מניין ההרוגים באפגניסטן עלה ל-170; מל"ט אמריקאי תקף והרג פעיל דאע"ש

בין ההרוגים בפיגוע ההתאבדות זוהו 13 חיילים אמריקאים, ולפחות 200 איש נפצעו • צבא ארה"ב הודיע כי תקף והרג פעיל דאעש שנחשד במעורבות בפיגוע • בכיר בצבא אמר כי יש בידיו התרעות על מתקפות נוספות של ארגון הטרור על המקום • הבית הלבן: הימים הקרובים יהיו מסוכנים

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים לאחר הפיגוע בשדה התעופה בקאבול / צילום: Associated Press, Evan Vucci
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים לאחר הפיגוע בשדה התעופה בקאבול / צילום: Associated Press, Evan Vucci

מניין ההרוגים בפיגוע ההתאבדות מחוץ לשדה התעופה בקאבול שבאפגניסטן עלה ל-170 לכל הפחות - כך אמרו אתמול (ש') גורמי רפואה מקומיים. בנוסף, 13 חיילים אמריקאים נהרגו במתקפה ו-200 איש נפצעו. בין ההורגים גם לפחות 28 לוחמי טליבאן. כמו כן, שר החוץ של בריטניה, דומיניק ראב, עדכן כי שני אזרחים בריטיים וילד של אזרח או אזרחית בריטית נהרגו בפיגוע.

בתגובה לפיגוע, מל"ט של צבא ארצות הברית תקף הלילה במחוז ננגהאר. בתקיפה נהרג פעיל דאע"ש שלפי הצבא האמריקאי היה ככל הנראה מעורב בפיגוע.

שני הפיצוצים והירי - ששלוחה של ארגון המדינה האסלאמית (דאע"ש), בשם ISIS-K, נטלה עליהם אחריות - החרידו את האזור, בעוד אזרחים רבים מבקשים לצאת מהמדינה שנכבשה בידי ארגון טליבאן. לפני הפיגוע, ארצות הברית הזהירה את אזרחיה שלא להגיע לאזור בשל התרעות על אירועי טרור אפשריים. כעת, בארצות הברית מעריכים כי בעקבות הפיצוצים עלולים להגיע פיגועים נוספים. למרות הפיגוע, המונים עוד צובאים על המקום.

ארגון ISIS-K פעיל בעיקר בגבול שבין אפגניסטן ופקיסטן, ולפי המרכז למאבק בטרור בווסט פוינט הוא כולל, בנוסף לאפגנים, בעיקר פקיסטנים ואוזבקים. 

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הורה לפנטגון לתקוף את ארגון הטרור המקומי. "אנחנו לא נסלח. אנחנו לא נשכח. אנחנו נצוד אתכם ונגרום לכם לשלם", אמר ביידן בהצהרה שנשא מהבית הלבן.

הגנרל פרנק מקנזי, מפקד פיקוד מרכז של ארצות הברית, אמר כי בידי הכוחות האמריקאים התרעות על מתקפות נוספות של דאע"ש, לרבות רקטות או פצצות אחרות שהארגון עלול לשגר לעבר שדה התעופה בקאבול. 

המצב באפגניסטן שברירי

 "אנחנו עושים הכל כדי להיות מוכנים", הוא אמר, והוא הוסיף שהצבא האמריקאי חולק חלק מהמודיעין עם ארגון טליבאן, וכי הוא מאמין שכוחות הארגון השולט במדינה "סיכלו כמה התקפות".

כל הכוחות הזרים המוצבים במדינה מתכננים לסיים לפנות את השגרירויות והאזרחים עד לסוף חודש אוגוסט, בעוד ארבעה ימים. כמו כן, הבית הלבן הזהיר כי הימים שנותרו - בהם צפויים כוחות המערב להשלים פינוי של מאה אלף איש מהמדינה - יהיו המסוכנים ביותר.

1,500 אזרחים אמריקנים עדיין נמצאים במדינה, כמו גם מאות בריטים וגרמנים. עם זאת, אלפים יישארו מאחור כשהנסיגה האמריקאית תסתיים לחלוטין בסוף החודש.

לא נהרגו כל כך הרבה חיילים אמריקאים בתקרית אחת באפגניסטן זה עשור, מאז הופל במדינה ב-2011 הליקופטר ועליו 30 חיילים. אלה החיילים האמריקאים הראשונים שנהרגו באפגניסטן זה שנה וחצי. 

המתקפה המחישה עד כמה המצב באפגניסטן שברירי והגבירה את החשש שהיא תשוב לשמש מקום מפלט לארגוני טרור. אל-קאעדה תכנן משטחה של המדינה את פיגועי 11 בספטמבר, ובתגובה אליהם פלשה ארצות הברית למדינה והפילה את משטר טליבאן, שהעניק מחסה לארגונו של אוסמה בן לאדן.

למרות הבטחותיו כי שינה את פניו, רבים חוששים מחזרת השלטון הנוקשה שאפיין את משטר טליבאן בין 1996 עד 2001. השנים ההן אופיינו בהוצאות המוניות להורג והגבלות חמורות על נשים, שעליהן נאסר ללמוד בבית ספר או לצאת לעבוד.

טליבאן מעודד את האזרחים שלא לעזוב את המדינה, בעוד שאמר שאלו שמחזיקים במסמכים המתאימים יורשו לצאת מאפגניסטן עם חידוש הטיסות המסחריות לאחר השלמת הנסיגה.