בדיקת הקורונה יצאה חיובית רגע לפני הטיסה ארצה. מה עושים מכאן?

כמעט בכל מדינה תוצאת בדיקת קורונה חיובית מדווחת לרשויות באופן מיידי • ביוון דורשים לבצע את הבידוד במלון ייעודי, ובארה"ב מאפשרים לחולה לבחור בעצמו היכן לשהות • אחרי שתחלימו, תוצאת הבדיקה עשויה להישאר חיובית - אבל לא תמיד יש טעם לבקש אישור טיסה חריג ממשרד הבריאות

נמל התעופה בן גוריון / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נמל התעופה בן גוריון / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

החוזרים ממרבית המדינות נדרשים עם שובם לישראל לבידוד שמובא היום בחשבון בתחשיב הנסיעה, אבל שיקול נוסף, תרחיש שאפשר להגדיר כבלת"ם אך לא כמופרך הוא של הידבקות בקורונה בחו"ל. מה עושים במקרה כזה?

בדקנו עם אריאל קזניץ, סמנכ"ל השירות של פספורטכארד ועם מור פפקין, מנהלת תחום נסיעות לחו"ל בהפניקס.

הכיסוי הביטוחי - את הצעד הראשון יש לבצע עוד לפני הטיסה: לבחון כיסוי ביטוחי מיוחד לנושא של תחלואת קורונה. מדובר בתוספת של דולרים ספורים למחיר הפוליסה לנסיעה. נחדד כי הכיסוי הבסיסי אצל רוב חברות הביטוח מכסה את הנוסע בהיבט ההוצאות הרפואיות, אבל הוא לא כולל הוצאות נוספות שצפויות לחול על מי שייאלץ להאריך את השהות, כך למשל לינה במלון או שינוי כרטיס הטיסה.

ביוון יש מלוניות בידוד, בארה"ב נותנים לבחור

היכן הבידוד ולכמה זמן - רוב הסיכויים שהגילוי כי הנוסע מאומת חיובי לקורונה יהיה בבדיקה שחובה לבצע 72 שעות לפני החזרה לישראל. קזניץ מסביר: "כמעט בכל מדינה תוצאה חיובית מדווחת לרשויות באופן מיידי. הנוסע יקבל הנחיות על הבידוד, כמה זמן עליו לשהות בבידוד והיכן".

"יש מדינות שידרשו לבצע את הבידוד במלון המיועד לכך, למשל יוון ואיחוד האמירויות", מוסיף קזניץ, "ויש מקומות שבהם ניתן לבצע את הבידוד במלון מסוים שמקדיש לכך קומה או אגף בהתאם למערכת המיזוג של המלון למשל, גם זה קיים ביוון. בארה"ב לשם הדוגמה ניתן לשהות בבידוד בכל מקום לבחירת הנוסע (ולדווח על המיקום) יש מדינות שגם לא מפרטות את דרישות הבידוד אלא שולחות מספר לבירור אליו יש לחייג". קזניץ מסביר שמשך הבידוד משתנה על פי דרישות מדינות. בארה"ב למשל מדובר ב-10 ימים.

טיפול רפואי - פופקין ממליצה ליצור קשר עם רופא דרך חברת הביטוח, ובמידת האפשר לקיים "מפגש" וירטואלי דרך אפליקציה ייעודית או בדיקה במלון או במקום הבידוד. נעים לדעת שיש עם מי להתייעץ, וגם בעברית.

הטיסה - יש ליידע את חברת התעופה שלא תגיעו לטיסה שמשוריינת לכך ובמקביל להפעיל את חברת הביטוח לצורך סיוע בטיסה חלופית למועד שבו ניתן יהיה לחזור לארץ אחרי בדיקה שלילית.

