עלייה ב-19%: שכר מנכ"לים בחברות גדולות זינק בקורונה ל-24 מיליון דולר

שכר המנכ"לים ב-350 החברות המובילות בארה"ב זינק בכ-19% ב-2020 לממוצע של 24.2 מיליון דולר, כך על פי "המכון למדיניות כלכלית" (EPI), מכון מחקר הנוטה לשמאל • מחוקקים דמוקרטים בוושינגטון הציגו חקיקה שנועדה לצמצם את שכר הבכירים, והיא עושה כעת את דרכה בקונגרס

שכר מנכ”לים בחברות גדולות זינק בקורונה ל–24 מיליון דולר / איור: גיל ג'יבלי
שכר מנכ”לים בחברות גדולות זינק בקורונה ל–24 מיליון דולר / איור: גיל ג'יבלי

מנכ"לים בחברות אמריקאיות גדולות קיבלו בונוסים או העלאות שכר בגובה מיליוני דולרים בשנה שעברה, אפילו בזמן שברבות מהן היו ירידות במכירות וקיצוצי משרות בגלל מגפת הקורונה - כך מראה מחקר חדש.

שכר המנכ"לים ב-350 החברות המובילות זינק בכ-19% ב-2020 לממוצע של 24.2 מיליון דולר, כך על פי "המכון למדיניות כלכלית" (EPI), מכון מחקר הנוטה לעמדות שמאל. זאת, בזמן ששכר העובדים הממוצע עלה בכ-4%. המנכ"ל הטיפוסי בחברה גדולה ב-2020 הרוויח 351 דולר על כל דולר שהרוויח עובד ממוצע - עלייה מיחס של 1:307, שנמדדה על ידי המכון ב-2019.

כותרות נעימות

לפי הכלכלן לורנס מישל, אחד ממחברי המחקר, למרות שישנן חברות שהודיעו על הורדות בשכר הבכירים על מנת לשקף את השפעת המגפה על העסקים, הייתה לכך השפעה מועטה. "מנכ"לים שמוכנים לספוג קיצוצי שכר בזמן המגפה סיפקו כותרות נעימות לאוזן, אבל הקיצוצים היו סמליים במקרה הטוב ופייק ניוז במקרה הרע", אמר.

עליות השכר והבונוסים שחולקו בשנה שעברה הם גם פונקציה של ענף תעשייה. מנכ"ל Yum Brands דיוויד גיבס, למשל, קיבל בונוס של 9.5 מיליון דולר, בעוד שמנכ"ל חברת הנופש Norwegian Cruise Line פרנק דל ריו קיבל בונוס שנתי של 3.6 מיליון דולר בנוסף למענק חד פעמי בגובה 2.8 מיליון דולר; מנכ"ל "מלונות הילטון" כריסטופר נאסטה קיבל מניות נוספות ברשת ששווין בזמנו עמד על 13.7 מיליון דולר.

בשלוש החברות האלה הודיעו על פיטורים, חופשות ללא תשלום וירידה בהכנסות בשלבים שונים של המגפה. ברשת "הילטון", לדוגמה, פיטרו ביוני 2020 למעלה מאלפיים עובדים.

המנהלים הבכירים בחברות Advance Auto Parts ו"קרנבל קרוז", שנשלטת על ידי משפחת אריסון, וכן מותגים מוכרים אחרים קיבלו גם הם העלאות שכר. מנהלים בכירים בחברות הצדיקו את העלאות השכר בכך שהן היו נחוצות כדי לשמור על המנכ"לים שלא יעזבו את החברות.

החקיקה תעבור?

במכון למדיניות כלכלית מסבירים כי רוב ההעלאות בשכר בכירים נבעו מכך שדירקטריונים נתנו יותר מניות למנהלים הבכירים. ככל ששוק המניות שבר שיאים בשנה שעברה, כך עלה גם שוויין של חבילות השכר למנכ"לים, שחלק ניכר מהן מבוססת על מניות החברה.

העלייה בשכר הבכירים נמצאת תחת ביקורת של מבקרי החברות זה זמן רב, אך משכורות העתק האלה מנקרות עיניים בהשוואה למאבקים הכלכליים שמשקי בית רבים חוו בזמן מגפת הקורונה בשנה שעברה.

מחוקקים דמוקרטים בוושינגטון הציגו השנה חקיקה שנועדה לצמצם את שכר הבכירים. במסגרת הצעת החוק לגבות מס מחברות המשלמות שכר מוגזם למנהלים, חברות בהן שכר הבכירים גבוה פי 50 ומעלה מהשכר החציוני לעובדים ייענשו. בימים אלה הצעת החוק עושה דרכה בקונגרס ויש לה מתנגדים.

המחקר של "המכון למדיניות כלכלית" עוקב אחרי מחקר אחר שיצא מוקדם יותר השנה מטעם "המכון ללימודי מדיניות", שמצא כי חצי ממאה המעסיקים הגדולים ביותר בארה"ב המעסיקים עובדים בשכר נמוך עשו שינויים בשכר המנהלים בשנה שעברה, והגדילו את חבילות השכר למנהלים בזמן המגפה אפילו כשבאותה עת קיצצו את שכר העובדים הממוצעים.