לליברמן אין זמן לקבינט הקורונה? אולי, אבל לא בגלל הסיבות שנתן

לליברמן יש סיבה לא להגיע לקבינט הקורונה? אולי, אבל הנתונים לא מדויקים • המשרוקית של גלובס

כשהתפרסם שהשרים הבכירים יאיר לפיד ואביגדור ליברמן לא נוטלים חלק בישיבות "קבינט הקורונה" התעוררה סערה ציבורית. שר החוץ נשבר תוך כמה ימים והודיע כי הוא "קשוב לביקורת", וישתתף "ככל שניתן" בישיבות. אבל שר האוצר לא מצמץ. "אני חושב שמבחינת היקף העבודה לקחתי על עצמי את המקסימום", הוא הסביר בראיון לגולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103FM. "אין שר אחר בממשלה שעומד בראש שלוש ועדות שרים... יש גבולות למה שבנאדם יכול ורצוי שייקח על עצמו". עוד לפני הראיון פרסם ליברמן פוסט בעמוד הפייסבוק שלו בו מנה את שלוש הוועדות שבראשן הוא עומד: הקבינט חברתי-כלכלי, ועדת שרים להפרטה, ו-ועדת שרים לרגולציה. על דברים דומים הוא חזר גם בראיון ל"פגוש את העיתונות", שם הוסיף כי הוא גם חבר בעוד ארבע ועדות שרים.

הלו"ז של שר האוצר אכן נשמע עמוס. ייתכן גם שחלוקת העבודה שלפי דבריו הוא ערך עם חבר מפלגתו והשר במשרד האוצר חמד עאמר היא הגיונית. אבל האם הוא באמת עומד בראש שלוש ועדות שרים וחבר בעוד ארבע? בדקנו.

לפי סעיף 13 בהסכם הקואליציוני בין ישראל ביתנו ליש עתיד, שר האוצר יכהן גם כיו"ר ועדות השרים הבאות: ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה ("הקבינט החברתי כלכלי"), ועדת השרים לענייני הפרטה ו-ועדת שרים לענייני רגולציה, שתוקם 30 יום לאחר כינון הממשלה. אלה בדיוק הוועדות שליברמן מנה בעמוד הפייסבוק שלו. אבל כאן מגיע הטוויסט. לפחות שתיים מהוועדות הללו - לענייני הפרטה ולענייני רגולציה - כלל לא קמו עד היום. הוועדה השלישית, "הקבינט החברתי כלכלי", הוקמה רק ב-8.8, שלושה ימים אחרי הפוסט של ליברמן, ולא ברור האם התכנסה מאז.

אם הוועדות הללו עדיין לא קיימות ולא מתכנסות איך העובדה שליברמן אמור לעמוד בראשן יכולה לשמש עילה לכך שאין לו פנאי להשתתף בדיוני קבינט הקורונה? טוב, בואו לא נשכח שליברמן חבר בעוד ארבע ועדות שרים אחרות. אולי הן גוזלות ממנו זמן ומשאבים? ובכן, על פניו נראה שגם הן לא ממש יכולות לספק את ההסבר. ליברמן חבר בשתי ועדות נוספות: "הקבינט המדיני ביטחוני" ו-"ועדת השרים לענייני חקיקה". ועדה שלישית שבה הוא חבר היא "ועדת חוק ההסדרים", שלפי הבדיקה שלנו עדיין לא קמה. ומה עם הוועדה הרביעית? זאת "הוועדה לענייני הקורונה". מה ליברמן חושב על ההשתתפות בה אתם כבר יודעים.

מטעמו של ליברמן נמסר כי, "שר האוצר מאמין בעבודה שיטתית ומסודרת ולכן כבר בשבוע הראשון חילק את תחומי האחריות בינו ובין השר במשרד האוצר, חמד עמאר, כאשר לפי ההסכמים הקואליציונים שר האוצר עומד בראשות שלוש ועדות שרים וחבר במספר ועדות שרים נוספות, שחלקן נמצאות בהליך הקמה בימים אלה. חלוקה העבודה בין השרים מתנהלת בצורה מצוינת, תוך סנכרון מלא ומתן גיבוי להמלצות הדרג המקצועי".

בשורה התחתונה: דבריו של ליברמן מטעים. על פי ההסכמים הקואליציוניים הוא אמנם אמור לעמוד בראש שלוש ועדות שרים, אך שתיים מהן לא קמו עד כה והשלישית קמה רק לאחרונה. בנוסף, מתוך ארבע הוועדות שבהן הוא חבר אחת עדיין לא קמה, ואחרת היא אותה ועדת קורונה שבה הוא אינו נוטל חלק.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אביגדור ליברמן
מפלגה: ישראל ביתנו
תאריך: 14.8
ציטוט: "אין עוד שר בממשלה שעומד בראש שלוש ועדות שרים, וחבר בעוד כמה ועדות ובקבינט. יש גבולות למה שבן אדם יכול ורצוי שייקח על עצמו"
ציון: מטעה

לאחרונה פורסם כי שניים מהשרים הבכירים בממשלה, שר החוץ יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן, נעדרים מישיבות קבינט הקורונה ולא השתתפו אף לא בפגישה אחת. לאחר היוודע הדברים פרסמו השניים הסברים להיעדרותם, וטענו כי יש הגיון מאחורי ההחלטה. אולם בעוד לפיד שינה את עמדתו מאז ולאחר כמה ימים הודיע כי הוא "קשוב לביקורת וככל שניתן ישתתף בישיבות הקבינט", שר האוצר ליברמן מתמיד בסירובו לקחת חלק בוועדה החשובה.

