מיקרוסופט הפסידה במכרז הנימבוס? זה לא מפריע לה להיכנס לענן הממשלתי בדלת האחורית

משרדי הממשלה משתמשים יותר ויותר בשירותי הענן של מיקרוסופט דרך תוכנות ה"אופיס", והחברה נהנית מהשקעות של מיליוני שקלים במוצריה

יהלי רוטנברג, החשב הכללי / צילום: ליאור מזרחי
יהלי רוטנברג, החשב הכללי / צילום: ליאור מזרחי

מיקרוסופט משכה לאחרונה את הערעור על הפסדה במכרז הענן הממשלתי הענק בגובה 4 מיליארד שקל המכונה "נימבוס", שבמסגרתו יעתיקו כל משרדי הממשלה ויחידות הסמך שלה את הנתונים שלהן אל ענן ציבורי של גוגל ואמזון.

בעת משיכת העתירה לא סיפקה מיקרוסופט הסבר לנסיגה הפתאומית מהערעור על זכייתן של המתחרות, אך לגלובס נודע כי מיקרוסופט נהנית בימים אלה משימוש הולך וגובר בשירותי הענן שלה בקרב משרדי הממשלה. בנוסף, מצפה מיקרוסופט כי המדינה תאריך את הסכם השימוש בתוכנות השולחניות שלה, מה שיהווה עבורה מעין "רגל בדלת" בכדי להמשיך ולהעניק שירותים למשרדי ממשלה גם בעידן שבו אלו יעברו למתחרות גוגל ואמזון.

גופים שונים במשרדים כגון האוצר, התחבורה, המשפטים, הבריאות והתיירות משתמשים בשירותים שונים השייכים לקבוצת מוצרי הענן השולחניים של מיקרוסופט, אופיס 365. הפופולרי ביותר הוא שירות השיחות של מיקרוסופט טימס, אך גם תוכנות האופיס השונות, כגון וורד, אקסל ופאוור פוינט, תוכנת ניהול הפרויקטים פלאנר, תוכנת הטפסים פורמס זוכות לשימוש בקרב משרדי הממשלה והגופים הציבוריים.

פתח לשימוש במוצרי ענן

על פי תקנות המכרז שנחתם עם מיקרוסופט, גופי הממשלה רשאים להשתמש ביישומי מיקרוסופט השולחניים כגון מעבד התמלילים או מחולל המצגות אך ורק כאשר הם מותקנים על גבי המחשבים במשרדים ובגופים הציבוריים השונים. אולם, החבילה שרכשה הממשלה ממיקרוסופט מאפשרת למשרדים פתח לשימוש גם במוצרי ענן המאוגדים בחבילת אופיס 365 באישור ועדה מיוחדת של רשות התקשוב, "ועדת הענן". ובכל זאת, לגלובס נודע כי משרדים שונים וקבוצות שונות בתוך המשרדים עושים שימוש בתוכנות הענן של מיקרוסופט ללא אישור מפורש של ועדת הענן.

גם אם לפי כללי ההסכם המקורי של המדינה עם מיקרוסופט, מוצרי הענן נחשבים מוחרגים, הרי שעם הזמן השקיעו משרדי הממשלה מיליוני שקלים בשדרוג לשירותי ענן שונים של מיקרוסופט. כך, למשל, הוציאו בתי הדין הרבניים קרוב ל-1.2 מיליון שקל על שדרוג לתוכנות אופיס 365 של מיקרוסופט, נוסף על הדרכות וארוחות צהריים הנלוות להדרכות אלה.

השקעות של מיליונים

משרדי ממשלה רבים תלויים במוצרים רבים של מיקרוסופט גם ללא קשר למכרז האופיס. משרד הבריאות, למשל, השקיע 6 מיליון שקל על רכישת שירותי ענן ממיקרוסופט. משרד המשפטים השקיע קרוב ל-300 אלף שקל לשדרוג מערכות אבטחת המידע של מיקרוסופט בענן ואילו משרד החוץ רכש שירותי אחסון וניהול חומרי הסברה בשירות הענן אז׳ור של מיקרוסופט ב-251 אלף שקל. עם זאת, השקעות אלה נעשו בטרם זכו אמזון וגוגל במכרז נימבוס.

