על רקע הכלכלה המדשדשת: האופוזיציה בזמביה זכתה בניצחון גורף

הקאינדה היצ'ילמה הוכרז כמנצח לאחר קמפיין שמשקיפים אומרים שהיה מוטה לטובת הנשיא היוצא אדגר לונגו

נשיא זמביה הנבחר הקאינדה היצ'ילמה / צילום: Associated Press, Tsvangirayi Mukwazhi
נשיא זמביה הנבחר הקאינדה היצ'ילמה / צילום: Associated Press, Tsvangirayi Mukwazhi

מנהיג האופוזיציה בזמביה הקאינדה היצ'ילמה נבחר לנשיא המדינה שהיא יצרנית הנחושת השנייה בגודלה באפריקה ביום שני ובכך הביס את הנשיא היוצא אדגר לונגו, בן ברית של סין, בבחירות הראשונות באפריקה המביאות להחלפת השלטון מזה שנתיים.

התוצאות הרשמיות של מועצת הבחירות בזמביה הראו שהיצ'ילמה, כלכלן שרץ לנשיאות ללא הצלחה חמש פעמים, הוכרז כמנצח עם 2.8 מיליון קולות יותר מ־1.8 מיליון הקולות בהם זכה לונגו. הקמפיין נערך בתוך המשבר הכלכלי החמור ביותר במדינה מזה כמה עשורים, כולל חדלות פירעון על חוב של מיליארדי דולרים ותחזית גרועה שהחמירה עקב השפעות מגפת הקורונה.

הפער הגדול מהמצופה שבו ניצח היצ'ילמה מייתר סיבוב שני להצבעה. לונגו, שממשלתו חסמה רשתות חברתיות ובסוף השבוע טענה שהבחירות "לא היו הוגנות וחופשיות", הודה בהפסדו ביום שני. בהודעה מצולמת ששודרה בטלוויזיה, אמר שקיבל את תוצאות הבחירות כפי שהוכרזו על ידי גוף הבחירות במדינה. "אני אציית להוראות החוקתיות להעברת שלטון מסודרת", אמר.

תוצאת הבחירות מסמנת את העברת השלטון השלישית בזמביה בקלפי בתוך שלושה עשורים, ומחזקת את מעמדה של המדינה הדרום אפריקאית כמעוז של דמוקרטיה ביבשת. בשנים האחרונות מנהיגים רבים נאחזו בשלטון - מיוורי מוסבני באוגנדה ועד פול בייה בקמרון - על ידי הכרזה על ניצחון בשורה של מערכות בחירות פגומות שכמה אנליסטים הגדירו כנסיגה של הדמוקרטיה באזור.

"אחוז הצבעה גבוה ברחבי המדינה מראה שאזרחי זמביה החליטו שזמנו של לונגו תם", אמר ניק צ'יזמן, פרופסור לדמוקרטיה באוניברסיטת בירמינגהם בבריטניה. "אנו מאמינים שזה מראה שמועצת הבחירות של זמביה נהנית מעצמאות רבה".

היצ'ילמה, המוכר בכינוי HH, ביסס את הקמפיין שלו על הבטחה לתקן את הכלכלה הפגומה של זמביה וכעת מתמודד עם המשימה הגדולה של שינוי מצב המימון הציבורי במדינה.

לזמביה, המדינה האפריקאית הראשונה שהגיעה לחדלות פירעון על החוב הריבוני שלה בנובמבר בזמן מגפת הקורונה, היה חוב חיצוני של 12 מיליארד דולר, כולל 3 מיליארד דולר באגרות חוב בינלאומיות והלוואות גדולות ממלווים מוסדיים השייכים לממשלת סין.

הממשלה לא אמרה כמה כסף בדיוק היא חייבת למלווים סינים. ביוזמה למחקר סין־אפריקה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס העריכו שזמביה לוותה כ־9.9 מיליארד דולר מסין, אם כי עדיין לא כל הכסף בידיה. שיחות עם קרן המטבע הבינלאומית על הלוואת סיוע, שברובן כבר סוכמו, נכנסו בחודש שעבר להשהיה לאחר הבחירות.

ביום שני, אגרות החוב הריבוניות בדולרים של זמביה עלו בכמעט 2 סנטים לאחר שהניצחון הגורף של היצ'ילמה עורר תקוות לרפורמה כלכלית.

"בהתחשב בהיסטוריה שלו בתחום הפרטי, אנו צופים שכהונה כנשיא של היצ'ילמה תטמיע מדיניות יותר ידידותית לעסקים, בניגוד ללונגו, שיש לו רקורד של איומים על חברות כרייה זרות", אמר זיינאב מוחמד, אנליסט בחברה NKC African Economics המבוססת בדרום אפריקה.

אנליסטים אמרו בנוסף שהפער בין המנצח למפסיד היה ראוי לציון על אף ניסיונותיו של לונגו להטות את המגרש לטובת מפלגתו, על ידי שימוש בצבא וניסיון להגביל את יכולת הקמפיין, כך אמרו משקיפי הבחירות. משקיפים מהאיחוד האירופי אמרו שההצבעה נפגעה בגלל מגבלות קמפיין לא הוגנות שפעלו לטובת הנשיא היוצא. ביום הבחירות גם הרשתות החברתיות וגם האינטרנט נסגרו. ארגוני זכויות אדם ומשקיפים גינו את הצעדים האלה.

היצ'ילמה, שהוכשר בבריטניה לפני שחזר הביתה בשנות ה־90 והקים משרד הנהלת חשבונות ופיננסים, התמודד עם לחץ נרחב מצד הממשלה בשנים האחרונות, כולל עונש מאסר בן ארבעה חודשים ב־2017 על אישום בבגידה לאחר ששיירת רכבים שבה נסע לא פינתה לכאורה את הדרך לשיירה של הנשיא לונגו.

כשהחלו להגיע תוצאות ראשונות מהבחירות שנערכו ביום חמישי האחרון, הטיל לונגו ספק בהגינות הבחירות, וציין מקרי אלימות בלפחות שלושה מעוזים של האופוזיציה. הנשיא היוצא, בן 64 ושליט מאז 2015, אמר שפקידי בחירות ממפלגתו סולקו מהקלפיות, "מה שהפך את כל ההליך לפסול".

האופוזיציה דחתה את טענותיו.

ביום שני, מפלגת החזית הפטריוטית של לונגו הכירה באופן רשמי בהפסד שלה, והודיעה שהגיעה העת לחשבון נפש. "תנו לנו לבחון כליות ולב", אמר דובר של המפלגה. "עדיין יש לנו תפקיד חשוב למלא כמפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר בזמביה".

מייקל צ'ישלה, פעיל זכויות אדם מזמביה, אמר שתוצאת הבחירות נותנת לזמביה הזדמנות לבנות מחדש את הדמוקרטיה שלה ולהתמודד עם הקשיים הכלכליים המחמירים.

"החוב הלאומי היוצא משליטה חייב להיעצר מיד. עלינו להפסיק ללוות כספים כאילו אין מחר", אמר. "אנחנו צריכים זמביה שתהיה ידידותית לעסקים ופחות מורכבת".