היגיינה, גמישות ומחיר: מה מחפשים הישראלים של היום בחופשה הבאה שלהם?

סקר חדש, שנערך ע"י פלטפורמת הנסיעות Agoda.com באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, מגלה עד כמה הקורונה שינתה את סדרי העדיפויות שלנו בכל הנוגע לחופשה • מתגעגעים לספונטניות של טיסה ברגע האחרון? אתם לא לבד

איזו חופשה אנחנו מחפשים בימי הקורונה? / צילום: Shutterstock, Shutterstock
איזו חופשה אנחנו מחפשים בימי הקורונה? / צילום: Shutterstock, Shutterstock

עד כמה הקורונה שינתה את סדרי העדיפויות שלנו בכל הנוגע לחופשה? אומנם קשה לתכנן חופשה בימי אי-הוודאות שבהם אנו חיים, אבל כשכחודש ספטמבר "קורץ" בשל ימי החופש המרובים שבו בחסות חגי תשרי - רבים כנראה יממשו את תשוקתם לנפוש.

למרות הקורונה ששינתה סדרי עולם, מסתבר כי שיקול המחיר הוא עדיין המוביל בבחירת יעד לחופשה, אבל גם לשיקולי הקורונה יש משקל - למשל בתחום ההיגיינה של מקום האירוח ושיעור המתחסנים מקרב הצוות. את הרצון לנפוש בחו"ל מחליפה השאיפה לחופשה מקומית (הדרישה לבידוד לכלל החוזרים ממרבית מדינות העולם עושה את שלה), וגם להיעדר הספונטניות יש מקום של כבוד.

נתונים אלה ואחרים עולים מסקר שנערך על-ידי פלטפורמת הנסיעות העולמית Agoda.com באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, ואשר ממצאיו הועברו בלעדית לגלובס. 

עדיין רוצים להשיג עסקה טובה

מהו השיקול החשוב ביותר כעת עבור מי שמתכנן להזמין חופשה? על-פי הסקר, כחמישית ציינו כי המחיר או הרצון להשיג עסקה טובה הוא השיקול החשוב ביותר. יש להניח כי בימים שבהם אין מגפה המחיר היה מקבל משקל גבוה בהרבה, ועדיין הוא השיקול שקיבל את הערכים הגבוהים ביותר, כך על-פי כ-18% מהנשאלים.

כמעט 17% ציינו את הגמישות בביטול החופשה כשיקול העיקרי, ואכן מדובר בנושא חשוב שכדאי להביא בחשבון לאור שינויים תדירים בהנחיות ובהגבלות על רקע המגפה. 16.3% ציינו את מדד ההיגיינה כחשוב, כלומר הקפדה על ניקיון במקום האירוח (לרבות שיעור המתחסנים בקרב הצוות וכדומה).

כ-16% ציינו כי השיקול המוביל הוא היעדר חובת בידוד עם החזרה לישראל (מה שמסביר את ההסתערות היחסית על טיסות לווינה, כשהחוזרים המחוסנים/מחלימים מאוסטריה, יחד עם מדינות ספורות בהן מולדובה, הונגריה וצ'כיה, לא נדרשים על-פי ההנחיות העדכניות להיכנס לבידוד עם שובם לישראל).

עבור 15.3% השיקול החשוב הוא שהיעד שאליו הם שוקלים לטוס מכניס מחוסנים או מחלימים בלבד (מה שעשוי לקרות כאשר יוחזר מתווה "האי הירוק" לאילת, במסגרתו תותר כניסה לאזור אילת רק בהצגת תעודת מתחסן או בדיקת קורונה עדכנית).

כ-13% ציינו כי מה שחשוב להם הוא שלא יהיה צורך בבידוד עם ההגעה ליעד. בהקשר זה נציין כי כיום ישנם יעדים הדורשים בידוד מישראלים שמגיעים אליהם - כך למשל בהונג שמתירה כניסת ישראלים אך דורשת בידוד; או גרמניה שהכריזה כי לא מחוסנים שמגיעים אליה מישראל יידרשו לבידוד. כ-5% ציינו כשיקול מרכזי את ההגבלות הקיימות ביעד, דוגמת חובת עטיית מסכה.

