אקספון | בלעדי

מסתמן: משרד התקשורת ייאלץ להכניס שינויים במדיניות שיתוף הרשתות

הסיבה: המשקיעים שבוחנים לקנות את אקספון לא יכולים להשקיע בחלוקה שווה בהוצאות ברשת

לירן אבישר בן חורין, מנכ''לית משרד התקשורת / צילום: אייל מרגולין
לירן אבישר בן חורין, מנכ''לית משרד התקשורת / צילום: אייל מרגולין

משרד התקשורת עשוי בלית ברירה להכניס שינויים במדיניות שיתוף הרשתות וזאת בעקבות השינויים הצפויים בבעלות על אקספון סלולר (מרתון). הסיבה היא שהמדיניות של המשרד אינה מאפשרת חלוקה שווה ברשתות כפי שמוכיחה הקריסה של אקספון סלולר, ועל בסיס המשאים ומתנים שמתנהלים כרגע בין הקבוצות השונות לרכישתה, והמסקנה הברורה שאף מפעיל שייכנס בנעלי אקספון לא יהיה מוכן לחלוקה שווה ברשת.

במסגרת המגעים למציאת משקיעים לאקספון סלולר שייכנסו במקומו של חזי בצלאל, עלתה השאלה בדבר היקף ההשקעות והחלוקה בהוצאות הקבועות של הרשת. מדיניות משרד התקשורת הנוכחית גורסת כי החלוקה ברשתות חייבת להיות שווה וזאת על מנת למנוע מצב שבו שחקנים קטנים שנכנסים לשוק, לא יקבלו רשת מן המוכן בתמורה לסכומים זעומים, אלא ישאו בעלויות המלאות כראוי לזכויות השימוש שהם מקבלים ברשת.

המטרה של המשרד הייתה בין היתר להוביל לסינון של מפעילים מזדמנים שיבואו לעשות סיבוב ולצאת אחרי זמן קצר ברווח. ההנחה היא שאם מפעיל חדש נכנס לשיתוף רשתות מלא, ויידרש להשקעות הכבדות הכרוכות בכך, יהיה לו קשה לאחר מכן לבוא ולהוריד מחירים בצורה שתסכן את שימוטטו את המפעיל שהקים את הרשת ושבה הוא חולק.

בהסכם שיתוף הרשתות של פרטנר והוט הושג איזון ברוח כוונת המשרד, ואולם במקרה של סלקום השותפות התפרקה כיוון שהיו לה 3 שותפים שהם גולן טלקום שנרכשה על ידה ואת אקספון. בעקבות הרכישה של גולן, סלקום התחייבה להותיר את ההשקעות של אקספון ברמה שהייתה קודם הרכישה, וזאת משום שלטענתה של אקספון לא הגיוני שסדרי הגודל בין החברות יותירו חלוקה שווה בין שחקן קטן כמוה לשחקן ענק כמו סלקום.

בסופו של דבר מה שקרה הוא שאקספון גם לא הייתה מסוגלת לעמוד בהתחייבויות שלקחה על עצמה מול סלקום למרות ההקלות שקבלה ממנה בעקבות רכישת גולן טלקום, והתוצאה הייתה שאקספון פוצצה את ההסכם מול סלקום וכיום היא זוכה להגנת בית המשפט שמנסה למצוא לה משקיע מכיוון שהיא חדלת פירעון.

במשרד התקשורת עוקבים בדאגה רבה אחר מצבה של אקספון סלולר והניסיונות של הרוכשים השונים לרכוש אותה, ומשיחות אלו עולה כי אף משקיע אינו מוכן לחלוקה שווה בהוצאות ובהשקעות כפי שנקבע במדיניות משרד התקשורת. הכוונה היא כמובן למשקיעים שמעוניינים לרכוש את אקספון ולהפעילה כמפעיל סלולרי מלא ולא כמפעיל וירטואלי.

בפני משרד התקשורת עומד אתגר מאד מורכב בנושא הזה, כיוון שסלקום ואקספון סלולר גם רכשו תדרים במשותף כך שלא ברור כיצד יוקצו התדרים במידה ולא ייכנס משקיע חדש במקום החברה הקורסת. מדובר על סכומים של עשרות מיליוני שקלים כולל אגרות ששתי החברות נדרשות לשלם במשותף ובמשרד לא יודעים עדיין כיצד לפרק את התסבוכת שנוצרה וזו עוד סיבה מדוע מעדיפים במשרד שיימצא משקיע חדש לחברה.