הבנק העולמי הקפיא את הסיוע לאפגניסטן

למרות ההתחייבות של הבנק העולמי ב-2002 לפרויקטים של בנייה מחדש ופיתוח באפגניסטן, השאלות לגבי הלגיטימיות של שלטון הטליבאן הובילו להחלטה

לוחמי הטליבאן בקאבול, אפגניסטן / צילום: Associated Press, Rahmat Gul
לוחמי הטליבאן בקאבול, אפגניסטן / צילום: Associated Press, Rahmat Gul

הבנק העולמי השעה את המימון לעשרות פרויקטים באפגניסטן השבוע, וציין כסיבה לכך שאלות לגבי הלגיטימיות של שלטון הטליבאן.

המוסד הבינלאומי, שבסיסו בוושינגטון, התחייב לפרויקטים של בנייה מחדש ופיתוח באפגניסטן מאז 2002, דרך איגוד הפיתוח הבינלאומי שעוזר למדינות העניות ביותר בעולם.

נכון לאפריל, היו לאיגוד הפיתוח 12 פרויקטים אקטיביים שמגיעים לסך של 940 מיליון דולר, כך הודיע הבנק בעדכון האחרון שהוציא מוקדם יותר השנה. בנפרד, בקרן הנאמנות לבנייה מחדש של אפגניסטן של הבנק היו 15 פרויקטים במחויבות כוללת של 1.2 מיליארד דולר, על פי העדכון שיצא באפריל.

במסגרת המדיניות שלו, לא יכול הבנק לחלק כספים כשאין בין 189 המדינות החברות בו הסכמה אם הממשלה במדינה כלשהי לגיטימית או לא. "השהינו את חלוקת הכספים בפעילויות שלנו באפגניסטן ואנו בוחנים מקרוב את המצב ומעריכים אותו בהתאם למדיניות הפנימית והנהלים שלנו", אמרה דוברת של הבנק העולמי.

רוב התמיכה בבנק העולמי באפגניסטן - כ-4.8 מיליארד דולר - הגיעה בצורת מענקים, בעוד ש־436 מיליון דולר ניתנו כהלוואות ללא ריבית. על מנת לעזור לבנות מחדש את המדינה, יצר הבנק העולמי את קרן הנאמנות של הבנייה מחדש של אפגניסטן, שנתמכה על ידי מימון מ־34 מדינות תורמות. הכסף הוקצה למגוון פרויקטים, כולל שיפור מערכות מים עירוניות, בניית בתי ספר מקצועיים ותגובה למגפת הקורונה.

מוקדם יותר השנה, הודיע הבנק העולמי שקרן הנאמנות הייתה "המקור הגדול היחיד של מימון לפיתוח אפגניסטן, מימנה עד 30% מהתקציב האזרחי של המדינה ותמכה בפעילויות ליבה של הממשלה".

המימון הזה היה קו חיים חיוני לאפגניסטן, אחת המדינות העניות ביותר בעולם. חוץ ממנו, כלכלת המדינה תלויה מאוד בחקלאות ובסחר בסמים לא חוקיים. תחום הייצוא הגדול ביותר לארה"ב בשנים האחרונות היה שטיחים.

"חוקרים דרכים בהן אנחנו יכולים להישאר מעורבים ולשמור על הישגים"

קריסת הממשלה באפגניסטן והשתלטות הטליבן הותירו מוסדות בינלאומיים ללא אפשרויות, כך אמר סקוט מוריס, עמית בכיר במרכז לפיתוח בינלאומי ואיש משרד האוצר האמריקאי לשעבר.

"אנו יכולים להטיל עליהם סנקציות עד מחר ואז לנקוט באסטרטגיה הומניטרית בגבולות", אמר, מה שלא יסייע לאנשים שעדיין נמצאים בתוך המדינה וזקוקים בדחיפות לסיוע. אבל אם חברי הקהילה הבינלאומית "יכירו בממשלת הטליבאן וייתנו לכסף לזרום, כמה נהיה מוכנים לסבול מהממשלה הזו לפני שננסה לסגור שוב את הברז?"

הבנק העולמי השלים פינוי של הסגל המבוסס שלו בקאבול לאיסלמבאד השבוע. בבנק שוקלים איך להמשיך במאמצי הפיתוח באפגניסטן אפילו אחרי שמפסיקים להעביר לשם כספי סיוע. "יחד עם השותפים שלנו אנו חוקרים דרכים בהן אנחנו יכולים להישאר מעורבים ולשמור על הישגים שהושגו בקושי רב ולהמשיך לתמוך באנשי אפגניסטן", נמסר בהודעה מהבנק העולמי.

קרן המטבע הבינלאומית, שכמו הבנק העולמי מבוססת בוושינגטון ונמצאת בבעלות קיבוצית של הממשלות החברות בה, הודיעה מוקדם יותר שאפגניסטן לא תהיה זכאית לקבל הלוואות ממנה עד שתהיה הכרה בממשלה שתוקם שם. "כמו תמיד, קרן המטבע הבינלאומית מונחית על ידי הדעות של הקהילייה הבינלאומית", אמר דובר הקרן. "יש כרגע היעדר שקיפות בתוך הקהילייה הבינלאומית לגבי הכרה בממשלה באפגניסטן, וכתוצאה מזה אין למדינה גישה למשאבי קרן המטבע כגון הלוואות לממשלה".

מיאנמר וונצואלה הן מדינות נוספות שלאחרונה איבדו גישה לבנק העולמי ולתוכניות של קרן המטבע הבינלאומית.

בוונצואלה, שני אנשים טוענים לנשיאות לאחר בחירות שהסתיימו ללא הסכמה ב־2018, ומדינות העולם מתווכחות על מי מהם הוא הנשיא הלגיטימי. כתוצאה מזה, לוונצואלה אין אפשרות לקבל כל סיוע או הלוואות מקרן המטבע הבינלאומית ומהבנק העולמי; המדינה אפילו נדחתה כשביקשה סיוע להילחם בקורונה.

בפברואר, הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית קיצצו את הסיוע למיאנמר לאחר הפיכה צבאית במדינה. הבנק השעה תשלומים למיאנמר אבל במקום זה הגביר את הניטור על פרויקטים שכבר הוחל ביישומם.