רואים את אפגניסטן ונזכרים בסוריה: באירופה שוברים את הראש איך להתמודד עם גל פליטים חדש

אירופה מסתכלת על אפגינסטן ורואה איום מרכזי אחד - פליטים • שש שנים אחרי גל הפליטים הגדול של 2015, באיחוד האירופי ניצבים מול משבר נוסף • "אירופה לבדה אינה יכולה להתמודד עם המצב", אמר מקרון • במקביל, נשיא אפגניסטן נמלט לאיחוד האמירויות

צעירים שנטשו את הצבא האפגני וברחו לטורקיה דרך איראן / צילום: Associated Press, Emrah Gurel
צעירים שנטשו את הצבא האפגני וברחו לטורקיה דרך איראן / צילום: Associated Press, Emrah Gurel

מעבר לתבוסת הדמוקרטיות המערביות, מעבר לאלפי החיילים והאזרחים שאיבדו את חייהם ולהשקעה של טריליוני דולרים במשך שני עשורים, אירופה מסתכלת על אפגינסטן בימים האחרונים ורואה איום מרכזי אחד - פליטים. עוד בשלב שבו המונים הציפו את שדה התעופה בקאבול מבלי סיכוי לטוס, כאשר טיסות החילוץ חזרו ריקות בשל המצב, אירופה מיהרה להתווכח עם עצמה בשאלה שמפלגת אותה כבר יותר מעשור, ושהתחדדה מאז קיץ 2015: האם לפתוח את הגבולות בפני מבקשי מקלט או למנוע מהם כניסה לאיחוד בכל מחיר?

גל הפליטים הגדול של קיץ 2015 נבע בעיקרו ממלחמת האזרחים בסוריה, ששיגרה מיליוני בני אדם מעבר לגבול, לטורקיה. שם, הצטרפו אל הסורים פליטים מרחבי אסיה, המזרח התיכון ואפריקה, מבריחי האדם איתרו את "הנתיב הבלקני" החדשני, קנצרית גרמניה אנגלה מרקל פתחה את הגבולות בשל החשש מאסון הומניטרי - והיתר הפך להיסטוריה.

כ-1.5 מיליון מבקשי המקלט שנכנסו אז ליבשת שינו את התמונה הפוליטית באירופה, הביאו לעליית כוחן של מפלגות ימין המתנגדות להגירה וגם לשבירה ימינה של מפלגות אחרות - החל ממפלגות שמרניות ברחבי אירופה ועד לסוציאל-דמוקרטים בדנמרק.

כעת, אחרי כמה שנים שבהן ההסכמים שהאיחוד כונן עם מדינות המעבר של הפליטים (טורקיה, לוב, מרוקו ורבות אחרות), וחיזוק הגבולות, אך בעיקר מגיפת הקורונה, הפחיתו משמעותית את מספר הכניסות הלא-חוקיות ליבשת - אירופה חוששת מחידוש זרם פליטי החרב.

"אירופה לבדה אינה יכולה להתמודד עם המצב"

בגרמניה, שבה צמחה בשנים האחרונות מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) המתנגדת להגירה מימין למפלגה השמרנית (CDU/CSU) - מיהר המועמד השמרני בבחירות הקרובות ארמין לאשט להבהיר כי "אסור שהטעויות שהתרחשו בקיץ 2015 יחזרו על עצמן". לאשט אמר את הדברים כ"מכת מנע" להתייחסות אפשרית של ה-AfD, שעד כה לא זכה לתמיכה גוברת, למתרחש באפגניסטן.

שר הפנים הגרמני הורסט זיהופר הזהיר בשיחות סגורות מפני "חמישה מיליון פליטים אפגנים" שעשויים לעשות את דרכם לאירופה בקרוב כשהם נמלטים מאימת הטליבאן. מומחים במדינה הגדירו את המספר "מופרך ומומצא", ופרשנים תהו איזה אינטרס יש למפלגת השלטון, שנאבקת בשפל חסר-תקדים בסקרים חודש בלבד לפני הבחירות, להפחיד את הציבור מפני הגירה לא-חוקית.

בצרפת, הנשיא עמנואל מקרון נאם בפני הציבור בנאום מיוחד, ואמר כי צרפת צריכה "לצפות ולהגן על עצמה מפני גל חדש של פליטים". "אירופה לבדה אינה יכולה להתמודד עם המצב", אמר מקרון, ברמז לכך שמדינות המעבר של הפליטים צריכות לגלות מעורבות רבה יותר, ואולי לקבל כסף אירופי כדי לטפל בפליטים ובמבקשי המקלט שיגיעו אליהן.

