אפגניסטן: ירי סמוך לנמל התעופה בקאבול, לפחות חייל אחד נהרג

חייל אפגני נהרג ושישה נפצעו במהלך תקרית ירי סמוך לשדה התעופה הבינלאומי בקאבול • נסיבות הירי טרם ברורות • במקביל, הטליבאן פועל לחיסול כיסי התנגדות חמושים

אנשים רצים לעבר מסוף שדה התעופה של קאבול / צילום: Reuters, JAWAD SUKHANYAR
אנשים רצים לעבר מסוף שדה התעופה של קאבול / צילום: Reuters, JAWAD SUKHANYAR

קרב יריות פרץ הבוקר (ב') באחד מהשערים מחוץ לנמל התעופה הבינלאומי בקאבול. לפי סוכנות הידיעות AP, לפחות חייל אפגני אחד נהרג. לפי גורמים מגרמניה, הכאוס במקום עלול להרוס לחלוטין את מאמצי הפינוי המערביים.

ברקע תקרית הירי, הטליבאן שלח לוחמים צפונה מקאבול כדי לחסל כיסי התנגדות חמושים. ארגון הטרור הודיע כי הוא השתלט מחדש על שלושה מחוזות שהמתנגדים כבשו יום קודם, והוא כיתר את פנג'שיר, המחוז האחרון שנותר מחוץ לשליטתו.

למרות 20 שנות סיוע והכשרה מצד מדינות המערב, כוחות הביטחון של אפגניסטן קרסו מול הטליבאן. מאז, עשרות אלפי אפגנים מנסים לברוח מהמדינה, תוך חשש כבד מהשלטון האכזרי של ארגון הטרור. נסיונות ההימלטות הובילו לכאוס בשדה התעופה בקאבול, הנתיב הראשי ליציאה מהמדינה, שם הוצבו חיילים אפגניים לסיוע למאמצי הפינוי.

הירי התרחש ליד אחד מהשערים החיצוניים של נמל התעופה, באותו אזור בו נמחצו למוות אתמול לפחות שבעה אפגנים אחרי שאלפי אנשים שעטו לעברם תוך ניסיון נואש לצאת מהמדינה.

נסיבות הירי עדיין לא ברורות. בחשבון טוויטר רשמי של גרמניה צויץ כי אחד מאנשי כוחות הביטחון האפגניים נהרג, ושלושה נוספים נפצעו בידי "תוקפים לא ידועים". ארגון Emergency האיטלקי, המפעיל בתי חולים באפגניסטן, הודיע כי טיפל בשישה פצועים מתקרית הירי, וכי אף אחד מהם לא בסכנת חיים.

ממשלת ארה"ב ביקשה מחברות מסחריות סיוע בהובלת הפליטים

הטרגדיות בנמל התעופה בקאבול עוררו תדהמה ברחבי העולם. עד כה, יותר מ-14 אפגנים נהרגו בעת ניסיון נואש לחמוק משלטון הטליבאן ולצאת מהמדינה. בטליבאן מאשימים את צבא ארצות-הברית בכאוס שנוצר, ואומרים כי "אין צורך שאף אפגני יברח". בארגון התחייבו "להביא שלום וביטחון אחרי עשרות שנים של מלחמה", וטוענים כי לא ינקמו באנשים שפעלו עם ארצות-הברית, נאט"ו והממשלה האפגנית שנפלה.

עם זאת, לוחמי הארגון דיכאו באלימות את המחאות שפרצו, והכו אנשים באלות תוך ניסיון לשלוט בקהל שמחוץ לשדה התעופה. כמו כן, התקבלו בימים האחרונים דיווחים כי הטליבאן "צד" את אויביו. לא ברור אם מנהיגי הטליבאן אומרים דבר אחד ועושים דבר אחר, או שלוחמים בשטח החליטו לקחת את העניינים לידיים.

בזמן שהרכבת האווירית מקאבול ממשיכה, ממשלת ארצות-הברית ביקשה 18 מטוסי מטען מחברות מסחריות לסיוע בהובלת הפליטים האפגנים ליעדם הסופי אחרי הפינוי הראשוני. היום בבוקר מטוס דלתא נחת בדובאי ומשם המשיך לבסיס בקטאר, היכן שהמפונים מחכים בהאנגרים. זרם קבוע של מטוסי תובלה צבאיים ממשיך להטיס אנשים מקאבול לשדות תעופה ברחבי המזרח התיכון.

מאז 14 באוגוסט, ארצות-הברית פינתה או הקלה על פינוי של יותר מ-30 אלף איש. עשרות אלפים - אמריקאים, זרים ואפגנים שסייעו במאמץ המלחמתי באזור עדיין מחכים להצטרף לטיסות הפינוי, שמעוכבות בגלל ענייני ביטחון ובירוקרטיה.

נשיא ארצות-הברית, ג'ו ביידן, הודיע כי הוא לא פוסל את הארכת הפינוי מעבר לתאריך היעד 31 באוגוסט, אז קבע להשלים את נסיגת הכוחות האמריקאים. לפי הדיווחים, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון צפוי ללחוץ על ביידן להארכת הפינוי. עם זאת, דובר הטליבאן סוהיל שאהין אמר בריאיון לסקיי ניוז כי 31 באוגוסט הוא "קו אדום" וכי הרחבת הנוכחות האמריקאית "תעורר תגובה".