מבולבלים? איך מייצרים מטבעות דיגיטליים ומהו השינוי הגדול שבדרך

את'ריום צפויה לסלק בשנה הקרובה את ה"כורים" שעוקבים ומאמתים עסקאות ברשת הבלוקצ'יין, אך גם גורמים לנזק סביבתי גדול • מה המשמעות של המהלך? גלובס עושה סדר

אתר לכריית קריפטו ברוסיה / צילום: Reuters, Maxim Shemetov
אתר לכריית קריפטו ברוסיה / צילום: Reuters, Maxim Shemetov

את'ריום, רשת הבלוקצ'יין הפופולרית ביותר בעולם, עוברת עדכונים לגרסה 2.0 שלה, שתושלם השנה או ב-2022. אחד השינויים הדרמטיים במערכת הוא סילוק ה"כורים" שעוקבים ומאמתים עסקאות ברשת הבלוקצ'יין. הכורים הם לבה של מערכת הוכחת עבודה (PoW), שהיא הבסיס לאת'ריום ולביטקוין. השיטה הזו, שפועלת כמעין פתרון חידה, דורשת הרבה אנרגיה חישובית - מה שהוביל לביקורת על ההשלכות הסביבתיות של מטבעות הקריפטו. לשם השוואה, כורי הביטקוין משתמשים כעת בכמות חשמל שמספיקה לכמה מדינות קטנות. השינויים באת'ריום אמורים לצמצם את הנזק הסביבתי וגם ליצור בידול גדול יותר בינו ובין הביטקוין.

"זה לא רק מטבע דיגיטלי, זה סדר עולמי חדש": מייסד האת'ריום בראיון 

איך מתבצע מעקב אחרי עסקאות ביטקוין ואת'ריום?

מטבעות קריפטוגרפיים לא היו פועלים בלי טכנולוגיית הבלוקצ'יין, שלמעשה מבצעת פעולה קצת מיושנת: משמשת לרישום כל ההעברות במטבע, כמו ספר חשבונות. מה ששונה הוא שהתיעוד משותף במחשבים בכל רחבי העולם (רעיון ה"ביזור"), ולא מופעל על-ידי גורם מנהל מרכזי, כמו ממשלה או בנק.

סאטושי נאקאמוטו, יוצר הביטקוין האנונימי, הוא גם זה שתכנן ויישם את רשת הבלוקצ'יין הראשונה. נאקאמוטו פתר לראשונה את בעיית "הבזבוז הכפול" ("Double Spending"), עקב האכילס של מיזמי קריפטו קודמים - בזבוז כפול זו שיטת הונאה שבה הכסף הדיגיטלי מנוצל יותר מפעם אחת, באמצעות זיוף רישומי התנועות או הבעלות של הכסף. מכיוון שכל עסקה בביטקוין מתועדת בבלוקצ'יין, מי שינסה לעשות שימוש חוזר במטבע שכבר בוזבז, ייתפס.

מהי "מערכת הוכחת עבודה"?

מערכת הוכחת עבודה הייתה קיימת עוד לפני שנאקאמוטו המציא את הביטקוין, אבל עד אז הקונספט לא היה בשימוש כל כך גדול. בביטקוין ובאת'ריום העסקאות כיום מקובצת ל"בלוקים", יחידות רישום שמאומתות ומתפרסמות ב"שרשרת" (צ'יין - וביחד, "בלוקצ'יין") כל כמה דקות. המחשבים של כורי הקריפטו מבצעים מיליוני חישובים כדי להגיע לפלט הנדרש לפרסום הבלוקים.

הכורה הראשון שמצליח להגיע לפלט הנכון משתף אותו ברשת, ומתוגמל על המאמץ עם מטבע קריפטוגרפי. המערכת גם קובעת את ערך המטבעות - אף אחד לא ישקיע את החשמל והציוד הנדרשים לכרייה אלא אם ערך המטבעות לכל הפחות גבוה מספיק לכיסוי ההוצאות.

למה השיטה בעייתית?

כשהביטקוין בקושי היה שווה משהו, הכרייה הייתה גם זולה. עם עליית ערכו, החל "מירוץ חימוש", במסגרתו הכורים השתמשו ביותר ויותר משאבים כדי להיות הראשונים שיפרסמו את הבלוקים ויקבלו מטבעות חדשים. כתוצאה, צריכת החשמל שלהם נהייתה עצומה.

לפי חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג', צריכת החשמל של כריית הביטקוין עולה לעתים על זו של מדינות כמו צ'ילה ובנגלדש. רבים, ביניהם גם אלון מאסק, קראו להימנע מביטקוין, את'ריום וכל שאר המטבעות שמשתמשים במערכת הוכחת עבודה בגלל ההשלכות הסביבתיות שלהם. חוות הכרייה הענקיות שנוצרו בתהליך הפכו למחזה נפוץ, שסותר את מהות המערכת - שתוכננה להיות מבוזרת, ללא גורם ששולט במרבית הכרייה.

מהו פרוטוקול הוכחת החזקה (Proof of Stake)?

הרעיון מאחורי הוכחת החזקה הוא שניתן לאבטח את הבלוקצ'יין בצורה פשוטה יותר אם נותנים לאנשים תמריץ לשתף פעולה בבדיקת עסקאות. פרוטוקול הוכחת ההחזקה יחליף את מערכת הוכחת העבודה בפלטפורמת את'ריום. לפי המנגנון, כל מי ש"נועל" בארנק ייעודי 32 מטבעות את'ריום או יותר יכול לקחת בו חלק. מבין אלו שסיפקו ערבות ייבחרו באקראי אנשים שיאמתו עסקאות, תפקיד שמחייב אותם לאמת את העסקאות ולהוסיף אותן לבלוקצ'יין.

המאמתים חולקים את נתח הבלוקצ'יין החדש שנוצר עם קבוצה של אנשים שנבחרו "להעיד" על העסקה - הם בודקים את עבודת המאמת, ובוחרים אם לקבל או לדחות אותה. אם העסקה עוברת, גם המאמתים וגם המעידים מקבלים מטבע את'ר בחינם.

מהם יתרונות המערכת החדשה?

פרוטוקול הוכחת החזקה יפחית ב-99.9% את צריכת האנרגיה של את'ריום, שמוערכת כעת בכ-45,000 ג'יגה ואט לשעה. השינוי גם יאיץ את מהירות הרשת - עניין שחשוב במיוחד עבור את'ריום, ששואפת להפוך לפלטפורמה למגוון רחב של עסקאות. נכון לעכשיו, את'ריום מטפלת בכ-30 עסקאות לשנייה.

והחסרונות?

בפרוטוקול הוכחת החזקה יהיה קשה יותר לשלוט על התהליך מאשר במערכת הוכחת עבודה.