סנטרל פארק פינת נווה שאנן: תושבי דרום תל אביב דורשים עצים וצל. בעירייה מתעלמים

לקראת פינוי התחנה המרכזית, התושבים בשכונות התקווה, שפירא ונווה שאנן רוצים סנטרל פארק משלהם, ומבקשים לסגור חלק מהרחובות לתנועת מכוניות • עיריית ת"א: התוכנית בשלבי תכנון

התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

לאחר שנים ארוכות מאוד של מאבק, ייתכן כי בקרוב יזכו תושבי דרום תל אביב לנשום לרווחה. התחנה המרכזית החדשה, הנשלטת על ידי חברת נצבא, בדרך לפינוי, לאחר ויכוחים, כיפופי ידיים וסחבת. משרד התחבורה ועיריית תל אביב מגבשים מתווה להקמת מסופים חדשים שיאפשרו הסטת קווים למוקדים אחרים בשנת 2023, באופן שיאפשר לחסל מוקד משמעותי של זיהום אוויר ורעש.

לאורך שנים רבות נאלצו תושבי השכונות נווה שאנן, שפירא והתקווה להתמודד עם פיח כבד שיורד על בתיהם, ועם זיהום אוויר משמעותי המסכן את בריאותם. עד כמה חמור המצב? לפי ארגון "אדם, טבע ודין", לפי הגדרות ארגון הבריאות העולמי, הסיכון לתמותה כתוצאה מזיהום אוויר לאנשים הגרים בקרבת התחנה המרכזית בתל אביב גדול ב-23% מאשר ביתר האוכלוסייה.

תנועת האוטובוסים הכבדה, הבטון הרב המכסה את האזור, הפיח והזיהום - הציבו את התושבים בליבו של אי חום עירוני רותח. לפי המעבדה העירונית לקירור המרחב הציבורי, גוף של תוכנית החוסן בעיריית תל אביב-יפו שפועל בשיתוף עם חוקרים מאוניברסיטת קולומביה, אוניברסיטת תל אביב ונאס"א, הטמפרטורה בדרום העיר גבוהה מזו שבצפון העיר בשבע מעלות ואף יותר.

לא מדובר באזורים אקלימיים שונים, אלא במעשי ידי אדם: תושבי דרום תל אביב מתמודדים עם 5,500 כניסות ויציאות ביום של אוטובוסים מונעי בנזין או סולר לאזורם (התחנה המרכזית נחשבת לאחת מתחנות האוטובוסים הגדולות ביותר בעולם), ועם מיעוט דליל של עצים - הטכנולוגיה היעיל ביותר בנמצא להפחתת הטמפרטורה בערים ולספיחת מזהמים המסכנים את הבריאות והסביבה. מצב העצים מתבטא במצב השטחים הפתוחים באזור: לפי חישוב של החברה להגנת הטבע, השטח הפתוח לתושב בנווה שאנן הוא 1.2 מ"ר, לעומת 17 מ"ר בצפון העיר.

"להימנע ממצב של פיל לבן כמו בחיפה"

לכן מנסים התושבים כעת תוכנית שתאפשר לאזור להשתקם באופן ירוק ומיטיב עם בריאותם. בחודש מרץ הם פנו לעיריית תל אביב, וביקשו להיערך ליום שאחרי: "על מנת להימנע ממצב כמו בחיפה שבה התחנה המרכזית נטושה ומהווה פיל לבן, אנו מבקשים להאיץ עד כמה שניתן את תכנון החלופה למצב הקיים. אנו מקווים שתבחרו בחלופה שבה המבנה ייהרס ויוקם משהו אחר במקומו, רצוי דירות מגורים ושטחים פתוחים, היות ויש מחסור משמעותי בשטחים פתוחים וירוקים בדרום העיר".

התושבים מציעים לעירייה להפוך למציאות תוכניות שהציעו סטודנטים לארכיטקטורה בבצלאל. כך למשל, לכסות את המבנה באוהל מתנפח זמני לתקופת ההריסה כך שלא יהיה זיהום אוויר, לטמון את פסולת הבניין ולהקים תל שמעליו פארק (כמו פארק אריאל שרון על חורבות חירייה). כך לדרום תל אביב יהיה "סנטרל פארק" שיהווה אטרקציה וירים את איכות החיים של התושבים בכל שכונות הדרום.

