אריזות | דעה

הגיע הזמן לעסקת חבילה נגד "שרינקפלציה"

אחד האתגרים הצרכניים המשמעותיים הוא השרינקפלציה: הקטנת כמות המוצר באריזה – ללא שינוי האריזה או המחיר • רוב הצרכנים לא מזהים את השינוי ובמצטבר משלמים יותר, וכמובן שבמקרה זה מדבקות מחיר לא מועילות ואולי אף מייצרות תחושת ביטחון שגויה

מוצרי חלב בסופרמרקט / צילום: שלומי יוסף
מוצרי חלב בסופרמרקט / צילום: שלומי יוסף

לפני 25 שנה צעדתי את צעדי הראשונים בעולם ההייטק בחברת שפיתחה תוויות מחיר אלקטרוניות למרכולים. כבר אז ניטש ויכוח יצרי בין שתי אסכולות - אלה שתומכים בסימון מחירים על-ידי מדבקות ניר על מוצרים ואלה שמציעים פתרונות טכנולוגיים.

עברו 25 שנה, חברת התוויות האלקטרוניות הישראלית נמכרה מזמן לחברה אירופית גדולה, הטכנולוגיה זינקה קדימה עם טלפונים חכמים, אינטרנט, ומאות ומיליוני תוויות אלקטרוניות מותקנות במרכולים ברחבי העולם. אבל הזמן כאילו קפא על הוויכוח ההיסטורי. בכל פעם שמגיע שר כלכלה חדש, חוזר הניגון.

המצדדים, ובראשם העיתונאי נחמיה שטרסלר, דורשים מדבקת נייר על כל מוצר. לטענתם, סימון המחיר מאפשר לזהות בקלות את מחיר המוצר במדף עמוס, ומאפשר גם לראות אחר-כך בבית הצרכן את המחיר ששולם ולהשוות לקניות אחרות. וכך, טוענים, נמנעת אינפלציה. לעומתם, המתנגדים גורסים כי מדבקות הנייר מיושנות ומעלות את יוקר המחיה בכאחוז שלם.

במקביל, אחד האתגרים הצרכניים המשמעותיים הוא ה"שרינקפלציה" (shrinkflation): הקטנת כמות המוצר באריזה - ללא שינוי האריזה או המחיר. כך יוצרים העלאת מחיר מוסוות. זהו גורם מרכזי בעליית המחירים במרכולים בארה"ב בתקופת הקורונה. רוב הצרכנים לא מזהים את השינוי ובמצטבר משלמים יותר, וכמובן שבמקרה זה מדבקות מחיר לא מועילות ואולי אף מייצרות תחושת ביטחון שגויה.

הפתרון לוויכוח בנושא סימון המחירים ולמניעת ה"שרינקפלציה" כאחד הוא טכנולוגי - להנגיש את כל המידע בזמן אמיתי לצרכנים בטלפון הנייד. חוק המזון, שאושר ב-2014 בעקבות המחאה החברתית, מאלץ כל רשת מרכולים לשתף בענן כל מחיר של כל מוצר בכל חנות בכל שעה. מאגר הנתונים הזה נותן הזדמנות להביא לפתרון יעיל לשביעות-רצון כולם.

הנה "עסקת החבילה": מרכולים אשר יציגו נתונים דיגיטלית על המדף וינגישו נתונים בזמן אמיתי על המדף ובקופה דרך אפליקציה, יקבלו בתמורה אישור לחסוך סימון ידני ויחסכו עשרות מיליוני שקלים בשנה. הצרכנים יוכלו לסרוק ברקוד של מוצר במדף - לקבל מיד את מחירו (כולל מחיר ליחידת משקל או נפח) ולראות השוואה לחנויות אחרות (פיסיות ווירטואליות) ולרכישות קודמות; בתשלום בקופה יקבל הצרכן ברקוד שבאמצעותו ישמור את כל המחירים ששולמו בקופה. בלחיצת כפתור נוספת יוכלו לראות את מחיר כל הסל האישי באתרים וחנויות מתחרות ולדעת האם קנה בחנות הזולה ביותר עבורו.

במדינת קונטיקט בארה"ב, למשל, פועל כבר שנים חוק שנותן פטור מסימון מחירים פרטני כאשר מותקנת מערכת תוויות מחיר אלקטרוניות. עסקת החבילה המוצעת, לוקחת את הדברים צעד קדימה ומאפשרת השוואת מחירים מקוונת ביחס לרכישות ולחנויות מתחרות. וכתוצאה מכך לאפשר לבחור תמיד את המחיר הטוב ביותר.

כך מתקרבת חוויית הקנייה בסופר לקנייה באינטרנט מבחינת קלות השוואת המחירים. גם השרינקפלציה תחוסל בתהליך כזה, מכיוון שבעת סריקת המוצר על-ידי הלקוח במדף או בבדיקת ההשוואתית בבית, תוצג מיד התראה על שינוי במחיר ליחידת משקל או נפח.

מצד המרכולים, העסקה תאפשר חסכון משמעותי בכוח-אדם, התאמת מחירים בזמן אמיתי ואפשרות להנחות מהירות על מוצרים עם תוקף מוגבל. בזכות השוואת המחירים הקלה, ניתן להעריך כי מרבית ההתייעלות יועבר לצרכנים, והמחירים יירדו.

לישראל יש הזדמנות להוביל בעולם בהפיכת נתוני מחירים לתועלת צרכנית על סמך חוק המזון התקדימי שחוקק כאן. לוויכוח הישן בין תומכי המדבקה לתומכי התווית האלקטרונית, ניתן לתת פתרון טכנולוגי שמוריד עלויות ומונע שרינקלפציה.

הכותב הוא יזם טכנולוגי, יו"ר מועצת המנהלים של חברת הטכנולוגיה הרפואית אייקונטרול ועמית מחקר באוניברסיטת הרווארד