מתווה אומן: הנוסעים יידרשו להציג בדיקות קורונה גם לפני ההמראה מישראל

לאור החשש מהיקפי תחלואה גדולים, אושר כי כל הטסים לאומן יבצעו בדיקת קורונה לפני המראה מישראל בנוסף לבדיקה שיידרשו לעשות לפני שובם לישראל • זאת כדי לנסות למנוע הידבקות של מתפללים ע"י מתפללים אחרים • מי שיפר את התקנה צפוי לקבל קנס בגובה 2,500 שקל

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ מיכאל ביטון / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ מיכאל ביטון / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

הרכבת האווירית לאומן יצאה לדרך: משרד הבריאות מעריך כי מתוך 20 אלף נוסעים שצפויים להגיע לאומן השנה, נסעו כבר כשליש. בינתיים, ישראייר כבר הספיקה להטיס לישראל בהטסת חירום רפואית אתמול (ד') בלילה, אזרח שלא היה מחוסן ונדבק בקורונה והוגדר כחולה קשה.

לאור החשש מהיקפי תחלואה גדולים, אושר כי כל הטסים לאומן יבצעו בדיקת קורונה בטווח של 72 שעות לפני המראה מישראל בנוסף לבדיקה שיידרשו לעשות לפני שובם לישראל.

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, דנה במתווה ואישרה את חובת הבדיקות כאמור ליוצאים לאוקראינה עד ה-6 בספטמבר, חובה זו תחול גם על מחלימים ומחוסנים. חברת תעופה או נוסע שיפרו את התקנה הזו וינסו לצאת ללא בדיקה שלילית צפויים לקנס של 2,500 שקל.

החובה בבדיקה ביציאה מישראל לנוסעים לאומן בשונה משאר היעדים שהחובה לקיומה של בדיקה נתון לשיקול של מדינת היעד - נומקה בדיון בחשש מהידבקויות באוקראינה. מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, ד"ר אשר שלמון, אמר בעניין זה כי אנשים יוצאים לאוקראינה לשלושה-ארבעה ימי תפילה, באירועים צפופים עם מעט יכולת לייצר ריחוק חברתי.

"בעבר ראינו חולים יוצאים מהארץ ומדביקים רבים אחרים שחוזרים ארצה חולים לא כי נדבקו ממקומיים אלא כי נדבקו אחד מהשני. יש לנו כבר הדבקות שם והלילה היה פינוי בהיטס של חולה קשה מאומן שלא היה מחוסן וחלה שם", אמר ד"ר שלמון שציין כי הרכבת האווירית לאומן תימשך עד ליום שני בבוקר. לצד ככ-20 אלף המאמינים שיצאו מישראל צפויים להגיע עוד כ-2,000 מאמינים ממקומות אחרים בעולם.

נושא חשוב שאושר בדיון מתייחס למי שאומת כחיובי לקורונה בחו"ל - במקרה כזה הנוסע יוכל לשוב לישראל רק לאחר שקיבל ממצא שלילי לבדיקת PCR. אלא שבמקרים רבים גם לאחר שהחולה החלים (בישראל למשל מאומתים "משוחררים" אוטומטית מחובת הבידוד בחלוף 10 ימים) הבדיקה ממשיכה להראות ממצא חיובי. הוועדה אישרה כי במקרים כאלה ניתן יהיה לפנות לוועדת חריגים בכדי לשוב לישראל.