הסכם האופיס של המדינה ומיקרוסופט תקף עד לסוף שנת 2022. למרות זכייתה של אמזון וגוגל, ברשות התקשוב אף סברו שההסכם הבא עם מיקרוסופט על מוצרי הענן ייחתם כמעט בוודאות וציינו כי עד סוף הרבעון השלישי יסתיים המשא ומתן עם להארכת החוזה עם החברה.

תאריך של משרדי הממשלה למעבר לשירותי גוגל ואמזון טרם נקבע. עם זאת, לגלובס נודע כי רשות התקשוב במשרד הכלכלה ומנהל הרכש במשרד האוצר כבר מתכננים מעבר של כלל שירותי הממשלה לשירותי גוגל ואמזון. בשבועות האחרונים, ככל הנראה בשל תוצאות המכרז והערעור המשפטי, האישורים לשדרוג תשתיות הענן ניתנים במשורה ובקשות רבות מעוכבות.

גל אמיר, ראש מינהל הרכש הממשלתי / צילום: תמונה פרטית
 גל אמיר, ראש מינהל הרכש הממשלתי / צילום: תמונה פרטית

"לא ימהרו לעבור"

אלא שהספקות בקרב העובדים רבות. בכיר בחברת מערכות מידע שעובדת עם הממשלה אמר לגלובס, כי "משרד האוצר יעודד את אנשי המחשוב בממשלה לעבור לאחסון ענן או לאבטחת ענן של אמזון וגוגל, אבל אני לא רואה את אותם מנהלים מהגרים כל כך בקלות למקומות שבהם אין לגוגל או לאמזון יתרון יחסי".

"משרדי ממשלה יוכלו לבקש מאמזון או מגוגל לממן את המעבר לאחת מהשותפות שלהן, ואם אלה יסרבו לא יתקיים מעבר שכזה ומיקרוסופט תמשיך לשרת אותן", ממשיך הבכיר. "כלל הרשויות המקומיות, חברת החשמל, מקורות, כולם עובדים עם מיקרוסופט, אני מתקשה לראות איך משרדי הממשלה לא מתקשרים איתם עם אותם סוגי התוכנות".
גורם אחר אומר כי "מיקרוסופט מקווה שמשרד האוצר יחריג את מוצרי האופיס אל מחוץ למכרז, או שהעיכוב שנגרם בשל העתירה יגרום להארכת הסכם האופיס עם מיקרוסופט. לא מן הנמנע שזו אחת הסיבות למשיכת העתירה מצד ענקית התוכנה. למרות ההפסד, מיקרוסופט בונה על ‘רגל בדלת’ שתשאיר גם לאחר ההפסד נוכחות משמעותית שלה בשירותי הענן".

תגובות: מחויבים למכרז

מרשות התקשוב הממשלתי נמסר: "במקרים חריגים, בכפוף לאישור ועדת ענן ומינהל הרכש נעשה שימוש בחלק ממוצרי אופיס 365. מרגע בחירת הזוכים במכרז נימבוס, רשות התקשוב הממשלתי עוסקת במרץ רב במעבר משרדי הממשלה לשימוש בעננים הזוכים".
ממנהל הרכש במשרד האוצר נמסר: "פרויקט נימבוס ומכרז הענן בפרט נוהלו באופן מקצועי ויסודי, על מורכבותו הרבה. על רקע זה אנו מבינים מדוע מיקרוסופט הודיעה כי אין בכוונתה להגיש ערעור על תוצאות המכרז. ככלל, הממשלה תרכוש שירותי ענן ציבורי מהספקים הזוכים בנימבוס וכל הערכה ואמירה אחרת היא חסרת בסיס".