"התוכנית שלנו הייתה לעבוד עם 100 זכיינים אחרי שנתיים, אבל בגלל הקורונה יש לנו היום רק 30"

נפתלי גרוס, בעלי "טנא מיצים", המפיצה מוצרי בוטיק עד הבית • בן 28, נשוי ואב לילדה. מתגורר בירושלים • בעל תואר ראשון במשפטים ותואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת ת"א • "גיוס זכיינים זה האתגר הכי גדול" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

נפתלי גרוס (מימין) ומתן זיסמן, בעלי ''טנא מיצים'' / צילום: תמונה פרטית
נפתלי גרוס (מימין) ומתן זיסמן, בעלי ''טנא מיצים'' / צילום: תמונה פרטית

חברות כוח-אדם מציעות לא מעט משרות לסטודנטים, אבל בגיל 22 נפתלי גרוס החליט לדלג על השלב הזה, ולייצר לעצמו את מקום העבודה. במקביל ללימודי התואר הראשון הוא יצר קשר עם יצרני מיצים סחוטים, ואחרי שפתח דוכן וערך הדגמות, החל להגיע מדי יום חמישי לבתים של אנשים עם משלוח מיצים. "תוך שנה התרחבנו לכמה דוכנים, וכבר היו לי 10 עובדים", הוא מספר.

"אמנם העסק מצריך תפעול שוטף, אבל בעצם אתה עובד רק ערב בשבוע וזה מכניס כמה אלפי שקלים בחודש. אחלה הכנסה, שפרנסה אותי כל תקופת הלימודים. הטרנספורמציה הייתה כשהבנתי שאני לא רוצה לחלק מיצים כל החיים, אלא להקים עסק ממש.

"ב-2019, חצי שנה לפני הקורונה, פתחתי בצורה רשמית את 'טנא מיצים', יחד עם מתן זיסמן, השותף שלי. הרחבנו את סל המוצרים מעבר למיצים ואנחנו עובדים עם יצרני בוטיק קטנים, כמו טחינה מאילת או דבש ממושב ליד קרית מלאכי. היום יש לנו חנות וירטואלית שלמה, מרכז לוגיסטי במושב מגשימים, ו-30 זכיינים עם קווי חלוקה כמו הקו שהיה לי בהתחלה.

"הזכיינים עובדים במרחב שבין נתניה לרחובות, וגם באזור ירושלים, ואנחנו נותנים להם את כל המעטפת מאחור - מוצרים, הדרכה וייעוץ. חוץ מזה יש לנו עוד שני עובדים בניהול האדמיניסטרטיבי. אני עובד בעיקר מהבית, ובימי חמישי מגיע למרכז הלוגיסטי.

"כשהתחלתי, הייתי שולח לאנשים סמסים כל שבוע, והייתה לי טבלת אקסל. אבל כשאני שולח סמס ושואל מה תרצי להזמין, אני לא יכול להציע לך 50 מוצרים. ידענו שיש לנו מאגר לקוחות איכותי, אבל אין לנו יכולת להציע מבחר, אז פיחתנו תוכנה, סוג של CRM, שמאפשרת מעקב לקוחות וגביית תשלומים.

"השקענו בזה הרבה זמן וכסף, כדי למקסם מכירות. היום אנחנו מוכרים אונליין, אבל בעיקר אופליין. אנחנו מגייסים לקוחות בדוכני טעימות שאנחנו מציבים בימי שישי, בערים כמו ירושלים, ראשון לציון, חולון, בת ים ובאר יעקב. המטרה היא לייצר חוויית רכישה שבועית".

מה הקושי הכי גדול שלך בעסק?
"להביא אנשים טובים. בתחילת הדרך מאוד האמנו במודל העסקי שלנו, וחשבנו שזכיינים יבואו בלי בעיה. ואז הבנו שזכיינים לא באים לבד, גם אם אתה עושה כנסים. לקוח הקצה לא פוגש אותנו אלא את הזכיינים שלנו, ולכן נפרדנו מכאלה שלא הצליחו לשווק ולתת את השירות בצורה הכי טובה.

"בקורונה הבנו שצריך לתת לזכיין שנכנס מעטפת הרבה יותר משמעותית, אז בנינו תהליך קליטה הרבה יותר טוב כדי לגייס זכיינים, ולעזור להם להצליח. היום זה האתגר הכי גדול. אני מכיר את העסק על בשרי - כל מה שאני אומר היום לזכיינים זה משהו שעברתי בשטח".

איך השפיעה עליכם הקורונה?
"לא לטובה. הקורונה פגעה בנו. אנחנו מאוד מעודדים זכיינים לעשות שיווק אופליין במרכזים מסחריים בימי שישי, ואז הכול נעצר. הפסקנו את גיוס הזכיינים כמעט לחלוטין. התוכנית הייתה להיות עם 80-100 זכיינים אחרי שנתיים, וכאמור היום אנחנו עם 30.

"בהתחלה היינו בהלם. אתה חושב שאולי זו בדיחה, שאתה לא מבין מה קורה בעולם, לא יכול להיות שבאמת הכול ייסגר. המשכנו את הכנסים שלנו לגיוס זכיינים ואת השיווק, ולאט לאט נפל האסימון שהמציאות השתנתה. עברנו לדיגיטל, עבדנו אונליין ועשינו הרבה קמפיינים, אבל לא רצינו להתרחב ככה. העדפנו להוריד קצב, ולהוריד את הראש.

"הבנו שלא נגדל כמו שרצינו בתוכנית העסקית, אבל יש לנו סבלנות ואורך רוח לחכות שדברים יירגעו. עכשיו יש שגרת חיים סבירה יחסית, ואנחנו חוזרים לפעילות. המכירות בטווח הקצר לא נפגעו, אבל זה פגע בתוכניות ולא המשכנו לצמוח".

איזה טעויות עשית בדרך?
"כשאתה בונה תוכנית עסקית יש דברים שאתה אומר 'את זה אני בטוח אצליח לעשות', ואתה אפילו לא מפרק את זה לגורמים. אבל תמיד מה שחשבת שהוא לא בעיה, שם אתה מתרסק בצורה קולוסאלית. לא התמודדת עם משהו והנחת שזה מובן אליו, טעית.

"זה קרה לנו כשעשינו פרויקט שיתוף פעולה עם יצרנים לפני פסח. תוך שבועיים בנינו מערך עם שותפים מכל הארץ, מכרנו אלפי חבילות, הכול תיקתק כמו שעון, ולקחנו חברת משלוחים שתטפל בכל אופרציית השילוח באאוטסורסינג. ושם כל השערות הלבנות שלנו יצאו. היו איתם הרבה סיפורים".

מה השאיפות שלכם לעתיד?
"להיכנס לאזורים גיאוגרפיים נוספים. אנחנו מתחילים עכשיו קמפיין זכיינים בירושלים, ובהמשך נגיע לדרום. אני מנמיך ציפיות, אז אני רוצה להיות בעוד שנתיים עם 100 זכיינים טובים בכל הארץ. מה זה זכיין טוב? אדם חרוץ, שמוכן לעבוד קשה. חוץ מזה, אני יכול ללמד אותו הכול. פחות מעניין אותי להרחיב את סל המוצרים, כי אנחנו רוצים לתת מגוון מדויק. אני לא רוצה להיות סופרמרקט שיש בו הכול, מסתפק ב-40 מוצרים הכי טובים שיש".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il