הדרישה לבדיקת קורונה שלילית עשויה להוות מכשול אחרי ההחלמה

סיימתי את ימי הבידוד ואני מוגדר כמחלים, אבל הבדיקה ממשיכה להיות חיובית. מה עושים?
סוגיה בעייתית נוגעת לבדיקת קורונה שלילית כתנאי לחזור לישראל במסגרת דרישת המדינה לבדיקה 72 שעות לפני המראה. ומדוע בעייתית? ג' טסה לניו יורק ונמצאה חיובית לקורונה. אחרי עשרה ימים של בידוד היא ניגשה לבצע בדיקה שהתבררה כחיובית, גם אחרי שלדבריה היא החלימה והסימפטומים שהיו לה חלפו. הדבר חזר על עצמו ולאור זאת היא נשארה שלושה שבועות בארה"ב, עד לקבלת תשובה שלילית שתאפשר לה לטוס.

נציין כי גם בארץ מאומת לקורונה משתחרר אוטומטית אחרי 10 ימי בידוד בלי קשר לממצאי הבדיקה. בעניין זה אומר קזניץ כי אפשר לפנות למשרד הבריאות הישראלי ולקבל אישור חריג לטוס למרות שהבדיקה חיובית לאחר שמביאים אישור מרופא. עם זאת הוא מציין שיש מדינות דוגמת איחוד האמירויות שדורשות בדיקה שלילית מכל הממריאים (כלומר שלא מדובר רק בדרישה של מדינת היעד) ולכן אין טעם לבקש אישור חריג כאמור.

מה משך השהות שהביטוח מכסה? מדובר בשלושה-ארבעה שבועות, כשתקרת הכיסוי נקבעת בפוליסה, או לפי מספר ימים לשהות בחו"ל לאחר שהתברר שהנוסע מאומת, או לפי היקף כספי כולל לכיסוי ההוצאה.

מה קורה אם אחד מבני המשפחה מאובחן חיובי, האם ההורה מקבל כיסוי לשהות? בחלק מתוכניות הביטוח יש אפשרות להוסיף כיסוי עלות למלווה (ולא רק אם המאובחן הוא ילד).

מה קורה אם נדרש אשפוז במדינה זרה?
עלות האשפוז מכוסה על ידי חברת הביטוח. קזניץ מציין כי על פי הפוליסה יש אפשרות לקבוע צוות רפואי שיבוא לטפל במבוטח כשמתקבל דיווח שוטף על מצב הנוסע והטיפול שהוא נדרש לקבל, כאשר במקרי קיצון מתבצעת הטסה רפואית לישראל. ההחלטה לבצע הטסה רפואית נתונה לשיקולים שונים, דוגמת המדינה שבה אובחן הנוסע ורמת השירות הרפואי שניתן לקבל במערכת הרפואית שבה.

פופקין ממליצה לאתר היכן ניתן לבצע בדיקת קורונה בקרבת מיקומכם או שירות של בדיקה שתבוצע במלון / מקום הבידוד.

נוטלים תרופות באופן קבוע? קחו אתכם מלאי. קזניץ, "אנחנו נתקלים בזה לא מעט. אנשים שלא תכננו לשהות ביעד זמן ממושך ונתקעו ללא תרופות מרשם קבועות. כאן מומלץ לבדוק את הכיסוי הביטוחי והנגשת תרופות המרשם למבוטח שנזכיר כי שוהה בבידוד. המלצה נוספת שלו היא להצטייד במזומנים: "מי שמבודד לא יוכל לגשת למשיכת כסף מכספומטים וההמלצה היא לשריין כסף נגיש לכל מקרה".

הכירו את סביבת הבידוד שלכם - מהיכן מומלץ להזמין מוצרי מכולת או פארם או כל מוצר אחר שינעים את משך הבידוד. גם ספר אקסטרה במזוודה יוכל להתברר כפריט חיוני לבידוד.

חזרתם לארץ? ברוכים הבאים. פופקין מזכירה ליצור קשר עם חברת הביטוח כדי לוודא שהתיק סגור ומטופל.