נתונים השוואתיים מגלים: ישראל היא המקום היקר ביותר בעולם לרכוש בו את טסלה S, דגם היוקרה של טסלה

המכונית עולה לצרכן בישראל כמעט 82% יותר מאשר בארה"ב בגלל המיסוי ורצף של התייקרויות, האחרונה שבהן החודש

טסלה S / צילום: יח''צ
טסלה S / צילום: יח''צ

ישראל היא המקום היקר ביותר לרכוש בו את מכונית היוקרה של טסלה, מודל S - כך עולה מנתונים השוואתיים בינלאומיים שפרסם אתר ביטוח רכב מרכזי בדובאי, כהמלצה ללקוחות שמייבאים רכב מחו"ל.

על-פי הנתונים, גרסת הבסיס של טסלה S, שעולה כיום ללקוח האמריקאי כ-91 אלף דולר (נתונים מעודכנים להיום, לאחר ההתייקרות האחרונה), עולה ללקוח הישראלי כ-166 אלף דולר כולל מסים (535 אלף שקל) בתרגום לשער המטבע הנוכחי. זהו מחיר גבוה בכ-26% ממחר הרכב לצרכן במדינה הבאה אחרינו ברשימה, בריטניה, וכמעט 82% יותר מאשר המחיר לצרכן בארץ הייצור של המכונית, ארה"ב.

לפער המחיר יש שתי סיבות עיקריות: הראשונה היא שיטת המיסוי הישראלי, שמלבד מע"מ ומס קנייה בשיעור תאורטי של 10%, מטילה גם מס על רכבי יוקרה שמחירם מעל 300 אלף שקל, וקובעת תקרת הטבת מס מקסימלית של עד 75 אלף שקל לרכב חשמלי. התקרה הזו נכנסה לתוקף בשנה שעברה ובפועל מקזזת משמעותית את הטבת המס הפוטנציאלית על כלי רכב חשמליים יקרים בישראל.

הסיבה השנייה היא רצף העלאות המחיר שעברה המכונית מאז נחיתתה בישראל עם מחיר פתיחה של כ-420 אלף שקל. מדובר בעליית מחיר מצטברת של כמעט 27% מאז ההשקה, בעוד שבארה"ב התייקר הרכב מאז בשיעור של כ-12% בלבד. העלאת המחיר האחרונה של הדגם, בגובה כ-20 אלף שקל, נרשמה החודש.

יצוין כי הדגם המרכזי של טסלה שנמכר בישראל, טסלה 3 בגרסת SR, עולה בשוק המקומי כ-19 אלף דולר יותר מאשר בארה"ב, אולם הוא יקר רק בכ-13% מהמחיר שלו בגרמניה, לפני הטבת המס על רכב חשמלי.

ובינתיים מדווחת התקשורת בארה"ב כי טסלה העלתה את דמי הפיקדון הבלתי מוחזר על הזמנות חדשות מכ-100 דולר עד כה לכ-250 דולר. עדיין לא ברור האם המדיניות הזו תתרחב גם לשווקים נוספים. יצוין כי דמי הפיקדון למזמיני טסלה בישראל עמדו עד כה על 500 שקל בלבד ,מה שאפשר למזמינים הראשונים של טסלה S, למשל, לחסוך עשרות אלפי דולר בעלות זניחה.

המסירות של טסלה S ללקוחות בישראל נדחו מספר פעמים, וכלי הרכב הראשונים אמורים להגיע לישראל ככל הנראה ברבעון האחרון של השנה או ברבעון הראשון של 2022. המשלוח הבא של טסלה 3, למזמינים חדשים היום, אמור להגיע בחודש נובמבר.