גרמניה שלחה טיסת חילוץ לקאבול - והמטוס חזר עם שבעה אזרחים בלבד

למטוס הגרמני הייתה רק חצי שעה על המסלול עד שהיה חייב להמריא שוב • מספר האזרחים הגרמנים שנמצאים באפגניסטן מוערך ב-100 ומספר האפגנים שהגרמנים שואפים לחלץ אחרי שסייעו לכוחותיהם עומד על כ-1,000 לפחות

אנשי הטליבאן סמוך לשדה התעופה בקאבול / צילום: Associated Press, Rahmat Gul
אנשי הטליבאן סמוך לשדה התעופה בקאבול / צילום: Associated Press, Rahmat Gul

חברי ממשלה גרמנים עדכנו היום (ג') כי בטיסת חילוץ שנחתה והמריאה אתמול מקאבול חולצו רק שבעה אזרחים גרמנים, בגלל המהומה קודם לכן בשדה התעופה והנסיבות בעיר. לפי הדיווחים, הטיסה חגה במשך חמש שעות מעל שדה התעופה עד שקיבלה אישור נחיתה, אחרי שכוחות אמריקאים ובריטיים סייעו ליצור "אי" הכולל כמה מסלולים פתוחים במתחם שדה התעופה.

למטוס הגרמני הייתה רק חצי שעה על המסלול עד שהיה חייב להמריא שוב, ובזמן זה הצליחו הגרמנים למצוא רק שבעה אזרחים במתחם שדה התעופה שהיו זקוקים לחילוץ. יש עשרות נוספים, מספר האזרחים מוערך ב-100 ומספר האפגנים שהגרמנים שואפים לחלץ אחרי שסייעו לכוחותיהם עומד על כ-1,000 לפחות, אולם לא ניתן היה ליצור אתם קשר.

במקביל, כוחות הטאליבאן מונעים בשלב זה גישה לשדה התעופה, כדי למנוע את הצפתו בתושבים המנסים לברוח, והתנועה אליו - גם של אזרחים זרים - נחשבת ללא-בטוחה. בלילה גם מוטל עוצר על קאבול, המונע תנועה חופשית לשדה.

עם זאת, המטוס הביא לקאבול כוחות צבאיים שיסייעו לאלפי החיילים האמריקאים והבריטים לאבטח את הטיסות, שאמורות להתחדש היום בקצב ובקיבולת גדולה יותר. בגרמניה הביעו חשש לאפגנים רבים שעבדו בפרויקטי פיתוח בהם השקיעה המדינה וארגונים אזרחיים מאות מיליוני אירו בשנים האחרונות.

הנושא גם החל להשפיע על קמפיין הבחירות המתנהל בימים אלה, לקראת הבחירות הכלליות שיתקיימו ב-26 בספטמבר. בגרמניה יש קרוב לרבע מיליון מבקשי מקלט אפגנים, שרובם נכנסו למדינה החל מקיץ 2015.

מועמד האיחוד הנוצרי-דמוקרטי (CDU) לראשות הממשלה, ארמין לאשט, שהחליף את הקאנצלרית אנגלה מרקל בראשות המפלגה, אמר אתמול כי "אסור שהטעויות של קיץ 2015 יחזרו על עצמן", והבהיר כי יש להמשיך ולממן את הטיפול בפליטים במדינות שכנות, כדי לא לעמוד בפני זרם פליטים שייכנס לאירופה.

מועמדת "הירוקים", אנלנה ברבוק, אמרה בניגוד לכך כי על גרמניה לקבל באופן מיידי פליטים מאפגניסטאן, ופירטה כי יש לקבל "מספר בן חמש ספרות" של פליטים. החשש מגל פליטים חדש עשוי לשחק לידיה של מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" הימנית המתנגדת להגירה, שעד כה הפגינה יציבות בסקרים עם תמיכה של כ-11%, ולא התחזקה באופן משמעותי.