זו המדינה הראשונה שמחליטה לאפל ולגוגל איך לגבות תשלום בחנויות האפליקציות שלהן

האספה הלאומית של קוריאה הדרומית אישרה הצעת חוק שתאסור על מפעילי חנויות אפליקציות גדולות כמו גוגל ואפל לחייב את המפתחים להשתמש דווקא במערכות התשלום שלהם • אפל וגוגל מתלוננות על המהלך, היוצרים של טינדר דווקא מברכים

בניין האספה הלאומית של קוריאה הדרומית בסיאול / צילום: Shutterstock, Joshua Davenport
בניין האספה הלאומית של קוריאה הדרומית בסיאול / צילום: Shutterstock, Joshua Davenport

דרום קוריאה החליטה להטיל מגבלות על מדיניות התשלומים של אפל וגוגל בתוך חנויות האפליקציות שלהן. האספה הלאומית של קוריאה הדרומית אישרה הצעת חוק שהוגשה באוגוסט, שמכונה לעיתים Anti-Google Law, שתאסור על מפעילי חנויות אפליקציות גדולות כמו גוגל ואפל לחייב את המפתחים להשתמש דווקא במערכות התשלום שלהם כדי לעבד מכירת מוצרים ושירותים דיגיטליים. 180 מחוקקים הצביעו בעד העברת התיקונים שבוצעו בחוק, כך לפי סוכנות הידיעות רויטרס.

המשמעות של מהלך כזה אומרת שמפתחים יוכלו להימנע מלשלם עמלה לגוגל ואפל, אם הם יפנו את המשתמשים לשלם באמצעות פלטפורמות אחרות. המדיניות של ענקיות הטכנולוגיה הללו מחייבת את המפתחים לשלם לגוגל ולאפל עמלה של עד 30% בכל עסקה שמתבצעת בתוך האפליקציה. הצעת החוק הזו מאפשרת לממשלת דרום קוריאה לדרוש ממפעיל שוק אפליקציות למנוע נזק למשתמשים ולהגן על הזכויות והאינטרסים של המשתמשים. הממשל יוכל לחקור את הפעילים ולתווך במחלוקות בנוגע לתשלום, ביטולים או החזרים בשוק האפליקציות.

דובר גוגל הגיב לדיווח ברויטרס ואמר כי "דמי השירות מסייעים לשמור על אנדרואיד בחינם, ומעבירים למפתחים את הכלים ואת הפלטפורמה הגלובלית לגישה למיליארדי צרכנים ברחבי העולם. נשקול כיצד לציית לחוק הזה תוך שמירה על מודל התומך במערכת ההפעלה וחנות אפליקציות איכותית ונשתף עוד בשבועות הקרובים".

אפל הגיבה לרויטרס עם הודעה שפורסמה בשבוע שעבר. "אנו מאמינים שאמון המשתמשים ברכישות בחנות האפליקציות יפחת כתוצאה מהצעה זו, מה שיוביל לפחות הזדמנויות ליותר מ-482 אלף מפתחים רשומים בקוריאה שהרוויחו עד היום יותר מ-8.55 טריליון וון דרום קוריאני", כך נכתב.

בטינדר משבחים את המהלך

קבוצת Match Group המחזיקה באפליקציית ההיכרויות טינדר וניהלה מאבק בקונגרס נגד אפל, בירכה על המהלך: "הפעולה ההיסטורית וההנהגה הנועזת של מחוקקים בדרום קוריאה מסמנים צעד מונומנטלי במאבק לאקוסיסטם אפליקציות הוגן. החקיקה תשים סוף לרכישת חובה מתוך האפליקציה בדרום קוריאה - מה שיאפשר חדשנות, בחירת משתמשים ותחרות שיצמחו בשוק הזה".

בשנה שעברה גוגל אמרה שהיא מתכננת לאכוף מדיניות שתחייב מפתחים שהפיצו אפליקציות בעזרת חנות האפליקציות שלה, להשתמש במערכת התשלומים שלה בתוך האפליקציה - משמע לא לאפשר חלופות תשלום אחרות. העמלה שגוגל גובה עד 30%, בדומה למה שאפל עושה.

שתי החברות אמרו שהן יפחיתו את העמלות למפתחים מסוימים. אפל הודיעה שתוריד את החיובים מ-30% ל-15% עבור מפתחים עם פחות ממיליון דולר במכירות נטו השנתיות. גוגל הודיעה שתקצץ את העמלה ל-15% גם עבור מיליון הדולרים הראשונים שמפתח מפיק בשנה.

בנוסף, אפל פרסמה בשבוע שעבר שמפתחים יוכלו לשלוח למשתמשים מיילים ולעודד אותם לשלם ישירות במקום באמצעות אפל, מהלך שהיה אסור בעבר.