עוד חוזר הביקוש: אמריקאים שוב אוגרים נייר טואלט

בחברת פרוקטר אנד גמבל הגבירו את הייצור, וקמעונאים אומרים שמגבילים להם הזמנות ככל שהביקוש עולה

נייר טואלט / צילום: Shutterstock
נייר טואלט / צילום: Shutterstock

זה קורה שוב. האמריקאים חזרו לאגור נייר טואלט.

חברת פרוקטר אנד גמבל, היצרנית הגדולה ביותר בארה"ב של נייר טואלט ומגבות נייר, אמרה שהיא מגבירה את הייצור מפני שהביקוש גדל. הצעד הזה קורה אחרי שכמה רשתות אמרו שהחברה מגבילה את כמות נייר הטואלט שהיא שולחת לסניפיהן.

החברה' המייצרת את מותג נייר הטואלט Charmin ומגבות הנייר Bounty מאיצה קווי ייצור, מחזיקה את המפעלים פתוחים 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע ועושה מאמצים להגדיל את המשלוחים, כך אמרה דוברת של החברה. בפרוקטר אנד גמבל סירבו להגיב על המגבלות בכמות הנייר הנשלח לחנויות.

רחוק משיא המחסור בשנה שעברה, אבל עדיין מורגש

הזינוק האחרון בביקוש מגיע לאחר חודשים רבים בהם מכירות מוצרי הנייר המתכלה ירדו לרמות הנמוכות מהרמות שלפני המגפה, כשאמריקאים שצברו כמויות של נייר טואלט הפסיקו לרכוש אותו.

המצב אינו חמור כפי שהיה בזמן המגפה, כשלקוחות בפאניקה רוקנו מדפי חנויות ואגרו כמויות גדולות של מגבות נייר ונייר טואלט. מוצרי נייר, הכוללים מגבות נייר ונייר טואלט, היו במלאי של 86% נכון ל־29 באוגוסט, על פי נתוני חברת מחקר השוק IRI. זה שיעור נמוך מהממוצע לגבי מוצרי צריכה, אבל לא קרוב אפילו לשיא של המחסור בנייר טואלט בשנה שעברה כשהמלאי עמד על 40% בלבד.

בפרוקטר אנד גמבל אומרים שסיוע מצד הממשלה, הכנות לחזרה לבית הספר ועלייה במספר מקרי הקורונה גרמו לאנשים לקנות יותר מוצרים של משק הבית. בינתיים, הרגלי הניקיון שנולדו בזמן המגפה ממשיכים להתקיים.

מוכרים אמרו שהמחסור השתפר מאז שנה שעברה, אבל הם עדיין נאבקים להשיג את מגוון המידות והמותגים של נייר טואלט ומגבות נייר. בסופרמרקטים רבים קיבלו הזמנות לא מלאות, ושרשרת האספקה בארה"ב פגועה בגלל מחסור בחומרי גלם וכוח עבודה.

ברשת המרכולים במסצ'וסטס Roche Bros נאבקו להשיג משלוחים קבועים של נייר טואלט בחודש האחרון, כך אמר ארתור אקלס, סגן נשיא לנושאי סחורה ורכש בחברה.

"הלקוחות שואלים הרבה שאלות", אמר אקלס, שאמר ש־Roche Bros קיבלה הודעות על הגבלת משלוחים מצד פרוקטר אנד גמבל בשבוע שעבר. כמה פריטים כבר לא זמינים במשך כמה ימים בשבועות האחרונים, ואקלס חושש שעוד מחסורים זמניים כאלה יגרמו לצרכנים לפתח דפוס של רכישה מתוך פאניקה.

"אני לא חושב שלגמרי התאוששנו מהתקופה בה שרשרת האספקה קיבלה מכה קשה"

ב־Roche Bros וכמה חנויות אחרות אמרו שהקונים רוכשים יותר מוצרי יסוד כמו נייר טואלט ומוצרי ניקיון כשזן דלתא העלה את מספר ההדבקות בקורונה ברחבי המדינה. בתגובה לכך, רשת המרכולים בודקת ספקים אחרים של מוצרי נייר ומנסה להבטיח גישה לעוד מוצרים, כך אמר אקלס, אם כי לחנויות אין מקום נוסף רב לאחסון חבילות נייר טואלט שנפחן גדול.

