עוד עסקה לשחל: חותמת על שת"פ עם בית החולים מאיו קליניק

בית החולים האמריקאי ירכוש משחל טלרפואה, חברת הרפואה מרחוק הישראלית הוותיקה, מכשירי EKG ניידים ושירותים נלווים • הצדדים כבר חתמו על הסכם משותף ב-2020, בתחום של הפחתת אשפוזים חוזרים לאחר התקפי לב

המכשיר החכם של שחל / צילום: שחל
המכשיר החכם של שחל / צילום: שחל

החברה הישראלית הוותיקה שחל טלרפואה, שעוסקת ברפואה מרחוק ונסחרת בבורסה של שוויץ לפי שווי המקביל ל-269 מיליון דולר, הודיעה אתמול כי חתמה על הסכם שיתוף פעולה מורחב עם בית החולים האמריקאי המוביל מאיו קליניק. על פי ההסכם, מאיו קליניק ירכוש משחל מכשירי EKG ניידים ושירותים נלווים, לשם טיפול בחוליו. לדברי שחל, מדובר במכשירים היחידים בעולם המאפשרים לבצע EKG מלא המקביל לזה המבוצע בבתי החולים, גם ללא הכשרה רפואית. זאת, בין היתר תוך שימוש בטלפון הסלולרי של המטופל. החברה מסרה כי המכשיר כבר נמצא בשימוש על ידי מאות רופאים ואחיות במדינות שונות בארה"ב.

הצדדים כבר חתמו על הסכם משותף ב-2020, בתחום של הפחתת אשפוזים חוזרים לאחר התקפי לב. כעת הוחלט להרחיב את הפעילות גם לתחומים נוספים.

מניית שחל  עלתה 212% בשנה האחרונה, ובעקבות הידיעה עלתה 1.8%. בדצמבר ביצעה החברה הנפקה של כשליש ממניותיה תמורת 39 מיליון דולר, כאשר מור בית השקעות  הוביל את ההשקעה. על פי הערכות, מור השקיע 6-8 מיליון דולר ומחזיק היום כ-6.2% מהחברה. בפברואר האחרון הצהירה החברה על כוונתה להירשם בנאסד"ק

השליטה בחברה נמצאת בידי שתי קרנות סיניות שמחזיקות 41% מהחברה. שחל נוסדה על ידי משפחת אלרואי, שלה עדיין אחזקה של כ-17% בחברה. 5.8% הם בידי ווליובייס, 4.1% בידי קרן ספרה והיתר בידי הציבור.

למרות הביקוש לרפואה מרחוק, הרווחים נחתכו בשנת הקורונה

שחל מנוהלת על ידי המנכ"ל ארז נחתומי והיו"ר יריב אלרואי. החברה מדווחת דיווח חציוני וטרם דיווחה עבור המחצית הראשונה של 2021. בשנת 2020 הכנסות החברה עמדו על 40.1 מיליון דולר, ירידה קלה של כ-4% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת, והרווח עמד על 278 אלף דולר לעומת כ-5.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה. זאת, בעיקר בגלל עלייה בעלות המכר ובהוצאות ההנהלה והכלליות, לצד הקיפאון בהכנסות.

אולם, החברה ציינה כי המגמות הקשורות לקורונה, בעיקר עליה בביקוש לרפואה מרחוק, מחזקות אותה במבט קדימה. בגרמניה עבר חוק חדש המעודד את הטלהרפואה, והחברה מקווה להנות ממנו בשוק זה, שהוא אחד העיקריים שלה לצד ארה"ב וישראל.

בשבוע שעבר הודיעה שחל על רכישת השליטה בקבוצת מדיטון, מובילה במתן שירותי רפואה עבור גופים מוסדיים בישראל. מדיטון מציעה בעיקר לארגונים וחברות ביטוח פרטיות שירותי בדיקות סקר, רפואה תעסוקתית, רפואת ספרוט, רופאים מומחים, מכוני דימות, יעוץ ביטוחי ומשפטי לארגונים, בקרת אשפוז ושירותי רפואה, שירותי מוקד רפואי ועוד.

שחל תרכוש 70% ממדיטון ב-26 מיליון דולר. מדיטון מגיעה לעסקה ללא חוב אך גם ללא מזומנים. העסקה היא מול הבעלים והיו"ר חיים פרלוק, שייסד את מדיטון ב-1990. שחל מסרה שהרכישה תורמת לה בכל הפרמטרים הפיננסיים מהיום הראשון.

מדובר בחברה רווחית וצומחת אשר לדברי שחל תכפיל את ההכנסות השנתיות שלה בישראל (לכ-140-150 מיליון שקל) כבר בשנה הראשונה לרכישה, ותעלה אותן ל-185 עד 200 מיליון שקל תוך שלוש שנים. לא פחות חשוב, מדיטון מתמחה בעבודה מול גופים מוסדיים, שנחשבת לרווחית ומכניסה יותר, לעומת שחל המתקשרת בדרך כלל ישירות מול הצרכן.

העסקה כוללת אופציות Put ו-Call שיאפשרו העברה של 30% הנותרים במדיטון לשחל טלרפואה, במהלך תקופה של כארבע עד חמש שנים. קבוצת מדיטון תמשיך לפעול תחת הנהלתה הנוכחית.