוארת פרקטיקה דומה של עיכובים לכאורה, ומנגד גביית כסף (דמי מינגש) תופחים בשל מה שמתואר כהימשכות מועדי הפריקה והטעינה בנמלים?

ההליך הראשון הוגש לבית המשפט המחוזי בחיפה על-ידי חברת הספנות Roma Shipping LLC שרשומה באיי מרשל ושמיוצגת על-ידי עורכי הדין צחי פיסטל ועדי ערמן ממשרד בן ארי, פיש סבן ושות'.

במסגרת הבקשה לתובענה ייצוגית נכתב כי "עניינה של תובענה זו בהפרת דין מכוונת, אשר מתבצעת מזה שנים ארוכות, על-ידי נמל חיפה". לפי הטענה חברת הנמל, "מעשירה את קופתה בסכומי עתק ובמקביל מסבה ללקוחותיה - בעלי אוניות מטען ו/או בעלי זכות שימוש ו/או חוכרי אוניות מטען, שאוניותיהם מיועדות לפריקה וטעינה ברציפים שאינם ה'רציפים המסחריים' - הוצאות עתק מיותרות", לשון הפנייה לבית המשפט.

לפי טענת החברה, חברת נמל חיפה "מתעלמת משך עשרות שנים מהוראות דין מפורשות, הקובעות את חובתה לספק מספר צוותים מינימלי, לצורך פריקה וטעינה של כל אונייה, שאיננה אוניית-הסכם, קרי אונייה אשר עוגנת ברציפים שאינם 'רציפים מסחריים' בנמל חיפה, לצרכי פריקת וטעינת מטען האונייה... התנהלות זו מצד המשיבה, לא רק שאינה עומדת בדרישת התקנות הרלוונטיות, אלא שהיא, כאמור, עולה כדי ניצול לרעה של כוח מונופוליסטי, תוך הסבת הוצאות בלתי סבירות לבעלי/בעלי זכות שימוש/חוכרי האוניות, הנובעים כולם ממחדלים בהקצאת כוח-האדם הדרוש לטפל בשירותי הפריקה והטעינה", נכתב.

תשלום של 3,000 שקל וכמעט 100 אלף שקל על הוצאות נוספות

לטענת התובעים, כל אונייה שעוגנת בנמלי חיפה ואשדוד, נדרשת לשלם לנמלים תשלום המכונה "דמי מינגש", הדומה, במהותו, לתשלום עבור חניה ברציף, אך בשל השירות הלקוי מועד הפריקה והטעינה מתארכים וכך דמי המינגש תופחים. כך למשל בתביעה מסופר על האונייה Mygan שהגיעה לנמל חיפה ב-26 לפברואר השנה. כמו אוניות רבות בתקופה זו גם אונייה זו המתינה מחוץ לנמל ימים רבים (14 ימים ליתר דיוק) בטרם היא נכנסה ב-11.3 לפריקה באחד מרציפי הנמל. "החל ממועד זה ועד יום 14.3.2021 בשעות הצהריים - לא זכתה Mygan לקבל ולו צוות אחד אשר יפרוק את הסחורה המצויה על גבי האונייה. חרף זאת, החל ממועד זה החלה Mygan להיות מחויבת בתשלום דמי מינגש", נכתב ומצוין כי מדובר בסכום של 259 שקל לכל 4 שעות.

לפי חישוב שערכו התובעים, התשלום הכולל המבוקש בגין דמי מינגש, אחרי הנחה, נגבה ביתר של כ-3,000 שקל. "החיוב בגין דמי המינגש הינו דוגמה בלבד ליתר החיובים, ההוצאות והתשלומים החלים על אוניה ו/או בעל/בעל זכות השימוש/חוכר אוניה בגין הזמן המתואר...דמי המינגש המיותרים אותם גובה המשיבה, אינם הנזק היחיד (ואף לא העיקרי) הנגרם למבקשת בעטיה של התנהלות המשיבה. למעשה, מדובר בנזק מזערי לעומת הנזקים האדירים האחרים שהתנהלותה בניגוד להוראות התקנות, מסבה למבקשת", נכתב בבקשת אישור התובענה הייצוגית. הכוונה, כפי שמתואר בפנייה לבית המשפט היא בגין תפעול, דלק ועוד שמסתכמים בכ-90 אלף שקל. לטענתם מדובר בדוגמה אחת מיני רבות, ועל כן נעשית הפנייה בתצורה של תובענה ייצוגית.

גורם בנמל חיפה מסר כי "נדמה שהתובעים לא הבינו או לא רוצים להבין את לשון תקנות הנמלים עליהן הם מבססים את כל התביעה , ולכן לתביעה שלהם אין כל בסיס משפטי לא כתביעה רגילה וודאי לא כייצוגית".

במקביל כאמור הוגשה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בקשה לאישור תובענה ייצוגית, גם כן על-ידי עורכי הדין צחי פיסטל ועדי ערמן, בסכום דומה של כמיליארד שקל, על-ידי חברת הספנות Debbie Shipping LLC שרשומה באיי מרשל. ההליך כאן מכוון נגד חברה ממשלתית אחרת - חברת נמל אשדוד, כאשר התיאור דומה ביותר למתואר בתובענה שהוגשה נגד נמל חיפה. גם כאן עולות טענות דומות, ואף ניתן מקרה של אונייה בשם Debbie שעגנה בנמל אשדוד בדצמבר האחרון, ושלפי הטענות גם במקרה הזה היא חויבה בכ-3,000 שקל כ"דמי מינגש" מעבר לסכום שאותו היה עליהם לשלם - זאת אם הנמל היה פועל בצורה נכונה, לשיטתם.

מנמל חיפה נמסר בתגובה: "נלמד את כתב התביעה ונגיב בהתאם".

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "לא הגיעה עד עתה כל פנייה רשמית בנושא. ככל שתגיע פנייה כזו, הנמל ילמד הנושא ויתייחס ב לכך במסגרות המתאימות".