"תוכנית לא שאפתנית, נטולת חזון"

אך לא בכך מסתכם העניין. אם לאורך שנים סבלו תושבי האזור מיחס צל-תושב נמוך ומזיהום אוויר גבוה, כעת הם קוראים לעירייה להפוך את אזורם למעין ברצלונה: סופר-בלוק שאנן. בדיוק כמו בברצלונה, התושבים מציעים לעירייה לקחת קבוצת רחובות (בלוקים) ולסגור אותם לכניסת מכוניות. תנועת כלי רכב תתאפשר רק סביב ההיקף, והעירייה תתיר את הכניסה הממונעת לרחובות ברובע רק ברכב מנועי לתושבים, בעלי עסקים בשכונה, שירותים חיוניים או משלוחים במגבלת תנועה של 10 קמ"ש. זאת, תוך הפיכת 80% מהשטח למוצל, ו-20% ללא סלול, כדי לאפשר חלחול ולמנוע הצפות.

בברצלונה, צעדים דומים הובילו לכך שכמות כלי הרכב המסתובבים בתוך הסופר-בלוקים ירדה ב-58%, וזיהום האוויר בשכונות הללו צנח ב-33%. "השכונה מציינת ב-2021 את שנת ה-100 להיווסדה. אנו חושבים שהכרזה על תוכנית שכזו תגשים את חזונו של מתכנן השכונה, יוסף טישלר, לשכונת גנים", אמרו התושבים לעירייה.

את הפיכת נווה שאנן לסופר-בלוק, אפשר לקדם כבר בלי קשר לפינוי התחנה. "קיימנו סיור עם אדריכל העיר, מנהל שפ"ע, מנהל קהילה ואנשי תחבורה מהעירייה בדצמבר 2020. זה הגיע לדיונים אצל מנכ"ל העירייה. נתקע משום מה. בעקבות הפנייה שלנו, העירייה הכינה איזו תוכנית מאוד לא שאפתנית ונטולת חזון עם כמה הרחבת מדרכות וכמה שבילי אופניים. אבל גם זה נתקע, לא ברור למה. אולי כסף. אולי שוב חולדאי לא רוצה להשקיע פה", אומר גדי טונס, ממובילי המאבק לפינוי התחנה.

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף
 רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ויש עוד עניין אחד, גם בו אפשר להתחיל לטפל מחר בבוקר: הצל וההגנה הטבעית מפני מזהמים מסוכנים לבריאות. במילים אחרות: שתילת עצים מסיבית בשכונות העוטפות את התחנה המרכזית. רק לאחרונה, ביקש סגן ראש העיר, ראובן לדיאנסקי, "לשתף בכל הכוח" פוסט פייסבוק שלו, בו ביקש מהתושבים: "תגידו לנו איפה צריך לשתול עצים בעיר!". תושבים רבים קראו את הפוסט בתימהון, ותהו מדוע לעירייה שהצהירה כי תשתול 100 אלף עצים בעיר בעשור הקרוב - אין כלל תוכנית היכן לטעת אותם. לתושבי נווה שאנן דווקא הייתה הצעה: בשכונתם אפשר לשתול 2,000 עצים, ואם יהפכו את האזור לסופר-בלוק, אולי אף כפליים. התושבים הציעו זאת לעירייה לפני שנה, אך לדבריהם, רק עשרות עצים בודדים נוספו מאז.

מבחינת התושבים, פינוי התחנה המרכזית הוא רק התחלה של תהליך שיקום אזורי. "אנחנו יכולים להפוך את אזור נווה שאנן לאזור לדוגמה להתמודדות עם משבר האקלים ועם חיים עירוניים שבהם יש דגש על קהילה ורווחת התושבים. אנחנו יכולים לשמש מודל למופת לערים בכל הארץ", מסכם טונס.

העירייה: "ניטע עצים בשיתוף עם התושבים"

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "עיריית תל אביב-יפו אכן בוחנת תוכנית להפיכת אזורים בשכונת נווה שאנן למוטי הליכה כדוגמת מתכונת הסופר-בלוק בברצלונה. התוכנית, אשר מטרתה לצמצם את כמות הנסיעה בתוך השכונה ולהגדיל את המרחבי הציבורי, כולל הרחבת נטיעות העצים, נמצאת בשלבי תכנון וככזאת הוצגה גם לתושבים. נציגי העירייה נפגשו עם התושבים, שמעו את בקשותיהם ובתקופה הקרובה יחזרו אליהם עם תוכנית מהודקת יותר.

"באשר לעצים, עד הסוף השנה מתוכננות בדרום העיר נטיעות של מאות עצים נוספים. נטיעת 2,000 עצים כפי שהציעו התושבים אינה אפשרית למימוש בטווח המיידי ועל כן תוכנית הנטיעות תבוצע בשלבים בשנים הקרובות. בניגוד לנטען, ישנה תוכנית סדורה למיקומי הנטיעות, ובמסגרתה יש גם רצון לשתף את התושבים ולשמוע מהם היכן עוד היו רוצים שיינטעו עצים. זאת במקביל ליוזמות שונות של נטיעת עצים משותפת עם תושבים בחצרות הפרטיות".