מקרון כבר מסתכל על הבחירות לנשיאות בשנה הבאה, ועל הקרב הצמוד שהוא מנהל מול מועמדת הימין המתנגדת להגירה, מרין לה-פן. מקרון הבהיר כי צרפת תקבל לשטחה את מי שסייעו לכוחות הצרפתים שפעלו במסגרת קואליציית נאט"ו באפגינסטן במשך שני עשורים, אך נקב במספר נמוך של כ-800 בני אדם "שכבר נמצאים על אדמת צרפת". לא ברור כמה בני אדם צרפת מתכוונת לחלץ מאפגינסטן בטיסות החילוץ שהתחדשו אתמול.

עוד מדינה שמיהרה להבהיר כי סוגיית הפליטים היא שמדאיגה אותה היא אוסטריה, שבה הקאנצלר סבסטיאן קורץ נבחר בין השאר על רקע הבטחות להילחם ב"אסלאם הפוליטי" ולפעול נגד שינוי אופיה של המדינה על ידי ההגירה הלא-חוקית, בעיקר של מוסלמים מסוריה, עיראק ואפגניסטן. "אנחנו לא רואים שום סיבה שאפגני יבוא לאוסטריה כעת", אמר שר הפנים האוסטרי, ממפלגתו של קורץ. הוא קרא למדינות השכנות של אפגינסטן להיות אחראיות לפליטים שעשויים לזרום אליהן.

בבריטניה יקלטו 25 אלף פליטים מאפגניסטן

בבריטניה, אחת המדינות המעורבות ביותר באפגניסטן ובניסיון למגר את שלטון הטליבאן, לאמן כוחות ביטחון ולכונן משטר דמוקרטי, צפוי ראש הממשלה בוריס ג'ונסון להציג תוכנית שתקבל כ-25 אלף אפגנים על פני חמש השנים הקרובות, מספר נמוך יחסית של מהגרים. שרת הפנים הבהירה כי "ייקח זמן רב" להכין את התוכנית, לבחור את האנשים ולהביא אותם לממלכה המאוחדת. היא גם הבהירה שאפנים שייכנסו באופן לא-חוקי מאירופה לא ייזכו ליחס אחר מאשר היה עד כה.

אך היו גם קולות באיחוד האירופי שקראו לקבל פליטים מאפגניסטן. הנציב באיחוד האירופי לענייני כלכלה קרא "להקים מסדרון הומניטרי" שיאפשר למי שנמלט משלטון הטליבאן לקבל מקלט באירופה, ואז לחלק את הפליטים "בין המדינות המעוניינות לקבל אותם".

בגרמניה, מועמדת "הירוקים" אנלנה ברבוק קראה לפתוח את הגבולות ל"מספר בן חמש ספרות" של פליטים - מעט מאוד ביחס לעבר. קולות אחרים בגרמניה קראו ללמוד ממשבר הפליטים של 2015, ולוודא כי הפעם ישנו שיעור גדול של נשים וילדים בין מבקשי המקלט, ושלא מדובר ברוב של גברים צעירים, כפי שהיה. לגרמניה נכנסו בשנים האחרונות קרוב לרבע מיליון מבקשי מקלט מאפגינסטן, רבים מהם דור שלישי ורביעי לפליטים הנמצאים במחנות ובערים בפקיסטן או באיראן.

בשלב זה, גם הוקפאו "טיסות ההחזרה" שהשיבו מבקשי מקלט אפגנים שבקשתם נדחתה מגרמניה ומצרפת לאפגניסטן. אוסטריה, עם זאת, הציעה להקים "מרכזי גירוש" לאפגנים שבקשות המקלט שלהם נדחו, אם לא יתאפשר להטיס אותם למדינה עצמה. "טיסות ההחזרה הן מרכיב חשוב מאוד בהרתעה", אמר שר הפנים. לא רק בעניין זה, מדינות אירופה חלוקות ביניהן ובעיקר חוששות מההשפעות הפוליטיות והחברתיות של גל חדש ואפשרי של מבקשי מקלט.

בינתיים, נשיא אפגניסטן אשרף גאני נמלט לאיחוד האמירויות

משרד החוץ של איחוד האמירויות הודיע הערב כי נשיא אפגניסטן, אשרף גאני, שברח מקאבול כשהיא נכבשה על-ידי הטליבאן, נמצא כעת בשטח האיחוד עם משפחתו מ"סיבות הומניטריות".

אשרף גאני / צילום: Reuters, Afghan Presidential Palace/Handout
 אשרף גאני / צילום: Reuters, Afghan Presidential Palace/Handout

גאני עזב את שטח אפגניסטן ביום ראשון בערב, בלי הודעה או דיווח ברור לגבי יעדו. כשאנשי הטליבאן נכנסו לארמון הנשיאותי והכריזו כי "המלחמה הסתיימה", אמר גאני כי נמלט משטח אפגניסטן כדי למנוע "מבול של שפיכות דמים". לדבריו, "הטליבאן אחראים כעת לכבודם, רכושם ושלומם של בני ארצם".