הכול התחיל משביל אופניים: עיריית ת"א שינתה את הסדרי התנועה בדיזנגוף, ולא כולם מרוצים

תושבי רחוב ריינס מגייסים כסף לעתירה נגד העירייה, שלטענתם העבירה את כל קווי האוטובוס לרחוב שלהם • לדבריהם, בריינס עוברים כעת 70 אוטובוסים בשעה במקום עשרה לפני השינוי

תנועת אוטובוסים שעברה מרחוב דיזנגוף לרחוב ריינס / צילום: כדיה לוי
תנועת אוטובוסים שעברה מרחוב דיזנגוף לרחוב ריינס / צילום: כדיה לוי

החלטה אחת של עיריית תל אביב-יפו מסעירה את תושבי אזור דיזנגוף, או נכון יותר את דיירי הרחובות הסמוכים. והכול התחיל, איך לא, ממהלך תחבורתי ששינה את פני הרחוב. הפעם מדובר בשביל אופניים.

לאחר תכנון ארוך ושנים של ציפייה, סוף סוף הגיעו בעירייה לסלול שביל אופניים ברחוב דיזנגוף, ליבה של העיר ואחד מצירי התנועה המרכזיים בה, הן למכוניות והן להולכי רגל. במקור, השביל תוכנן להיבנות על חשבון חלקים מהכביש אך לא לשנות את הסדרי התנועה. כלומר, דיזנגוף תוכנן להישאר לכל אורכו כציר דו-סטרי שמשמש גם כציר מרכזי לתחבורה ציבורית. לפני כחודש, לאחר שהדיירים הרגישו שמשהו מתבשל, הודיעה העירייה במפתיע כי התוכנית שונתה. במקטע שבין שדרות בן גוריון לכיכר דיזנגוף, הרחוב יהפוך לחד סטרי. והתחבורה הציבורית, שנהנתה מנתיב ייעודי? היא תוסב לרחובות המקבילים, ובעיקר לרחוב ריינס.

התושבים: נערכים לעתירה

מרגע ההחלטה החלה מהומה. בקבוצות הווטסאפ השכונתיות החלו קריאות להתארגנות נגד העירייה ועל כניסות הבניינים נתלו שלטים שמאשימים את העירייה במחטף ובטעות תכנונית שבעירייה מסרבים להודות בה. שם טוענים כי בוצעה למידה ובחינה של המצב בשטח תוך כדי העבודות, ונמצא כי ההסדר שהיה זמני הוא המיטבי. לדבריהם, תנועת התחבורה הציבורית בריינס זורמת טוב יותר מאשר בדיזנגוף ולכן יש לאמץ את ההסדר הזה.

התושבים מצידם לא מתכוונים לוותר ויוצאים למאבק שכולל גיוס כספים. בקבוצת פייסבוק ששמה "מחזירים את התנועה לדיזנגוף", הם טוענים שחייהם הפכו לגיהינום ומאשימים את העירייה בהפקרת ביטחונם. לדבריהם, ברחוב ריינס כעת עוברים 70 אוטובוסים בשעה, זאת לעומת 10 בלבד לפני השינוי, מה שמעלה משמעותית את זיהום האוויר ברחוב.

עוד הם מאשימים את העירייה בפגיעה בעסקים ברחוב דיזנגוף, שכן משתמשי התחבורה הציבורית אינם פוקדים אותם יותר. זאת בנוסף לרעש, פקקים, העמקת מצוקת החניה ואפילו הורדת ערך הדירות. כעת הם פועלים להגשת עתירה מנהלית בעלות של כ-100 אלף שקל. נכון לאמצע אוגוסט, לפחות 30% מהסכום כבר גויס לטענתם.

בקבוצה הפייסבוק עולות האשמות קשות נגד העירייה. יובל רותם, אחד ממנהלי הקבוצה, טען כי "העירייה מסרבת לחשוף את מלוא הנתונים המגבים החלטה זו (אלטרנטיבה להסדרי תנועה, תסקירים של זיהום אוויר ורעש), ועל כן הדבר מעורר חשד כבד לכשלים ופגמים באופן קבלת ההחלטות. לא נותרה לנו ברירה אלא לפנות לבית המשפט על בסיס של חוסר מנהל תקין וחוסר סבירות קיצונית".

העירייה: מציאות תנועתית טובה

מעיריית תל אביב מסרו בתגובה כי "אנו מבינים היטב את תחושתם של תושבי רחוב ריינס. אולם חובתנו כעירייה לשקלל את היתרונות והחסרונות בחלופות האפשריות, ולאמץ את הפתרון הטוב ביותר לכלל הציבור. חשוב לזכור כי רחוב ריינס תפקד מאז ומעולם כציר מרכזי של מכוניות, משאיות ואוטובוסים, והשינוי המוצע ישמור על זרימה מיטבית של תנועה ברחוב ריינס בצד שיפור ניכר בתנועה ברחוב דיזנגוף.

"בניגוד לנטען, לא נפלה טעות בתכנון התנועה. התברר כי התכנון הזמני מייצר מציאות תנועתית טובה יותר ממה שצפו ההיערכויות המוקדמות, ולכן הוחלט להשאיר מציאות זו על כנה. עם ריבוי העבודות על הרכבת הקלה בעיר, חשוב שבעתיים להקל ככל האפשר על זרימת התנועה בעיר. התושבים צודקים כי מצב זה הוצג להם בתחילה כפתרון זמני - ואולם משהתברר כי טובת כלל התושבים והמבקרים באזור היא לאמץ פתרון זה באופן קבוע - החלטנו לעשות זאת, אף שאנו מבינים את תסכול התושבים.

"חשוב לזכור: מטרת העירייה בתחום התחבורה היא אחת: לייצר כמה שיותר אלטרנטיבות לרכב הפרטי תוך הבטחת זרימה מיטבית ומהירה. לשם כך שוקדת העירייה על סלילת שבילי אופניים, סימון נתיבי תחבורה ציבורי, שיפור ההליכתיות ואימוץ פתרונות תחבורה ירוקים ויעילים, זאת כדי שכולנו נוכל להתנייד תוך כמה שנים בעיר ובמטרופולין במהירות, ביעילות, ובנוחות כמו בערים המובילות בעולם".