"אני עומד בראש שלוש ועדות שרים, חבר בעוד ארבע ועדות שרים", הסביר לרינה מצליח ב"פגוש את העיתונות" במוצאי שבת (14.8) מדוע אין לו פנאי להגיע לישיבות קבינט הקורונה. עוד קודם לכן, יום לאחר הפרסום ב-5.8, פרסם ליברמן פוסט בפייסבוק בו פירט את הלו"ז העמוס שלו: "אני עומד בראש שלוש ועדות שרים: קבינט חברתי-כלכלי, ועדת שרים להפרטה, ועדת שרים לרגולציה", כתב, וטען כי לפי חלוקת העבודה בינו לבין השר הנוסף במשרד האוצר מטעם ישראל ביתנו, חמד עמאר - חלוקה שנקבעה על ידי ליברמן "כבר בשבוע הראשון" - הוא גם חבר בוועדת השרים לחוק ההסדרים. "יש גבולות למה שבן אדם יכול ורצוי שייקח על עצמו", סיכם בראיון לתכנית שבע תשע ב-103fm ב-10.8.

הטענה שנבדקה היא האם השר ליברמן אכן חבר או עומד בראשות שלל הוועדות שציין.

ועדות שרים מוקמות מחדש על ידי כל ממשלה עם הקמתה, ובאמצעותן היא למעשה פועלת. מטרת הוועדות לחלק את עבודת הממשלה המרובה ולייעל את תהליך קבלת ההחלטות. על פי חוק יסוד: הממשלה (סעיף 31), לוועדות אלו ניתנות סמכויות מלאות והחלטתן מקבלות לרוב תוקף של החלטת ממשלה.

בנוסף לוועדות הקבועות, המכהנות לכל אורך כהונת הממשלה, מוקמות מדי פעם גם ועדות אד-הוק זמניות לעניין מסוים. ישנן גם ועדות סטטוטוריות, דוגמת ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-בטחוני), שהקמתן, ולעיתים אפילו הרכבן, אינם נתונים לשיקול דעתה של הממשלה. עם זאת, מועד כינוס הוועדות נתון לשיקול דעתו של יו"ר הוועדה.

לפי סעיף 13 בהסכם הקואליציוני שנחתם ב-11.6 בין סיעת ישראל ביתנו לבין סיעת יש עתיד, שר האוצר בממשלה ה-36, שיהיה ח"כ משורות ישראל ביתנו, יכהן גם כיו"ר ועדות השרים הבאות: ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה (הקבינט החברתי כלכלי), ועדת השרים לענייני הפרטה וכן ועדת שרים לענייני רגולציה, שתוקם 30 יום לאחר כינון הממשלה.

אלא שאף לא אחת מהוועדות הללו קמה בזמן שליברמן טען כי חברותו בהן מונעת את הגעתו לקבינט הקורונה. למעשה, פרט לוועדה לענייני חברה וכלכלה, שהממשלה החליטה על הקמתה ב- 8.8 (שלושה ימים אחרי הפוסט של ליברמן) ולא ברור אם התכנסה עדיין, אף אחת מהוועדות שציין ליברמן לא קמה או התכנסה עד היום.

במזכירות הכנסת מפורטות הוועדות שכן אושרו בממשלה, בהן ועדת שרים לענייני חקיקה, ועדת השרים למינויים בשירות החוץ, ו-ועדת שרים לענייני שירות הביטחון הכללי. כאמור, ביום ראשון ה-8.8 אישרה הממשלה להקים את הוועדה לענייני חברה וכלכלה ועוד שלוש נוספות: ועדת שרים למתן היתרים לפרסום, ועדת שרים לענייני דיור ותחבורה ו-ועדת שרים לענייני פנים, שירותים ושלטון מקומי. ליברמן לא חבר באף אחת משלוש אלו. השר חמד עמאר, למי שסופר, חבר בשתיים מהן.

כזכור, שר האוצר גם טען שהוא חבר בעוד ארבע ועדות, פרט לאלה שהוא עומד בראשן. אלא שאנחנו מצאנו רק שלוש: הקבינט המדיני-בטחוני, ועדת השרים לענייני חקיקה ו-ועדת השרים ליישום חוק ההסדרים, שלא התכנסה עדיין בזמן דבריו של ליברמן. לוועדת השרים לענייני חקיקה, ליברמן הסביר בפוסט שלו, נשלח חמד עמאר, לכן תמוה ששר האוצר החשיב אותה כחלק מאחריותו. ואל הוועדה הרביעית שהוא חבר בה, קבינט הקורונה, ליברמן כאמור לא מגיע.

אם כן, על פי ההסכם הקואליציוני, הממשלה הנוכחית אכן מתוכננת להקים את הוועדות שציין ליברמן. עם זאת, הן טרם הוקמו או התכנסו. בנוסף, שר האוצר אמנם חבר בעוד ארבע ועדות, אך משתתף רק בשתיים. לכן דבריו של ליברמן מטעים.

תגובת שר האוצר ליברמן: "שר האוצר מאמין בעבודה שיטתית ומסודרת ולכן כבר בשבוע הראשון חילק את תחומי האחריות בינו ובין השר במשרד האוצר, חמד עמאר, כאשר לפי ההסכמים הקואליציונים שר האוצר עומד בראשות שלוש ועדות שרים וחבר במספר ועדות שרים נוספות, שחלקן נמצאות בהליך הקמה בימים אלה.

חלוקה העבודה בין השרים מתנהלת בצורה מצוינת, תוך סנכרון מלא ומתן גיבוי להמלצות הדרג המקצועי"