מבין המדדים שדירגו הנשאלים, השיקול של המחיר והיעדר חובת בידוד בחזרה לישראל הוזכרו כחשובים יותר בקרב צעירים (18-34) לעומת בני 55 ומעלה. לעומת זאת, נושא הגמישות בביטול העסקה או החשיבות של כניסה למחוסנים בלבד עולים בחשיבותם עבור הצרכנים ביחד עם הגיל.

שינויים באופי החופשה 

גם אופי החופשה השתנה. לשאלה שמבקשת להשוות את אופי החופשה של לפני הקורונה לזו שמחפשים הנופשים כעת, השיבו 43% מהנשאלים כי הם מעדיפים חופשה מקומית (התפוסה הגבוהה באילת, עיר הקייט המועדפת על ישראל, תעיד על הביקוש הגבוה, וכמוה יעיד גם המחיר לחופשה).

בנוסף, הקורונה האיצה את הדחף לטייל במקומות פתוחים: על-פי כ-18% מהנשאלים, החופשה הבאה שלהם תהיה במקום בטבע; כ-14% יעדיפו חופשת חוף מרגיעה; ורק 11.3% ציינו כי חופשתם הבאה תהיה בחו"ל.

לפני הקורונה הסקרנות הייתה ערך בולט בחיפוש אחר יעדים חדשים, וכעת כ-10% ציינו כי החופשה הבאה תהיה במקום חדש ולא צפוי. 5% חושבים על חופשה פעילה (טיולים, ספורט ימי וכדומה). 

מתגעגעים לספונטניות

ואיזה ערך קשה למצוא בימי קורונה? לשאלה למה הציבור הכי מתגעגע מאז תחילת הקורונה, השיבו כ-36% כי הם מתגעגעים לספונטניות של חופשה בחו"ל או טיול ברגע האחרון. אומנם גם היום רוב ההזמנות נעשות זמן קצר לפני מועד החופשה (בשל אי-ודאות שמקשה על תכנונים ארוכי-טווח), אלא שהצורך בביצוע בדיקות והיערכות שהיא כורח המציאות פגעה ביכולת לארוז ולנסוע לסוף שבוע בהחלטה "מהרגע להירגע". מתי זה יחזור? לא ברור. אגב, החסך בחופשה ספונטנית בולט יותר אצל נשים לעומת גברים.

הערך הבא שהנשאלים ציינו כי אליו הם מתגעגעים הוא איזון בין העבודה לחיים והצורך לצאת לחופשה מהעבודה. כ-17% מתגעגעים להתרגשות שמלווה את הציפייה לפני טיולים, וכ-9% מתגעגעים להתנסות בתרבויות או במאכלים שונים.

עמרי מורגנשטרן, מנהל התפעול הראשי בחברת Agoda, התייחס לשינוי בשאיפות של הנוסעים בכל הנוגע לחופשה: "האופן בו אנו מעדיפים לטייל כעת שונה מבעבר, ונתוני הסקר מצביעים על כך. שמחנו לגלות כי לישראלים, כמו גם לשאר הנופשים בעולם, חשוב כעת להיות בטוחים שמקום האירוח אליו יגיעו מקפיד על סטנדרטים גבוהים של היגיינה - חיטוי החדרים והאזורים הכלליים והקפדה על קבלת אורחים בעלי תעודת מתחסן. בנוסף, אנחנו לומדים כי הנופשים שמזמינים כעת חופשות רוצים להיות בטוחים שיוכלו לבטל את העסקה במקרה הצורך, ואנחנו מודעים לרגישויות אלה".

הסקר האינטרנטי נערך בתחילת חודש אוגוסט 2021 בקרב 504 משיבים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל.