החומר המסוכן שמסתתר במכבסות, והצו שעלול לפרוץ את מגבלות השימוש בו

מזהם, חשוד כמסרטן ופוגע בזיכרון ובמערכת העצבים: הכירו את PERC, אחד החומרים הנפוצים במכבסות ובעסקי ניקוי יבש שרשימת האזהרות עליו רק מתארכת • בזמן שבעולם פועלים כדי להגביל או לאסור את השימוש בו, משרד הפנים מנסה לבטל את הפיקוח עליו

מכבסת ניקוי יבש / צילום: Shutterstock
מכבסת ניקוי יבש / צילום: Shutterstock

בעוד ימים ספורים חוק ההסדרים החדש יעלה להצבעה בכנסת. בזמן שהשרים מנהלים דיונים מרתוניים אל תוך הלילה כדי לנסות ליישב מחלוקות גדולות סביב רשות הרגולציה, המטרו ורפורמת היבוא, מתחת לרדאר, באתר החקיקה הממשלתי, עלתה טיוטת צו מטעם משרד הפנים המבקשת להקל על רישוי עסקים מסוימים, בניהם מכבסות ועסקי ניקוי יבש.

הטיוטה פורסמה להערות הציבור, ואישור הצו כפוף להסכמת משרדי הממשלה, אבל אם תעבור, היעדר הפיקוח של המשרד להגנת הסביבה עלול לתמרץ את השימוש בחומר מסוכן לאקלים ולבריאות שארגון הבריאות העולמי והסוכנות להגנת הסביבה של ארה"ב כבר הצמידו אזהרות חמורות לשמו.

מסוכן, מזהם וחשוד כמסרטן

הכירו את הפרכלוראתילן, או בשמו המקוצר: PERC. כשאתם עוברים ליד המכבסה או עסק הניקוי היבש הקרוב לביתכם ומריחים את הריח הממכר של הניקיון, אתם ככל הנראה גם נושמים חומר מסוכן לכם ולסביבה. מדובר באחד החומרים הנפוצים במכבסות הניקוי היבש בעולם, ולפי המשרד להגנת הסביבה הוא נפוץ ביותר מ-55% ממכבסות הניקוי היבש בישראל ונמצא בשימוש גם באזורי מגורים ואפילו בבתי חולים.

בתהליך הניקוי היבש, ה-PERC מחליף את השימוש במים וממיס את הכתמים מהבגדים ביעילות. הוא חסר צבע, מתאדה במהירות ואינו דליק, אבל מותיר אחריו שורה של סכנות בריאותיות וסביבתיות.

ארגון הבריאות העולמי קבע כי מדובר בחומר חשוד כמסרטן שעלול לפגוע בזיכרון, במערכת העצבים, בכבד ובכליות. הוא גם גורם לכאבי ראש, עייפות, רגישות לעיניים ולאף וחשיפה ממושכת ונשנית של רמות גבוהות ממנו יכולה להוביל גם לכשל נשימתי.

ה-PERC חודר לגוף באמצעות נשימה ובעת מגע עם העור והשימוש בו נאסר או הוגבל במספר מדינות בעולם. לאחרונה, גם הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב (EPA) החלה לפעול לצמצום והגבלת השימוש בו, אבל בארץ כאמור מתכוונים להקל את הרגולציה הנוגעת עליו.

עד כה, לא נעשה ניסיון לקדם חקיקה שתאסור את השימוש ב-PERC. המשרד להגנת הסביבה הגביל את השימוש בו במכבסות ובניקוי יבש באמצעות מנגנונים ותקנים שמצמצמים את החשיפה של העובדים והתושבים הסמוכים לעסקים אלו.

בנוסף, המשרד העמיד דרישה לדיגום האוויר הפתוח הסמוך למכבסות הסמוכות לאזורי מגורים, כדי לוודא שריכוז החומר אינו מסכן את הסובבים. הוצאת המכבסות מההגבלות שברישוי העסקים של המשרד להגנת הסביבה יבטלו את כל אלה ויפתחו את הדלת לשימוש נרחב ולא מפוקח ב-PERC.

לא רק עובדי העסקים המשתמשים באותו החומר המזיק בסכנה. דוח של ה-EPA משנת 2020 קבע כי חשיפה ל-PERC של לקוחות ואוכלוסיה סמוכה למכבסות מהווה סיכון בלתי סביר. החומר מתפשט לרחובות דרך החלונות ומערכות מיזור האוויר ויכול להישאר באטמוספרה מספר שבועות. הפירוק האיטי שלו באוויר מאפשר לו "לנסוע" למרחקים ארוכים, מה שמגדיל את הסבירות שבערים הוא יתפשט לאזורי מגורים, גם אם הם רחוקים יחסית מבית העסק.

