לראשונה מאז 2016: הביצועים הפושרים בגמל גרמו אלטשולר שחם לאבד כספים למתחריו

מניית חברת הגמל והפנסיה הגדולה ישראל, שביצועיה נפגעו בין היתר מהשקעות במניות טכנולוגיה בסין, צנחה ב-25% מהשיא בתחילת חודש יולי

יאיר לוינשטיין / צילום: יונתן בלום
יאיר לוינשטיין / צילום: יונתן בלום

אוקטובר 2016 היה החודש האחרון בו איבד אלטשולר שחם, בית ההשקעות הגדול בישראל, יותר כסף למתחריו בתחום הגמל מאשר הסכומים שהועברו מהם לניהולו. זאת, עד לחודש שעבר. נתוני הגמל נט שפורסמו השבוע מגלים כי אלטשולר שחם איבד בחודש יולי 540 מיליון שקל לחברות הגמל האחרות. הוא יכול להתנחם בכך שלמרות זאת, הוא סיים את החודש עם צבירה חיובית של 260 מיליון שקל, בעקבות הפקדות חוסכים של 1.25 מיליארד שקל.

חלק גדול מאובדן הכספים מגיע בשל התשואות הפושרות שהשיגו באלטשולר שחם בחודשים האחרונים, בין היתר בשל החשיפה הגבוהה שלה למניות טכנולוגיה סיניות שספגו ירידות חדות בעקבות מהלכים רגולטוריים ממשלתיים.

כך למשל בקופת גמל להשקעה, אחד ממוצרי הדגל של בתי ההשקעות, רשם אלטשולר שחם במסלול המנייתי תשואה נמוכה בכ-10% במהלך 12 החודשים האחרונים מאלה שהשיגו הקופות המצטיינות, אלה של בית ההשקעות מור (37.47%) ושל כלל ביטוח (35.9%).

במסלולי המניות של קרנות ההשתלמות הפערים אף גדולים יותר מהגופים המובילים, עד 15%, כשלצד מור וכלל מצטיינת גם הפניקס-אקסלנס עם תשואה של 38.5% בשנה האחרונה.

חצי מהנכסים שאיבד אלטשולר שחם למתחריו בחודש שעבר מגיע משני מסלולים. בית ההשקעות איבד 196 מיליון שקל בקרן ההשתלמות הכללית (צבירה חיובית נטו של 111 מיליון שקל ביולי) ו-79 מיליון שקל שהלכו למתחרים בקופת גמל להשקעה במסלול הכללי (צבירה נטו של 75 מיליון שקל).

אלטשולר שחם, בשליטת גילעד אלטשולר שחם וקלמן שחם, פועל בתחום הגמל והפנסיה באמצעות חברה בת, אלטשולר שחם גמל ופנסיה , שהונפקה בבורסה בת"א ביולי 2019 ונסחרת כיום בשווי של 3.4 מיליארד שקל לאחר זינוק של 180% מההנפקה. עם זאת מהשיא בתחילת יולי, צנחה המניה ב-25%.

אלטשולר שחם גמל ופנסיה, בניהולו של יאיר לוינשטיין, מנהלת נכסי גמל בהיקף של יותר מ-200 מיליארד שקל (מעל שליש מהשוק) לאחר שהשלימה לאחרונה את רכישות פעילות הגמל והפנסיה של בית ההשקעות פסגות.

יותר ממליארד שקל זרמו למור בחודש שעבר  

נתוני הגיוסים חושפים גם את הקפיצה שעשה בית ההשקעות מור בשלוש וחצי השנים האחרונות. מור הוא המגייס הגדול ביותר מהמתחרים בחודש יולי, עם העברות של יותר ממיליארד שקל ביולי לבדו, ויותר מ-7.7 מיליארד מתחילת 2021.

הגיוסים של מור מגיעים בעיקר מתחום קופות הגמל לתגמולים ולפיצויים, מוצר המאפשר חיסכון פנסיוני עם חשיפה גדולה יותר לשוק ההון, הנפוץ בעיקר בקרב חוסכים בעלי משכורת גבוהה המעבירים אליו חלק ממשכורתם.

גופים נוספים שיכולים לרשום הצלחה מבחינת גיוסים בחודש יולי הם מיטב דש שהעביר אליו מגופים אחרים סכום של 604 מיליון שקל (רובו ככל הנראה מהעברת קופה מרכזית לפיצויים אחת), הפניקס אקסלנס הצמודה אליו עם העברות בסך 603 מיליון שקל וכלל עם העברות של 590 מיליון שקל.

ההעברות החיוביות האלה באו כמובן על חשבון המתחרים. בין הבולטים שאיבדו סכומים גבוהים בחודש החולף אפשר למצוא את פסגות (שכאמור נרכש על ידי אלטשולר שחם) עם אובדן של 508 מיליון שקל. גם ילין לפידות (איבד 333 מיליון שקל), הלמן אלדובי (328 מיליון שקל) והראל (150מיליון שקל) לא יזכרו לטובה את החודש החולף.