בעקבות התפרצות הדלתא: ניו זילנד שוקלת מחדש את מדיניות האפס סובלנות שלה

המדינה, שנכנסה בשבוע שעבר לסגר בשל מקרה הידבקות אחד בווריאנט הדלתא, מתמודדת כעת עם 72 מקרים חשודים וכ-9,000 בני אדם שנחשפו לחולים • בממשלת ניו זילנד כבר לא בטוחים שמדיניות הכחדת הנגיף ו"החיים כרגיל" בין תקופות הסגר אפשרית יותר

שוטר מכוון את התנועה בתור לבדיקות קורונה בסוף השבוע באוקלנד, ניו זילנד / צילום: Associated Press, Jason Oxenham/New Zealand Herald
שוטר מכוון את התנועה בתור לבדיקות קורונה בסוף השבוע באוקלנד, ניו זילנד / צילום: Associated Press, Jason Oxenham/New Zealand Herald

ניו זילנד שוקלת מחדש את גישת ה"אפס-סובלנות" המחמירה שלה כלפי התפרצויות קורונה, בעקבות התפשטות וריאנט דלתא המדבק במיוחד, וכישלון אפשרי של השיטה; כך משתמע מדבריו של השר האחראי למאבק בקורונה במדינה, ביום הרביעי לסגר ההדוק שהוטל עליה, אחרי שהתגלה כי הנגיף חדר את מנגנוני ההגנה הרבים והחל להתפשט באוכלוסייה.

ממקרה בודד שאותר באוקלנד לפני חמישה ימים כעת בודקות הרשויות 72 מקרים חשודים של הדבקה בקהילה באוקלנד ובוולינגטון הבירה. זאת בעוד התושבים נקראו להישאר בבתיהם, העסקים הלא חיוניים נסגרו והוטלה חובת עטיית מסכות.

עד כה, הצליחה ניו זילנד לנהל חיים פנימיים כרגיל, בעזרת שכבות הגנה הכוללות בידוד הדוק לבאים מחו"ל ומניעת כניסת זרים, יחד עם סגרים וצעדים בתחילת המגפה שסייעו להכחיד את הנגיף לחלוטין משטחה. הסגר האחרון, הראשון מזה שנה, הוכרז אחרי שגבר בן 58 התגלה כחיובי לנגיף בשבוע שעבר. העובדה כי הוא היה מדבק ארבעה ימים לפחות לפני שאותר, וכי הסתובב בערים שונות, הביאה למה שנראה כהתפרצות מקומית. הרשויות כעת בודקות כ-9,000 בני אדם שנחשפו לחולים השונים.

"מוטציית הדלתא לא דומה לשום דבר עמו התמודדנו עד כה במגפה הזו", אמר השר כריס היפקינס, האחראי על תגובת הממשלה למגפת הקורונה, והוסיף כי היא "מעלה שאלות רציניות" לגבי המדיניות של ניו זילנד, שכללה הגבלות חמורות בגבולות, אך "חיים כרגיל" בתוך המדינה. "הקצב של ההדבקה והמהירות שבה הנגיף מתפשט היא תופעה שלמרות ההכנות הכי טובות בעולם - עדיין מציבים את המערכת שלנו תחת לחץ".

רק 20% מתושבי ניו זילנד מחוסנים באופן מלא

מדיניות של "ריסוק העקומה" - הכחדת כל מקרה של קורונה באמצעים קיצוניים כמו סגרים ממושכים ובדיקות מקיפות, וגם הגבלות על תנועה - ננקטה גם על ידי אוסטרליה השכנה. אבל לפי הניסיון של החודשים האחרונים, וריאנט הדלתא הצליח להביא להתפרצויות מקומיות נרחבות, הכוללת אלפי חולים חדשים ביום, וכי הצעדים שיושמו בעבר אינם יעילים כרגע. ראשת ממשלה ניו זילנד ג'סינדה ארדרן ציטטה את התקדים האוסטרלי ואמרה כי זו הסיבה שיש להכריז על סגר-בזק. "צריך לפעול כמה שיותר קשוח כמה שיותר מהר", אמרה.

כעת, הרשויות מודות שייתכן שהצעדים לא יספיקו. "וריאנט הדלתא משנה הכל", אמר היפקינס במסיבת עיתונאים, "זה אומר שכל ההכנות הקיימות שלנו מתחילות להראות פחות רלוונטיות, ומעלה שאלות כבדות-משקל לגבי התוכניות-ארוכות-הטווח שלנו".

עד כה, בעזרת המדיניות הקיימת רשמה ניו זילנד שיעור תמותה מזערי של 26 בני אדם שמתו מקורונה מתוך אוכלוסייה של חמישה מיליון תושבים.

המאמצים של הרשויות עשויים להתמקד כעת בהגברה משמעותית של החיסונים במטרה להגן על התושבים. בניו זילנד ישנו שיעור חיסון נמוך במיוחד, הנובע בין השאר מקשיי אספקה, מהתחלה מאוחרת של מבצע החיסונים וגם מתוך מחשבה שהמדיניות הנוכחית עובדת היטב. רק 20% מתושבי ניו זילנד מחוסנים באופן מלא. האופוזיציה במדינה האשימה את הממשלה ב"שאננות" שגרמה לשיעור חיסון נמוך לעומת מדינות מפותחות אחרות.