זנדברג לשקד: "ביטול הפיקוח יביא להפקרה"

הצו, אגב כך, פורסם ללא תיאום עם המשרד להגנת הסביבה. בתגובתו, מדגיש המשרד כי הוא "הופתע מההצעה להחריג מכבסות מחובת הרישוי באמצעות חוק רישוי עסקים. המשרד מתנגד להצעה זו, הן ביחס למכבסות בכלל ובפרט ביחס למכבסות שבהן מבוצע ניקוי יבש. זאת, בשל פוטנציאל ההשפעה של פעילויות אלו על איכות האוויר והשפכים. ביטול האסדרה לפי חוק רישוי עסקים יותיר פעילות זו ללא אסדרה מלאה, ללא כלים לפיקוח ולאכיפה ועלול להביא לפגיעה בסביבה".

שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוני קלברמן
 שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוני קלברמן

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, פנתה לשרת הפנים, איילת שקד, במכתב שהגיע לידי גלובס. זנדברג הזהירה: "ביטול האסדרה הקיימת לפי חוק רישוי עסקים יותיר פעילות זו מופקרת, תוך פגיעה בבריאות הציבור ובסביבה". השרה שקד טרם השיבה.
ומה באשר לסביבה באמת? במכבסות שבהן נעשית פעילות כביסה באמצעות מים, ובמכבסות ניקוי יבש, נוצרים שפכים העשויים להכיל עומס מזהמים גבוה, מזהמים רעילים, מזהמים בעלי מאפיינים מזיקים ועוד.

כמו כן, שפכים של מכבסות אשר נותנות שירות לפעילות תעשייתית כגון: מפעלי ציפוי מתכות, מפעלי תרופות, מוסכים ועוד - עלולים להכיל מזהמים מאותם מפעלים שדבקו בבדים. לדוגמה, בשפכים הנוצרים מכיבוס בגדים של עובדים במפעל ציפוי מתכות, עלולים להיות ריכוזים גבוהים של מתכות כבדות ומסוכנות. לשפכים אלו פוטנציאל לזיהום מים וקרקע ובכלל זה פגיעה במערכות הולכה, ביכולת טיהור שפכים או בהשבת קולחים ובוּצה, מה שעלול לפסול אותם לשימוש להשקיה חקלאית או לאפשר הזרמה שלהם לנחל או לים.

גם הפיקוח הקיים לא מספיק

גם הפיקוח הקיים שהזכרנו, של המשרד לאיכות הסביבה, לוקה בחסר. לפני כשש שנים הוצג בפני רשות המים דוח של חברת "אקולוג", שביצעה סקר מקיף בו נבדק מיקומן של המכבסות לניקוי יבש, והרכב החומרים בהם נעשה שימוש בהליך הניקוי. בנוסף, נבדקה מידת הקרבה של המכבסות הללו לקידוחי מים, והאם יש באלו זיהום מהחומרים בהן משתמשות המכבסות.

PERC יכול לדלוף מהמכבסות עצמן לסביבה, גם דרך מערכות השפכים. מתוך 440 מכבסות שנבדקו בדוח, 183 מהן, כמעט מחצית, עשויות לסכן את הקרקע והמים. זאת בזמן שהענף עצמו לא מפוקח כראוי. כך למשל, לפי הבדיקה, מכבסות לא מבצעות בדיקה של ריכוז חומרים רעילים באוויר אחת לשנתיים, כפי שהן מחויבות, וברוב הרשויות המקומיות אין רישום או מעקב אחר פעילות מכבסות הניקוי היבש. שפכים ממכבסות ומניקוי יבש נחשבים גם בעולם כפעילות בעלת פוטנציאל לסיכון סביבתי ומוסדרים על ידי הרגולטור הסביבתי בדומה לזו הנעשית בארץ, לפחות נכון להיום.

משרד הפנים: "הטיוטה רק פורסמה להערות הציבור"

ממשרד הפנים נמסר: "טיוטת התיקון לצו רישוי עסקים התפרסמה להערות הציבור. כמובטח, בתקופת הזמן הזו משרד הפנים נמצא בהידברות מלאה מול משרדי הממשלה הרלוונטים ומקבל מהם הערות. טרם הסתיימו 21 הימים להערות הציבור, ורק בסיומם יידונו כל ההערות במרוכז ותגובש החלטה סופית".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה על הוצאת השימוש ב-PERC מהחוק: "נושא איסור שימוש ייבחן בעתיד במידת הצורך ובכפוף לקיומן של סמכויות חוקיות. אנחנו עוד לא בחנו את הנושא".