"אני לא חושב שלגמרי התאוששנו מהתקופה בה שרשרת האספקה קיבלה מכה קשה", אמר. בדרום ארה"ב, Food City קונה נייר טואלט מיצרנים קטנים יותר על מנת שלא יהיו לה חללים ריקים במדפים.

"אנחנו שמים על המדפים מה שיש", אמר סטיב סמית', המנכ"ל של הרשת שמשרדיה נמצאים באבינגדון, וירג'יניה. הביקוש לנייר טואלט נותר גבוה ברשת המרכולים, והמכירות עלו ב־7% בארבעה השבועות האחרונים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אוגוסט היה החודש השני הטוב ביותר מבחינת מכירות מאז תחילת המגפה.

מוכרים אחרים אמרו שהם רואים עלייה בביקוש למוצרי ניקיון בגלל חששות לגבי עלייה במספר המקרים וחזרת מזג האוויר הקר. ברשת SpartanNash במערב ארה"ב מחזיקים "מלאי בטיחות" הרבה יותר גדול של מוצרים אלה, כך אמר דייב פטקו, מנהל שרשרות אספקה ברשת, אם כי פריטים שונים חוזרים להיות במלאי בזמנים שונים.

מכירות מוצרי נייר עלו ב־8% בשלושה השבועות שנגמרו ב־22 באוגוסט לעומת התקופה לפני שנה, על פי IRI.

בתעשיית מוצרי הצריכה באופן נרחב יותר, חברות המייצרות ומוכרות מוצרים, החל בג'ל אלכוהול לחיטוי ידיים ועד מגבונים לחים עובדות קשה למנוע את החוסרים שהיו במדינה בחודשי המגפה הראשונים.

רמות האספקה עוד לא חזרו למצב נורמלי. במרץ 2020, כשקניית מוצרי משק בית הייתה בשיא, נגמרו לחנויות בממוצע 13% מהפריטים, על פי IRI. כעת, כ־11% מהפריטים חסרים, לעומת טווח רגיל של 5% עד 7% לפני המגפה.

המשוואה הזו נעשתה יותר מורכבת בתוך כך שיש הפרעות לאורך כל שרשרת האספקה, עלייה במחירי חומרים, מחסור בעובדים ושינויים בדפוס הצריכה בהתאם לעלייה וירידה בכמות מקרי הקורונה. חברות שהגבירו את הייצור לפני שנה נפגעו ברבעונים האחרונים כשהביקוש ירד בחדות באביב ובקיץ.

חברת Clorox, המייצרת מגבוני חיטוי שהיו בין המוצרים הלוהטים ביותר והקשים ביותר למצוא בזמן המגפה, הגדילה את הייצור יותר מכפליים בשנה שעברה וכמו כן התאמצה להגביר את הייצור של חומרי ניקוי אחרים. ב־Clorox העסיקו יצרנים מצד שלישי והמשיכו להפעיל את המפעלים בכל שעות היממה על מנת לשמור על מלאי מספק של המוצרים.

"אנו חשים ששרשרת האספקה שלנו יותר חזקה מאשר בשלבים הראשונים של המגפה", אמרה דוברת של Clorox. "אנו צופים שנהיה מסוגלים למלא את הביקוש וגם צופים שעל המדפים יהיה מגוון גדול של מוצרי חיטוי של Clorox, כולל המגבונים".

בחברה Gojo Industries, המייצרת את ג'ל החיטוי Purell, בנו מחדש את שרשרת האספקה והוסיפו עוד מפעל ועוד מחסן גדול בארה"ב, וכמו כן הכפילו את נפח פעילות הייצור.

פרוקטר אנד גמבל ויצרנים אחרים של נייר טואלט הגדילו את הייצור ברמה יותר קטנה. ייצור נייר טואלט בכמויות מצריך מכונה ענקית, אוסף של חלקים מתואמים היטב שמגיע לגובה בניין בן ארבע קומות, ובנייה של מערך כזה עשויה לעלות מיליארדי דולרים ולקחת חודשים רבים.

בחברה קימברלי קלארק, יצרנית נייר הטואלט Cottonelle ונייר טואלט Scott, הציגו השנה נתונים רבעוניים שהראו את הירידה הגדולה ביותר מרבעון לרבעון בעשור האחרון, כשהביקוש למוצרי החברה צנח במחצית הראשונה של השנה. החברה מנטרת את המצב, כך אמר דובר.

"אנו עדיין בוחנים בערנות את הביקוש מצד לקוחות ונמשיך לייצר ולשלוח כמה מוצרים שנוכל למוכרים", אמר.