המודל הבריטי לקורונה, הדור הבא, והוא בכלל נמצא בדנמרק

הממשלה הכריזה כי הקורונה אינה מוגדרת יותר כ"איום קריטי על בריאות הציבור", וכי כל ההגבלות - כולל חבישת מסכות והצגת תו ירוק בכניסה למועדונים - יוסרו החל מהשבוע הקרוב

שכונת כריסטיאנה, קופנהגן, דנמרק / צילום: דייויד סטברו
שכונת כריסטיאנה, קופנהגן, דנמרק / צילום: דייויד סטברו

לאחר קמפיין חיסון המוני ובעקבות הירידה המתמשכת במספר מקרי הקורונה בדנמרק, הודיעה הממשלה במדינה הסקנדינבית כי החל מהשבוע הבא יוסרו למעשה כל ההגבלות שנועדו לבלום את התפשטות המגפה, וכי "הושגה שליטה" על מגפת הקורונה. הממשלה הדנית הודיעה על כך בסוף השבוע האחרון, בצעד שלפי הסקרים זוכה לתמיכה רבה בציבור, אך גם לאזהרות מצד מומחים בכלי התקשורת כי הדבר יכול להוות קרקע פוריה להתפרצות מחודשת, כפי שקרה בישראל.

דנמרק הקדימה להטיל הגבלות חמורות על הציבור במסגרת המאבק בקורונה, בניגוד לשבדיה השכנה, ונכנסה מוקדם לסגר שכלל השעיית הלימודים והגנים. התחלואה במדינה נשמרה על "אש קטנה" בגל הראשון, אולם זינקה בחורף האחרון. עד כה מתו במדינה, המונה כשישה מיליון תושבים, כ-2,500 בני אדם מקורונה (בהשוואה ל-7,000 בישראל ו-14,500 בשבדיה). כאשר החלו מבצעי החיסונים הובילה דנמרק בקצב ובשיעור ההתחסנות, וכיום הוא עומד על 72% מהאוכלוסייה, בהשוואה ל-62% בישראל. דנמרק היא השנייה באיחוד האירופי, אחרי מלטה, בשיעור ההתחסנות ומתנגדי החיסונים הם מיעוט במדינה, שמתאפיינת באמון רב בין התושבים למערכות השלטון.

בעקבות היקף החיסונים, והעובדה כי לא נרשם זינוק בחודשי הקיץ האחרונים, תוותר המדינה השבוע על הצורך להציג "תו ירוק" בכניסה למסעדות, מספרות וחדרי כושר, למשל. בתחילת החודש כבר בוטלה החובה לחבוש מסכות בתחבורה הציבורית - המקום האחרון שבו נדרשו תושבי דנמרק לחבוש אותן. בניגוד לבריטניה, שם ביטלה הממשלה את החובה אבל שבה רבים בוחרים עדיין לחבוש מסכות בחללים סגורים, בדנמרק רוב התושבים בוחרים שלא לחבוש אותן יותר.

בשבוע הקרוב ייפתחו מחדש המועדונים בדנמרק, והחל מסוף השבוע לא יצטרכו יותר המבלים להציג "תו ירוק" בכניסה אליהם, כמו גם בכניסה לאירועים רבי-משתתפים בחללים סגורים. הממשלה מכוונת להגביר עוד יותר את שיעור המחוסנים, ושואפת ליעד של 90% מחוסנים לפחות במנה את מעל גיל 12 עד סוף החודש הנוכחי. למעשה ההגבלות היחידות שנותרו הן על הכניסה לדנמרק, המסווגת מדינות לפי רמת תחלואה ודורשת בדיקות PCR ברוב המקרים ממי שבאים לבקר במדינה.

מבחינה חוקית, הממשלה אמרה כי המגפה אינה מוגדרת יותר כ"איום קריטי על בריאות הציבור", ולכן הצעדים וההגבלות שהוטלו בעבר אינם תקפים יותר. עם זאת, היא הדגישה כי "אם המצב ישתנה ונחווה זינוק בתחלואה נוכל להשיב את התקנות". "למרות שאנחנו במקום טוב כרגע, לא נחלצנו לגמרי מהמגפה", אמר שר הבריאות בסוף השבוע.

בהשוואה למדינות אחרות, ניתן לומר כי דנמרק מאמצת את "המודל הבריטי" שהסיר את רוב הגבלות הקורונה ב-19 ביולי, ומתעלמת מהניסיון הישראלי. בעקבות זאת, יש מי שמבקרים את הגישה של המדינה, ובמיוחד את העובדה כי בשכבות הגיל הנמוכות השבות ללימודים אין חיסונים, וכי המחלה עשויה להתפשט. העיתון הדני "פוליטיקן" קרא לפתיחת המועדונים ולהסרת המגבלות "מתכון מצוין ליצירת פצצת הדבקה בקורונה".

נכון לעכשיו עומד מספר המקרים היומי של חולי קורונה חדשים בדנמרק על כ-900 בני אדם, אך מספר הקורבנות מקורונה על כ-2-3 בני אדם בלבד.