התעשייה האווירית זכתה במכרז לאספקת כלי רכב אוטונומיים לצבא בריטניה

תע"א וחברת MCL הבריטית יספקו את הרכבים האוטונומיים לתוכנית הניסיונית Spiral 1, פרויקט יכולות עתידיות של משרד ההגנה הבריטי שמטרתו גיבוש הדרישות העתידיות מכלי רכב לא מאוישים דרך סדרת ניסויים

כלי רכב האוטונומי של תע''א OFF ROAD / צילום: תעשיה אוירית
כלי רכב האוטונומי של תע''א OFF ROAD / צילום: תעשיה אוירית

התעשייה האווירית וחברת MCL הבריטית זכו במכרז לאספקת מערכות קרקעיות אוטונומיות לצבא בריטניה, וזאת כחלק מתוכנית ההצטיידות בכלים בלתי מאוישים של משרד ההגנה הבריטי. החברות יספקו את הרכבים האוטונומיים לתוכנית הניסיונית Spiral 1, פרויקט יכולות עתידיות של משרד ההגנה הבריטי שמטרתו גיבוש הדרישות העתידיות מכלי רכב לא מאוישים דרך סדרת ניסויים.

לרשות שותפתה הטכנולוגיה החדשה של החברה, התעשייה האווירית, עומדים פתרונות מתקדמים המתבססים על ניסיון של יותר מ־15 שנה בפיתוח וייצור כלי רכב קרקעיים אוטונומיים. בשלב הראשון יסופק מספר קטן של כלי רכב כאלה, ולאחר הניסוי שבו משתתפות גם חברות אחרות, יחליטו הבריטים אם לבצע רכש מלא. במסגרת הניסוי ימסרו כלי הרכב ליחידות מבצעיות של בריטניה שיפעילו אותם במסגרת משימותיהם.

הכלים האוטונומיים של התעשייה האווירית - כלי רכב OFF ROAD - הם בעלי עבירות שטח גבוהה במיוחד וכושר נשיאת מטען. הם בעלי יכולות איסוף מודיעין, בין השאר לצורך זיהוי מטרות אויב, הן באמצעות הפעלה מרחוק והן באופן אוטונומי לחלוטין. בנוסף, הכלים יספקו תמיכה לוגיסטית באמצעות נשיאת ציוד פלוגתי, אספקת תחמושת ויכולת לחילוץ נפגעים. במערכות הללו נעשה שימוש בבינה מלאכותית, והתעשייה האווירית נחשבת לאחת מהמתקדמות בעולם בתחום זה. הבריטים ביקשו במפורש מפרט אוטונומי לחלוטין ולא תלוי בשליטה מרחוק.

מדובר במכירה ראשונה למדינה זרה בתחום הזה, ואחר תוצאות הניסוי יעקבו צבאות רבים מהעולם. ההערכה בעולם היא כי כלי רכב אוטונומיים ייכנסו בעשורים הבאים באופן נרחב לשימוש צבאי - במשימות מסוכנות שבהן הם יכולים להחליף חיילים בשר ודם, וגם במקומות שבהם יש להם יתרון מובנה על חיילים.

בישראל התעשייה האווירית הדגימה לאחרונה לצה"ל ולמשרד הביטחון מגוון טכנולוגיות בתחום הכלים האוטונומיים היבשתיים המצוידים במערכות מודעות מצבית, בשרידות ובקטלניות ומערכות נוספות.

מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, מסר: "המערכות היבשתיות האוטונומיות של התעשייה האווירית הן מבצעיות ומספקות מגוון רחב של פתרונות למגוון שימושים ולמספר משימות במקביל בחיבור עם הכוחות המתמרנים. בבסיס תפישת היבשה של התעשייה האווירית עומד הצורך לסייע לכוחות הקרקעיים בשטח לביצוע משימותיהם השונות, תוך סיכון מינימלי של חיי הלוחמים והנגשת מידע מבצעי בזמן אמת למקבלי ההחלטות. התעשייה האווירית שמחה לחבור לשותפה אירופאית נוספת לאספקת מערכות קרב מתקדמות, כחלק מאסטרטגיית החברה להרחבת פעילותה באירופה וחיזוק שותפויות וקשרים מקומיים. אנו גאים בזכייה המשותפת עם MCL ובאספקת המערכות האוטונומיות המתקדמות ביותר לצבא הבריטי".

מנכ"ל MCL, שיין נייט, מסר: "אנו שמחים לברך על חתימת החוזה עם שותפתנו, התעשייה האווירית. ההסכם שנחתם מעיד על האמון של משרד ההגנה הבריטי בשיתוף-הפעולה בין החברות וביכולות הטכנולוגיות המתקדמות שנובעות ממנו. הזכייה בחוזה לצבא היבשה הבריטי, שהייתה פרי של מאמץ משותף, מהווה את הצעד הראשון להמשך שיתוף-פעולה בבריטניה".