האם קיבולת בתי החולים לא גדלה במהלך כל תקופת הקורונה?

אפשר לתקוף את התנהלות הממשלה הקודמת, אבל כדאי להכיר את הנתונים • המשרוקית של גלובס

אלכס קושניר, ישראל ביתנו, תשע עם גדי נס, רדיו צפון, 17.8.21 / צילום: יוסי זמיר
אלכס קושניר, ישראל ביתנו, תשע עם גדי נס, רדיו צפון, 17.8.21 / צילום: יוסי זמיר

על רקע החשש כי מערכת הבריאות לא תוכל להתמודד עם העומס של הגל הרביעי, תקף יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, את התנהלות הממשלה הקודמת. "בשבוע שעבר שר האוצר הורה להעביר 2.5 מיליארד שקלים למערכת הבריאות, כדי להגדיל את הקיבולת שלה, כדי שהחסם במערכת הבריאות לא יהיה הסיבה לסגר", הוא אמר למראיין גדי נס ברדיו צפון. את זה אנחנו עושים, הוא הסביר, "לפני שנכנס הסגר, לא כמו הממשלות הקודמות ש(אצלן) הקיבולת של בתי החולים במהלך כל המגפה לא השתנתה".

איך אפשר לטעון שבתקופת הממשלה הקודמת הקיבולת של בתי החולים לא השתנתה כלל, במהלך כל תקופת הקורונה, למרות ששמענו לא מעט דיווחים על מאמצים שנעשו בנושא? גם אנחנו תהינו.

באתר משרד האוצר ניתן למצוא את "דוח אומדן ביצוע התוכנית הכלכלית להתמודדות עם משבר הקורונה". הדוח הזה כולל את סך התקציב המיוחד ("קופסאות הקורונה") שהקצתה הממשלה הקודמת כדי להתמודד עם המגפה. מהנתונים שם אפשר לראות כי כבר בתחילת המגפה, מארס 2020, הקצתה הממשלה כ-400 מיליון שקל למשרד הבריאות, כדי שיערך לתחלואה הנרחבת. בכסף זה נקנו ערכות מיגון לצוותים הרפואיים, מכשור רפואי חסר וכן מכונות הנשמה.

זה היה רק הפתיח לתקציב משמעותי, בהיקף של כ-20 מיליארד שקל, שהוקצה למערכת הבריאות כדי לתגבר אותה בצורה משמעותית. על פי האוצר, באמצעות תקציב זה נוספו למערכת 600 תקנים חדשים לרופאים, 2,050 תקני אחיות, 700 תקנים של אנשי צוות רפואי נוספים, ועוד. ממשרד הבריאות מסרו לנו כי בנוסף לכך, מאז פרוץ הקורונה נוספו כ-300 מיטות תקניות למערך האשפוז ברחבי הארץ, וכ-1,765 מכונות הנשמה חולקו לבתי החולים. בתי החולים גם הסבו מחלקות פנימיות למחלקות קורונה - מהלך שאינו מעיד בהכרח על הגדלת הספיקה אלא על שימוש במשאבים קיימים - וחלקם פתחו מחלקות אשפוז חדשות בחניונים תת-קרקעים המיועדים לתרחישי חירום.

 
  

ומה יש לקושניר לומר על כל זה? מלשכתו נמסר לנו כי "זה נכון שנרכשו מכונות הנשמה ונוספו תקנים למערכת הבריאות, אך בשיא התפרצות תחלואת הקורונה בישראל אושפזו יותר מ-1,200 חולים קשה בבתי החולים, כאשר במצב של מעל ל-900 חולים המערכת כבר נמצאת במצב מאוד מאותגר ואיכות הטיפול יורדת".

עוד נטען כי "גם כשהממשלה הקודמת הגדילה את התקנים לבתי החולים, היא לא השכילה לבצע ויסות נכון בין בתי החולים (לפי דו"ח הברומטר 2020). אם הרף הכמותי של הטיפול בחולים קשה לא השתנה לאורך כל השנה, לאן הלך כל הכסף שהושקע? ...אמנם הכסף הוקצה על הנייר, אבל הוא לא הגיע למערכת הבריאות (לפי דו"ח החשב הכללי)".

בשורה התחתונה: דבריו של קושניר לא נכונים. על אף שחלק מבתי החולים בישראל דיווחו בשיאי הגלים הקודמים על תפוסה מלאה, ממשלת נתניהו-גנץ הגדילה באופן משמעותי את קיבולת מערכת הבריאות, הקצתה מיליארדי שקלים להצטיידות ולרכש מיטות אשפוז ומכונות הנשמה, ואפשרה קליטה של מאות חולים נוספים בבתי החולים.

תחקיר: אורי כהן