פייסבוק מצטרפת לגוגל: תתמוך בהנחת כבלים תת ימיים שירחיבו משמעותית את החיבור לאינטרנט

הרשת החברתית תשלב כוחות עם גוגל בפרויקט באסיה, בזמן שתרחיב יוזמות דומות באפריקה

פייסבוק / צילום: Shutterstock, DenPhotos
פייסבוק / צילום: Shutterstock, DenPhotos

חברת פייסבוק הודיעה שתתמוך בשני פרויקטים לכבלים תת ימיים - אחד באפריקה ואחד באסיה, בשיתוף פעולה עם אלפבית חברת האם של גוגל - שאמורים להגדיל את שליטת ענקיות הטכנולוגיה מעמק הסיליקון בתשתית האינטרנט העולמית שהעסקים שלהן תלויים בה.

פרויקט 2Africa, שותפות בין פייסבוק וכמה מפעילות טלפוניה בינלאומיות, הודיע ביום שני שיוסיף עוד ארבעה ענפים חדשים: איי סיישל, איי קומורוס, אנגולה וניגריה. התוכנית כולה אמורה להגיע ל־35 נקודות ב־26 מדינות, במטרה לבנות רשת תת ימית של סיבים אופטיים סביב אפריקה. היא אמורה להתחיל לפעול ב־2023.

בנפרד, פייסבוק הודיעה ביום ראשון שתשתתף במערכת כבלים תת ימיים באורך 12 אלף קילומטר באסיה, המכונה Apricot (משמש), שתחבר בין יפן, טייוואן, גואם, הפיליפינים, אינדונזיה וסינגפור. גוגל הודיעה ביום שני שתצטרף גם היא ליוזמה, שאמורה להתחיל לפעול ב־2024.

פייסבוק, שלא סיפקה פרטים פיננסיים לגבי ההשקעות, אמרה שהפרויקטים יספקו שירות אינטרנט מהיר ואמין יותר באפריקה ובאסיה.

מה שמניע את ההשקעות הוא עלות ושליטה. יותר מ־400 כבלים תת ימיים המופעלים על ידי חברות מסחריות, נושאים כמעט את כל התעבורה הקולית ותעבורת הנתונים, מה שהופך אותם לחיוניים לכלכלות ולביטחון הלאומי של רוב המדינות. באופן טיפוסי הכבלים מורכבים מגידים רבים של סיב אופטי המונחים על קרקעית הים.

חברות תקשורת הן הבעלות והמפעילות של רבים מהכבלים האלה, והן דורשות מחברות תשלום על שימוש בהם לתעבורת נתונים. פייסבוק וגוגל משתמשים ברוחב פס כל כך גדול שהחליטו לפני כעשור שיהיה עדיף להן להיפטר מהמתווך ולהיות בעלות של חלק מהתשתית באופן ישיר, כך אמר אלן מולדין, אנליסט בחברה TeleGeography, חברת מחקר העוסקת בשוק התקשורת.

הרעיון דומה לרעיון של אמזון לחכור מטוסי תובלה משלה על מנת להקטין את ההוצאות והתלות ב־FedEx וצדדים שלישיים נוספים. "אם אתה בונה כבל משלך, אתה בעלי ההספק שלך ואינך צריך לשלם לאף אחד אחר", אמר מולדין.

לאחרונה, כבלים תת ימיים, שלעתים קרובות מחברים בין בירות פיננסיות או מרכזי איסוף נתונים, הפכו לנקודות של מתח גיאופוליטי וסיכון לביטחון לאומי. הונג קונג הייתה בעבר מרכז לכבלים המגיעים למזרח אסיה, אבל התנגדות של ממשלת ארה"ב למיקום הזה הכריחה חברות למצוא נקודות עצירה אחרות העוקפות את שטח סין.

ב־2019, בנק פיתוח אמריקאי הסכים להלוות סכום עד 190 מיליארד דולר לכבל תת ימי באסיה כחלופה לכבלים אחרים שנבנו על ידי חברת וואווי (Huawei) הסינית. וושינגטון אומרת שממשלת סין עשויה להורות לוואווי לאפשר לה להאזין לציוד כדי לרגל או להפריע לתקשורת, האשמות שגם בייג'ינג וגם וואווי אומרים שהן חסרות בסיס.

כשתעבורת האינטרנט צפויה להמשיך לגדול, השקעות עולמיות בכבלים תת ימיים צפויות לעבור 2 מיליארד דולר בשנה בשנים הקרובות, כך אמר מולדין. כבלים תת ימיים שנבנו לאחרונה שיפרו את האיכות והורידו את מחיר השימוש באינטרנט באפריקה, שם מספר משתמשי האינטרנט גדל פי שלושה בין 2010 ל־2019 והגיע ל־294 מיליון איש, על פי נתוני הבנק העולמי.

מאמצי פייסבוק באפריקה ואסיה הם חלק מדחיפה לחבר כ־3.6 מיליארד איש שעדיין אין להם אינטרנט ברחבי העולם, ומגיעים בזמן שהצמיחה במספר המשתמשים בפייסבוק מאטה בשווקים מפותחים כמו ארה"ב ואירופה. מנהלי פייסבוק אמרו שהרחבת סביבת העבודה של האינטרנט תעזור גם לשותפיה של חברת הרשת החברתית ובה בעת תתמוך במודל העסקי שלה.